Puuhailua

Terveyteen liittyvät aiheet
Anita Heino

Puuhailua

Viesti Kirjoittaja Anita Heino »

ELi siis mitä puuhailette sakujenne kans lenkkeilyn ja treenin lisäksi? Millaisia leikkejä tms?

Sit vielä semmosta, mulla spu 10kk. Näyttää aika laihalta, semmonen "ruipelo". Miten sen kanssa voisi pikkuhiljaa alkaa treenaamaan massaa ympärille vai onko vielä liian aikaista? Millaisia kunto harjoituksia teillä koirillenne? Kuinka pitkiä lenkkejä tämän ikäisen koiran kanssa voi käydä?
Liisa Hurskainen

Viesti Kirjoittaja Liisa Hurskainen »

Meillä (spn 10 kk) mennään aamulla ennen töihin lähtöä noin puolentoista tunnin lenkille ja käydään myös kentällä harjottelemassa vähän tokoilua ja "rähjäämässä" patukan kanssa.

Sit illalla vielä puolen tunnin juoksulenkki. Lisäksi koissu on mukana kaikkialla mihin vaan voi viedä koiria ja tehdään paljon kaikenlaista aivojumppaa, esim. namipallo, vessapaperihylsyn sisään piilotettuja nameja, namien piilottelua yms...Ja ihan tyytyväiseltä vaikuttaa :D
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Meillä on 9kk vanha spu. Sen kanssa mennään aamusti ihan vaan pissa lenkki (n. 10min), koulun jälkeen ollaan joku ½h-45min pihalla ja sitte illemalla 1h-1½h lenkki jonka jälkee joskus mennää vielä piipahtamaan koira-aitauksessa 10minuutiks ja sit illalla ruoan jälkeen vielä kerran pissa lenkki.

Onko tuossa mielestänne tarpeeksi liikuntaa?

Koiran aivojumppaan kaipailisin itsekin hieman vinkkejä. Me välillä piilotellaan namuja olohuoneeseen ja niitä koiruus saa sitten etsiskellä. Se tuntuu ainaki olevan tosi kivaa :lol:

Kuinka paljon treenatte päivässä/viikossa?
Marja Lindgren

Viesti Kirjoittaja Marja Lindgren »

Meilla suht samanlainen päivärytmi kun sanna sulla tosin lenkit ehkä vähän pidempiä välillä. Joka päivä treenataan keskenään vähän jotain namin tai lelun avulla. poika on nyt 7kk.

Niin juu ja aivojumppaan sen verta että ite hommasin semmosen älypelin missä koira joutuu tassulla tai suullaan siirrellä palikoita namin päältä. Sen kanssa yhessä aina välillä treenaillaan.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Muistellaanpas nuita aikoja.... :D

Kun koira oli noin 7-8kk (tän ajan muistan ku oltiin toisella paikkakunnalla...) käytiin päivittäin kolme noin tunnin mittaista ulkoilua vaihtelevissa maastoissa/paikoissa ja joka kerralla sai koissu juosta irti osan matkasta. Lisäksi mentiin päivittäin pihalle tottista treenailemaan, pikkutreenejä/saalisleikkejä, kerran tai kaksi päivässä. Myös esine-etsintää harjoiteltiin, eli koira sai purkaa energiaansa nenätyöskentelyyn. Lumien sulettua alkoi jälkitreenailu.

8kk-> Yleensä kaksi pitempää lenkkiä (1-2h) päivässä pikkukusetusten lisäksi. Usein metsälenkkejä, jopa useiden tuntien mittaisia ja metsässä usein esineiden etsintää. Kahdesti viikossa tottistreenit kentällä, lisäksi omia lyhyitä treenejä päivittäin. Jälkitreenejä muutaman kerran viikossa. Kerran tai kahdesti viikossa joko remmilenkki tai metsään juoksemaan koirakavereiden kanssa. Aivotyöskentelyä mm. erilaisten etsintäharjoitusten muodossa sekä "turhien(kin)" temppujen opettelua toisinaan.

Koira on mukana auttamassa kaikessa, pihatyöt, siivoomiset, ynnä muut. Ollut tuolta puolivuotiaasta saakka todella rauhallinen sisätiloissa, kun sisällä meillä ei tarvi riehua ja juosta. Ulkona virtapiirit kytkeytyy päälle... :lol:

Aloittajalle: koiralle tulee kyllä massaa, kun sen aika on. Tuossa iässä uros on vielä ruipelo (hyvä vaan), mutta odotas kun se on kaksi vuotias ja siitä eteenpäin, niin lihasta on kehittynyt, mikäli koira saa monipuolista liikuntaa.

Olen kasvattanut koiran lihaskuntoa erilaisilla juoksuharjoituksilla. Noin 10kk iässä (edellyttää, että koira on pennusta asti tottunut runsaaseen, monipuoliseen liikuntaan!) aloitettiin juoksulenkit ja noin vuosikkaana pyörälenkit. Kuitenkin vapaana metsässä juokseminen on parasta lihaskunnon kehittämisliikuntaa koiralle. Myös umpihankijuoksua, ylämäkijuoksua ja uintia olen harjoittanut koiralla ihan kunnon kasvattamismielessä. Vetotreenailu aloitetaan vasta tänä talvena, kunhan tulisi lunta, koira on reilu 2v.

Raskaammassa urheilussa on muistettava, että myös koiran lihaksisto tulee lämmitellä ennen suoritusta, mahdollisesti pienet venyttelytkin. Treenin jälkeen loppuverryttelyt, eli ei suoraan vauhdikkaalta pyörälenkiltä pihaan ja koira kotiin makaamaan. Raskasta liikuntaa saava koira on hyvä venytellä ja hieroa tarvittaessa ja säännöllisesti. Itselläni tapana hieroa/venytellä koira kerran viikossa, tarvittaessa useammin. Ja myös nesteytyksestä (koiran!) huolehtiminen on erityisen tärkeää. :kaljat: :lol:
Mira Pelli

Viesti Kirjoittaja Mira Pelli »

me ollaan "harjoiteltu" pimeässä työskentelyä. poju nyt 9kk.
eli kylppäri, vessa, mikä vaan jossa on pimeä, niin laitetaan pari namia sinne tänne ja koira perään!
tuntuu tykkäävän enemmän kun normisti löytää esim. olohuoneesta ihan näkemällä nämä namit..
ääni on kyllä hauska, semmone possutuhina /nuuskutus kun nameja hakee :D

samalla ideallahan voisi tehdä myös ulkonakin, jos olisi vain paremmat kelit täälläpäin...

mira
Liisa Hurskainen

Viesti Kirjoittaja Liisa Hurskainen »

Mira toi pimeässä harjoittelu kuulostaa mielenkiintoselta! Täytyypä testata :wink:
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

terhi:
minusta tuo liikunta kuulostaa ihanteelliselta,onnelline olisin jos itse omaisin saman liikuntainnon lenkkeilyn suhteen kuin sinä. missäpäin asuitte koiran kanssa kun koira oli 7-10kk? kuulostaa hyvältä maastolta liikkua.

itse käyn koiran kanssa päivittäin n. 1 1/2 h lenkin päivällä,aamulla pissatus ja illalla n. 1/2 h kävely. paljon irti ja vapaana juoksentelua myös muulla ajalla. yleensä väh. yksi nenä/aivotyöskentely päivässä (esine etsintää lenkille tms.)

muuta ei voi säännöllisesti sanoa että tekisin,eli joskus 6h lenkki joskus ei mitään edellä mainittujen lisäksi... :oops:

välillä en saa itseäni liikkumaan,vaikka millä uhkaisi.
toisinaan auttaa ajattelu,että saksanpaimenkoira yksinkertaisesti ansaitsee kunnon liikuntamäärän,ei vain 1h lenkki päivässä.

vinkkejä lenkkeilyinnon kasvattamiseen?
Jenni Pajunpää

Viesti Kirjoittaja Jenni Pajunpää »

Jotain ei lenkitetä ollenkaan, jotkut tulee toimeen vähäisellä lenkityksellä ja jotkut taas ovat pienestä asti saaneet paljon liikuntaa ja sitä myös vaativat. Ehkä ajallisesti ei siis voi mitata koiran saamaa liikuntaa.

Juu, tämä viesti ei taida kenenkään lenkkeilyintoa kasvattaa :D Mutta ite ainakin aatelen, että kun se koira nyt vihdoin ja viimein parin kuukauden päästä tulee, niin kaikkeni aion sen eteen tehdä. Liikuntaa, aktiviteettia, koulutusta ym muun elämän ohessa. Joten itessään koira taitaa olla se kaikkein paras motivoija!
Onneks oon aika liikunnallinen jo valmiiksi :wink:
Liisa Hurskainen

Viesti Kirjoittaja Liisa Hurskainen »

Älä ota niin suurta stressiä lenkittämisestä äläkä pidä sitä pakkona. Meillä lenkit ja kaikenlainen puuhailu on laatuaikaa koiran kanssa ja siitä nauttii sekä koira että emäntä :wink:

Eikä lenkinkään tarvitse olla vain tietä pitkin kulkemista. Meillä aina välillä keskeytetään meno ja aletaan räyhäämään patukalla, peuhaamaan lumihangessa tai heittelemään lumipalloja (aina välillä kun sitä lunta sattuu olemaan :roll: ) Myös lenkkireittien vaihtelu piristää. Ja kunto kohoaa! :D

Ja tottakai siitä tulee itselleen hyvä mieli kun koira nukkuu illalla väsyneenä mutta onnellisena mun kyljessä. Silloin tietää onnistuneensa ainakin jotenkin :D
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Kaisli-Marie kirjoitti:

"terhi:
minusta tuo liikunta kuulostaa ihanteelliselta,onnelline olisin jos itse omaisin saman liikuntainnon lenkkeilyn suhteen kuin sinä. missäpäin asuitte koiran kanssa kun koira oli 7-10kk? kuulostaa hyvältä maastolta liikkua.

vinkkejä lenkkeilyinnon kasvattamiseen?"

Muutaman kilometrin päässä kaupungin keskustasta olen asunut. Suuntaan yleensäkin kohti lähintä mahdollisimman isoa metsää, kun koiran kanssa lähdetään ulkoilemaan. Toki usein ihan city-lenkkejäkin, joten koiraa ei ihmisvilinä hetkauta. Ainapa tuota on tullu urheiltua paljon, tosin kuntosalit ja muut on viime aikoina vähän jääny, kun sen ajan on mielummin koiran kanssa vaikka raittiissa räntäsateessa (se on vain pukeutumiskysymys...ja toki hulluja on monenlaisia...:D).

Kyllä itselläni pysyy lenkkeilyinto yllä, kun koiran hyvinvointi on niin äärimmäisen tärkeää minulle. Vaihtelua lenkkeihin saa, kun välillä käy kaverin ja koiransa kanssa lenkillä yhdessä - näitä lenkkikavereita on useitakin. Ja lenkin yhteydessä voi metsässä tai pelloilla ja puistoissa keksiä monenlaista kivaa puuhaa ja leikkiä - mielikuvitusta peliin mukaan! :epäilys: :reilukerho: :puntaroi: :lenkki:
Liisa Hurskainen

Viesti Kirjoittaja Liisa Hurskainen »

Ainapa tuota on tullu urheiltua paljon, tosin kuntosalit ja muut on viime aikoina vähän jääny, kun sen ajan on mielummin koiran kanssa vaikka raittiissa räntäsateessa (se on vain pukeutumiskysymys...ja toki hulluja on monenlaisia...:D).
En olekaan siis ainoa hullu :harhar:
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Liisa Hurskainen kirjoitti:
Ainapa tuota on tullu urheiltua paljon, tosin kuntosalit ja muut on viime aikoina vähän jääny, kun sen ajan on mielummin koiran kanssa vaikka raittiissa räntäsateessa (se on vain pukeutumiskysymys...ja toki hulluja on monenlaisia...:D).
En olekaan siis ainoa hullu :harhar:
:lenkki:

Täällä lisää hulluja :lol:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

:seko:
Joku sanoi mulle kerran, että "hanki hei elämä". Just monen tunnin loskaisen räntämetsälenkin jälkeen olin oikassu soffalle ja lauleskelin issekseen koira lämmittimenä jaloissani Tartu mikkiin -ohjelman mukana. Siis en tajua mitä toi mun kaveri tarkoitti tuolla elämä-kommentillaan??? :D
Liisa Hurskainen

Viesti Kirjoittaja Liisa Hurskainen »

Muistanpa tässä erään kerran kun oltiin marras-joulukuussa lenkillä hirveessä räntäsateessa. No, alettiin siinä sitten räyhäämään patukalla ja vähän vanhempi herrasmies tulee vastaan köpötellen ja pysähtyy kattomaan silmät suurina kun sakemanni loikkii sammakkoloikkia takaperin ja omistaja hokee "hyyyväää, Iinu on maailman vahvin narttu, kisko kisko!" :lol:

Ja että minkäköhän takia suurin osa ihmisistä pitää meitä sakemannien omistajia jotenkin tärähtäneinä tai vähintäänkin poikkeavina tapauksina? :P
Vastaa Viestiin