Vihjeeksi kutisevasta koirasta....

Terveyteen liittyvät aiheet
Heidi Miettinen

Vihjeeksi kutisevasta koirasta....

Viesti Kirjoittaja Heidi Miettinen »

Oona on pienestä pitäen syönyt ruuan kanssa piimää ja kotiruuan jämiä. Kun sitten vuoden vanhana alkoi esiintyä anturoiden repimistä (koko karhea osa pois)->ontuminen, kutina peräaukosta, raapi leuan alta verille yms... 5 eri eläinlääkäriä käytiin puolen vuoden aikana. Jokaiselta; tassurasvaa, kortisonia ja "se on vain ihottumaa rapakeleistä, laita sille sukat kun menette ulos..." Työtä käskettyä, mutta ongelmat jatku. Muutin toiselle paikkakunnallle ja lähdinpä taas eräänä päivänä vaihteeksi lekurille. Siellä setä sanoi, että kortisonia niskaan ja aloita ruokavaliokokeilu, tämä on allerginen. Meinasin hypätä kaulaan roikkumaan, mutten uskaltanut. Tuosta on kulunut 5 vuotta ja ei ole kutinoita ollut. Muistona tuosta ajasta on harmaa parta :roll: ja koiran epäilevä katse kun kotiruokia heitetään roskiin. Allergiaksi osoittautuivat "kotimaiset viljat" ja maitotuotteet. Nykyään pienikin pullanmuru saa aikaan rapsutuksen ja kihinän.

Jokaista olen jaksanut valistaa koiran allergioista ja useimmiten reaktio on "täh? voiks koirallakin olla allergia?!" Eli ei ne lekurit aina oikeassa ole... meilläkin 6 vasta keksi mikä koiraa vaivaa.. Surkeaa oli katsella alati linkuttavaa koiraa, en tiennyt tuolloin, että tämmöistä se on. No, nyt tiedän. :|
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Heidi; Mainitsit kirjoituksessasi peräaukon kutinan.. :?: Kerrotko lisää, kiitos!

Meillä neiti (1V) "jyrsii" p-reikäänsä; Madotettu on, kakkaa ei ole jäänyt ym. silmin havaittavaa en ole huomannut. P-aukon kavoitus on "ajettu"
(en minä) sängiksi, eli neiti on omatoimisesti niitä lyhennellyt..

Ruokana Advance-sakemanni eväs + sekaan maksalaatikkoa, koiran makkaraa, raakaa jauhelihaa, porkkanaa, kananmunaa.. kaikkea mitä nyt on, vaikkakin harvoin mitään kotiruokaa, ku ei se sitä syö. Lisäksi joskus piimää mutta useimmin raejuustoa..Olisikohan nuo maitotuotteet "jyrsimisen" syynä....vai Advance...

Kirjoituksesi pistää minut nyt seuraamaan neitiä ja sen ruokatottumuksia paremmin... :?
Birgit Johansson

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Yks vaiva kutinaan voi olla tulehtuneet anaalirauhaset, jos koiralla ei ole muita oireita. Tämä on aika yleinen vaiva ja kohtuu helppo hoitaa.
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Aah! Unohdin mainita ne anaalit :oops: Tyhjensi ne tässä jokin viikko sit. A-rauhaset eivät olleet isot, eli ei täynnä, eivätkä olleet tukossakaan,erite normaalin näköistä... (luulen tietäväni/osaavani tyhjentää 9 vuoden tyhjentely kokemuksella :lol: )

...pitänee rueta pesemään neitin pers'aukko ulkoilun jälkeen, ni se estäisi ainakin hiukan anaalien tukkeutumista... :)
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Entäs tuo anturoiden pureskeleminen? Oma koirani aina silloin tällöin järsii toista tassuaan, ja iho anturoiden alta punoittaa. Olen laittanut siihen perusvoidetta. Muuten ei kutise. Tassut pestään ja kuivataan aina lenkkeilyn jälkeen.
Anna Olin

Viesti Kirjoittaja Anna Olin »

Miks ihmeessä ne tassut pitää aina pestä lenkin jälkeen? Mä voisin kuvitella että ihohan siitä kuivuu ja sit ne kutisee -> niitä järsitään. Tai sit tietty furunkuloosia vois epäillä, mutta siitä vaivasta en tiedä niin paljoa jotta varmaksi osaisin kantaa ottaa.
Niin siitä tassujen pesusta vielä, meillä ei koiraa (tai edes osaa siitä) pestä ennen kun on selvästi aihetta. Esim neidin eilen nauttima mutakylpy :D (se päätti mennä mutaojaan makaamaan) johti suihkuun, mutta tavallisissa olosuhteissa meillä koiraa pestään todella harvoin. -ja vielä harvemmin siihen käytetään shampoota tms.
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

No ehkä oli liioiteltua puhua ainaisesta tassujen pesemisetä, vaan nyt on kyllä pesty joka päivä kun mutaa ja kuraa ei voi välttää ja mulla koira on sisällä (vasta kesällä saan häkin pystyyn). Ei ois kiva jos ois matot kurassa...
Kyllähän se kuivattais tassuja jos jatkuvasti läträis veden kans, hoitoalalla kun on niin osaa huomioida monia asioita... :roll:
Mulla koira aina välillä (ei kovinkaan usein) järsii toista etutassuaan - ja vain toista. Kyllähän se järsis kaikkia jos iho ois kuiva... Ja tassut, kuten muutenkin, tarkastan koirasta joka kohdan aika ajoin, ettei tule ylläreitä.
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Peräaukon kutinaan, kokeile maitohappobakteeria ruokaan lisättynä, ja jätä piimät jne pois. Esim Tehobakt. Pari viikkoa ja tulokset pitäisi näkyä.

Tassunpohjiin taas vanhanajan mäntysaippuaa (huom sitä kovaa isoa saippuaajota myydään paperikääreessä.) . Hierot saippuaa hieman veteen ja kävelytät koiran liuosvadin kautta. Tai kastat 1 tassu sinne kerrallaan. Ei huuhdella eikä varsinkaan hierota kuivaksi vaan kävelytät esim. pyyhkeen yli.

"Ennenvanhaan" furunkuloosipesäkkeet hoidettiin mäntysaippualla, yöksi koiran tassujen väliin ujutettiin kalamaksaöljyä ja sitten sukat jalkaan.

Monta koiraa tuolloin näin parani.
Anna Olin

Viesti Kirjoittaja Anna Olin »

Seija: Mainitsemasi hoitokeinot varmaan tehoavat muunlaisiinkin ihottumiin? Kai niitä voi käyttää muuallekin kun tassuihin? Luonnonmukaista hoitoa... Mäntysaippuassa on varmaan niin paljon mäntyöljyä että siitä on apua...? Meillä ei ole vielä ainakaan ilmennyt minkäänlaisia iho-ongelmia, mutta mielenkiinnolla aina lueskelen mitä muilla on, jotta sitten jos jotain ilmaantuu osaisin "toimia oikein"... Toivottavasti ei kyllä ilmaannukaan...
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Kiitoksia Seija vinkistä! :) Taidankin koittaa tuota keinoa, kun tullaan lenkiltä koiran kans. Anturoita en koskaan olekaan pyyhkeellä kuivannut/hangannut vaan pelkästään sääret ettei joka paikka kastu. Anturat/jalkapohjat ovat saaneet kuivaa itsekseen.
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Kiitos Seija :!:

Kipaisen ostamaan neidille bakteereja :wink:
Jarna Koivisto

Viesti Kirjoittaja Jarna Koivisto »

Kangasmaa, Laura kirjoitti:Mulla koira aina välillä (ei kovinkaan usein) järsii toista etutassuaan - ja vain toista. Kyllähän se järsis kaikkia jos iho ois kuiva... Ja tassut, kuten muutenkin, tarkastan koirasta joka kohdan aika ajoin, ettei tule ylläreitä.
Jos oireet on pelkkä tassun järsiminen niin mites selkä? Ettei sieltä juili kipuja jalkaan?

Meinaan silleen meillä alunperin osattiin alkaa epäillä ton kääpiösnautserin selkävaivoja kun herran järsi jatkuvasti tassuaan.
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Meidän vanhus (Saksanmetsästysterrieri 10V) jyrsi tassujaan monta vuotta. Ell luuli sen johtuvan allergiasta, kunnes "kunnon" ell otti ja kuvasi neidin lonkat > syy löytyi, ihan paskat lonkat. Nyt lääkitys kohillaan, joten eipä jyrsi enää tassujaan :)
Riikka Martikainen

Viesti Kirjoittaja Riikka Martikainen »

Vinkkejä ärsyyntyneelle iholle, varpaisiin, rohtumiin, ihorikkoihin, hiertymiin, kuiville kutiseville kihiseville limakalvoille, nenään, suuhun korviin jopa peräaukkoon voi kokeilla ihmisille tarkoitettua Ceridal-öljyä mitä saa apteekista. Omalla koiralla ripulin jälkeen p-aukko oli ärtynyt ja rohtunut mahan hulivilirumbasta ja kun suihkautin pari kertaa Ceridal öljyä sinne se rauhoittui heti eikä koira nuollut enää.

Öljy on siis ihmisille tarkoitettu mutta täysin orgaaninen eli sitä voi jopa syödä, näin ollen se käy ihon lisäksi limalakalvoille erinomaisesti. Uskoisin ettei tästä öljystä ole haittaa sesseillekkään, kokeilkoon ken uskaltaa. Meillä toimi.

R 8)
Marjo Mykkänen

Hmmm...

Viesti Kirjoittaja Marjo Mykkänen »

Meidän neiti jyrsimällä jyrsi takapuoltaan noin puoli vuotta sitten ja syy oli tulehtunut anaalirauhanen, josta seurasi tämä ikävääkin ikävämpi perianaalifisteli. Joten tarkkailkaa ihmeessä mitä ne siellä nykertää :roll: fistelit ilmaantuvat lähes huomaamatta...
tarkoitus ei ole pelotella asiasta, mutta mitä nopeammin siihen puuttuu sitä parempi lienee ennuste :?
Niin, ennen takapuolen jyrsimistä jyrsittiin tassuja ja hiiva vaivasi korvissa, joilla lienee joku syy-yhteys fisteliaan?
Vastaa Viestiin