Raapii edelleen

Terveyteen liittyvät aiheet
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

Peltonen, Satu kirjoitti:Voiko se riivattu sitten olla se riisi? Sitä meillä on koira saanut ihan pienestä asti
---klip---

Koira on nyt ollut puoli vuotta Barffilla.
Siis ymmärsinkö mä nyt oikein, koira syö riisiä, vaikka barffaa? Riisi ei nimittäin kuulu barffiin alkuunkaan. Joka tapauksessa, mäkin kehotan heittämään sen riisin tunkiolle. Sille allergisoituminen ei ole mitenkään ihmeellistä. Meidänkin perheestä löytyy saku jo 80-luvulta, joka oli tolkuttoman allerginen riisille.
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Kannattaa harkita ruokintaan lisänä rasvahappovalmistetta, auttaa pitkällä aikavälillä tuohon kutinaan ja karvan lähtöön. Possussahan on jotain tri...jotain ainetta joten sitä ei edes suositella koirille? Vai olenko hakoteillä...
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

Jos ei kalalle ole allerginen, niin sapuskaan kannattaa heitellä joko lohiöljyä tai sitten ihan mölleriä pullosta tahi purkista. Mä syötän omalleni namina muutamana päivänä viikossa (= kun muistan) möllerin kalaöljykapselin ja lisään ruokaan hieman oliiviöljyä tai muuta kylmäpuristettua kasviöljyä. Ja turkki kiiltää niin että häikäisee. Rasvahappojen vakava puutos voi tosiaan aiheuttaa huomattavaakin iho-oireistoa. Tosin, jos koira on barffilla ja saa lihaa/lihaisia ytimellisiä luita, niin on aika vaikea uskoa, että rasvahapoista pääsisi puutetta tulemaan. Jos rahojaan haluaa turhaa kuluttaa, niin eläinlääkäristä saa tietysti sikahintaista Viacutania.

Satu: tarkoititko kenties trikiinejä (loiseläin). Ei ole suomalaisessa lihassa varteenotettava pelko, kyllä barffikoirat vetelee possun kylkirimpsuja ihan hyvällä voinnilla ja possun jauhelihaa meilläkin syödään raakana. Possu on myös harvemmin allergisoivaa kuin esim. nauta, mikä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö possullekin voisi koira allergisoitua.
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Vielä vihjeenä; niin terveellistä kun porkkana onkin, se ei sovi allergiselle.
Heinäallergikot reagoivat myös porkkanalle, tätä kutsutaan ristiin reagoimiseksi.

Porsas on todella hyvä proteinin lähde, suomalaisessa lihassa ei niitä trikiinejä ole. Turvallista käyttää.

Perunaa (jonka sisältämä kasviproteini tuhoutuu 99 % kypsennettäessä) voit käyttää huoletta.

Sanonpa samaa kuin muutkin, riittävän pitkät lääkitykset (antibiotti ja/tai kortisoni), ruokinnan vaihto (jossa ei saa yhtään lipsua) ja vähintään kuukausi - kaksi ruokinnan jatkaminen.

Ruoka-aineallergiaa ei voi testata veri tai neulatestein, vaan ne todetaan aina eliminaatiodietillä.

B-vitaminikuuri! Jostakin syystä kuivamuonaa syövät koirat kärsivät usein B-vitaminin puutteesta. Moninaiset oireet, myös iho-oireet.

Loishäädöistä; joskus joudutaan häätämään 4 kertaa viikon välein. Muistaakseni ihotauteihin erikoistunut eläinlääkäri määräsi edesmenneelle urokselleni 4 x ivomec (tai jokin vastaava), ennenkuin ryhtyi hoitamaan sairautta allergiana. Koira pärjäsi hyvin IVD peuraperuna ruoalla + lisätyllä rasvalla. Koiran allergian laukaisi eläkkeelle jääminen. Sama koira oli allergikko kun koulutus aloitettiin vuoden ikäisenä. Joskus syyt kutinaan ovat moninaiset.
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Sikaa tuo söi viimeiset kaksi viikoa (vahingossa) ja oireet pahenivat. Eli ei enää sitä. Luut on kerätty pois, samoin siankorvat, joita tuo ei oikeastaan ole ikinä syönytkään.

Pentuna tuo söi nutrochoicea(?) ja siitä vaihdettiin aikuisen ruoaksi jostain kumman syytä Solidgold. Allergiat alkoivat siitä, mikä on herättänyt mainostajissa syvää kummastusta, tuo kuivamuona kun ei kuulema sisällä mitään allergisoivaa. :o

Myönnetään. Mä en ole ihan sata varma onko koirani täysi Barffilainen, kennelrehun lihaa ja kalaa se on syönyt plus sitten kasviksia, puuroa jossa on 4viljaa ja riisiä, porkkanaa. Helokkiöljyä, kalanmaksaöljyä, oliiviöljyä.. (ei joka päivä öljyjä) hirvenluita, naudanluita. sitten aina välillä jotain muuta, kotikoira kun on joskus pieni jätemylly. Tietenkään ei mitään vahvaa tai sipulista.

Mutta nyt siis 5vko sitä ruokaa mitä tuolla edellä mainitsin, eläinlääkärin ruoaksi.

Perunaa? Hmm... Kokeilussa kakka oli hyvin liisterimäistä, vaikkakin peruna oli hienonnettu veteen ennen tarjoilua koiralle. [/i]
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Mun siskoni koira sai voimakkaan allergisen reaktion helokista.
Maarit Lahdenperä

Viesti Kirjoittaja Maarit Lahdenperä »

Toivottavasti en nyt kuumehouruissa kirjoita mitä sattuu...

Minun koira alkoi oireilemaan noin vuoden ikäisenä. Kokeiltiin sitten kaikkea mahdollista. Syötettiin mm. IVD:n peura-perunaa, kotiruokaa (kaura-kalkkuna), lammas-riisiä, annettiin loishäädöt, annettiin Viacutania. Ell ei meinannut uskoa, ettei koira ole noiden ruokakokeilujen (ainakin kuukauden pituisia) aikana saanut edes nuolastua yhtään mitään muuta ruoka-ainetta. Noh, kun kortisonikaan ei auttanut, alettiin ihmettelemään.

Onneksi äidin kanssa sairaalassa oli samaan aikaan saksanpaimenkoiria ikänsä harrastanut nainen, joka keksi, että kutina saattaisi johtua hiivasta. Meidän ell ei ollut ikinä kuullutkaan, että koiralle olisi syötetty Nizoral-tabletteja, mutta suostui kuitenkin kokeilemaan pienellä annostuksella (ensin kolmena päivänä 1, sitten viikon välein). Tämä Nizoral kuuri sitten lopetti kutinan kokonaan, ruualle ihan sama mitä syöttää.

Nyt aina kun koiran korvat alkavat punoittamaan, hierotaan niihin jotain Gynodaktaria tms. ("naisten voide") ja se menee yleensä ohi. Kaksi Nizoral kuuria on nyt syötetty ja elämä hymyilee. :)
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Oikeastaanhan koira voi olla allerginen mille tahansa. Erään tuttavan koira oli allerginen ihmiselle ja arvaattehan miten siinä kävi :cry: !

Meidän ihotauteihin erikoistunut tohtori pomppasi seinille, kun kuuli että meillä on kissa ja meinasi lopettaa tutkimukset siihen. Toista vaihtoehtoa sitten tuon täällä jo laajaksi todetun dietin jälkeen ehdotti jotain pölyallergiaa ja tuumi pokkana, että se on tuollaisen 20€/pölytutkimus ja pölyjä on päälle sata. Että sellaista.

Mulla rupeaa oikeasti menemään usko jo koko rotuun. Tai kaikkiin koirarotuihin?! Toisaalta olemmehan mekin allergisia ties mille, eikä siitä nosteta näin isoa haloota. eläimethän ovat aina eläimiä.

Tietysti koiralle pitää syöttää citro-oskaa tämän lammas ravinnon lisäksi, mutta mitä mieltä olette kannattaako purkista saatavat vitamiinit ja hivenaineet korvata tässä tapauksessa tuoreilla tuotteilla? Puolukkaa, mustaherukkaa kananmunakuoria....
Niitähän tuo ennen söi silloin tällöin, jotta saisi kaiken tarvittavan lihan lisäksi. Suunnilleen kerran kaks viikossa oli sellainen kasvispäivä.

Vai syötänkö mä sille kylmästi lisävitamiinit yms purkista ja muuten pelkää lammasta ja kauraa?
Miten muuten tattari, ruis, ohra yms? Onko ne kuinka usein allergisoivia ollut, eli kannattaisko lääkärin ohjeiden mukaan unohtaa se kaura kuitenkin?

Tänään ja eilen koira sai lammasta (ainut liha mitä sille nyt syötän) Porkkanan, ja salaatin lehtiä, joita se ei ole saanut ennen, mustaherukoita ja palan näkkileipää. Yhä liian monipuolista?
Mua pelottaa ettei koira tällä dietillä saa tarpeeksi kaikkea, kakarahan tuo vielä on.

Siksi mä täällä näin tiuhaan kyselen, että vaikka eläinlääkäri on kova apua monessa asiassa on kylmä totuus se, että jollei niillä ole potilaita ei niillä myöskään ole töitä. Ja kun lyö kokemukset yhteen niin siitä saa moni apua, en vain mä.
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

:P Tee rohkeasti päätös itse, mikä tuntuu sinusta oikealta!
Mun kahdella koirallani, nyt jo poistuneet oli allergiat josta hot spotteja, furunkuloosia, silmä/korvatulehduksia kaikki poistui kun syötimme IVD:n ankka-perunaa mutta aikaa siihen menee pitää olla kärsivällinen. Allergiaa aiheuttava aine voi viipyä pitkään verenkierrossa joten senkin takia tuo kontrolli, mikä allergian aiheuttaa on vaikeaa. Luonnonmukainen ruokinta voisi olla hyvä idea, ternimaitoa se lisää vastustuskykyä, valkosipulia ym.yrttejä, kanaa/kalkkunaa, keitettyä perunaa, kananmunaa kuorineen, oliiviöljyä...
Seija Kulmala

Ternimaidosta

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Ternimaidosta sellainen havainto, (olemme käyttäneet sitä imettävälle emälle ja pennutkin vähän latkineet). Vaikka laktoosia tässä tuotteessa on PALJON, kun se tulee suoraan tilalta eikä ole kuumennettua, tämä laktoosi ei aiheuta mitään vatsaoireita.
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Totta! Tuttavani käyttää sitä keuhkosairaalle koiralle tukihoitona.
Anne Susiharju

Viesti Kirjoittaja Anne Susiharju »

Seija Kulmala: minulle tuli ahaa-elämys kun mainitsit, että heinäallergikot saavat oireita myös porkkanasta. Koirani (3v narttu) on allerginen kaikille yleisille heinille, ja alkuun sillä epäiltiin myös ruoka-aineallergiaa kuten ketjun aloittajan koirallakin. Olen ihmetellyt, että koirani talvellakin kutisee aika ajoin ja silmät rähmivät, vaikka heinät nukkuu lumen alla.. Sehän on mahdollisesti se PORKKANA! :shock: Kiitos herätyksestä! :lol:

Tämä on noloa.. Olen itse heinäallergikko - ja saan oireita myös porkkanasta.. Siis tiesin tämän, mutta tiedon soveltaminen... :oops:
sirpa sulonen

Viesti Kirjoittaja sirpa sulonen »

Onhan siltä otettu hiivanäyte ihosta?

Me saatiin tulos tänään ja se näytti että hiivaa on tosi paljon, mutta myös bakteereja. Lääkityksenä Nizoralkuuri ja antibioottikuuri, Pyoderm pesu 3 kertaa ja rasvahappolisät ruokaan.

Meillä oireet olivat ruuasta riippumatta: raapi ja kirputti paljon tai hiukan vähemmän, mutta kutina oli kuitenkin jatkuvaa. Yli kuukauden peruna-peura (trovet) ei muuttanut tilannetta eikä yli kuukauden hirssi-tattari-kanapuuro.

Oireet alkoivat todenteolla noin puolivuotiaana ja keskittyivät mahan alle, nivusiin ja kainaloihin. Varpaiden välit olivat puhtaat (ei kutinoita) ja myös maha toimi normaalisti.
Eva Forsman

Viesti Kirjoittaja Eva Forsman »

minua kiinnostaa se Nizoral kuuri, annostus? ja kesto?
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Kysyitkö Sirpa mun koirastani? Rommilta ei ole otettu mitään tuollaisia näytteitä, mutta kyseinen kuuritus sillä on nyt ollut kolmesti ja tässä fundeeraan, että pitäiskö ottaa neljäs.

Miten tuo peseminen, meillä sellainen pesushampoo, mitä eläinkääkäri käski ostaa on, ja koira jopa pestiin sillä kahdesti. Iho rupesi vain hilseilemään, eli taisi nahka kuivaa oikein tosissaan. Jo antamieni öljyjen ja kalan lisäksi en keksi mitä muuta sille antaisin, eli voisitko täsmentää niitä rasvahappoja?

Ja sitten vielä sellainen pohdista tähän, että kun kutina hiljentyi huomattavasti kun koira ei ole viikkoon syönyt sikaa, eikä riisiä, niin mikä on todennäköisyys, että tuo kupsuttaa itseään jo ihan tavan vuoksi? Näinhän saa ainakin säpinää talossa aikaiseksi, huomiota...
Vastaa Viestiin