Punkit pois,millä?

Terveyteen liittyvät aiheet
Mira Huhta

Punkit pois,millä?

Viesti Kirjoittaja Mira Huhta »

Hei sanokaas mulle mikä punkkien häätöön oikeesti on tehokas. Meillä käytetty strong holdia ja punkkeja löytynyt koirastan.4 kpl. Varsinkin kaulan alueelta ja päästä vaikka tehosteena ollut vielä punkkipanta valeluliuoksen lisäksi. Kertokaa jos tiedätte mikä todella auttais.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Stronghold ei kuulemma (?) punkkeihin auta vaan Expot (kirjoitettiinkohan se noin). Isolle sakemannille pitää antaa kaksi Expottia - toinen niskaan ja toinen hännän juureen selän päälle.
Eilen kuulin myös, että sitruunamehu valeltuna koiran kaulan ympärille ja rintakehään ajaisi saman asian.
Hannele Koivu

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Myös täällä vietetty punkittomia kesiä Expotin avulla.
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Expot :voitto: Ei näkynyt yhtään punkkia viime kesänä koirassani!!! Koitan ehkäistä punkkeja myös harjaamalla koiran karstalla joka kerta, kun lenkiltä tullaan, varsinkin, jos koira on kulkenut metsässä tai heinikossa. Ja nyt kun koirani pudottaa loput talvikarvat, on melkeinpä PAKKO harjata se pari kertaa päivässä.
Merja Sala

Viesti Kirjoittaja Merja Sala »

Hei, laitoinpa itsekin tänään vihdoin viimein toissapäivänä ostamani Expot:n 4v. koirulilleni. Olen käyttänyt sitä joka kesä ja loistavasti on toiminut.
Tänä kesänä olinkin jo ehtinyt kiskoa eräänkin ötökän sen turkista. Ja aina pelotti ne punkin levittämät taudit. Ja etenkin inhotti koiruliparan ihon punoittavat ja tulehtuneet paukamat punkkien jäljiltä. Ja sitä punkin paskaa oli takkuunnuttamassa turkkia, YÖK. :evil:

Käyttäkää vaan kaikessa rauhassa Expot:a, se on todella tehokas, ei punkkeja enää. Koirulikin voi nauttia kesästä oikein kunnolla. 8)
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Exspot on kuitenkin melkoinen myrkky ja se on aiheuttanut joillekin koirille pahojakin oireita, mikä kannattaa muistaa. Täytyy myös muistaa huomioida, ettei lapset lääpi koiraa punkkiaineen levittämisen jälkeen, eikä aikuiset sen enempi. Tuollaiset myrkyt kuitenkin kuormittavat koiran elimistöä ja maksaa aikalailla, joten liian tiheästi niitä ei tule käyttää.
Viime kesä meillä selvittiin pelkällä valkosipulilla, mutta nyt toukokuussa oli yksi punkki tarrannut kiinni. Katotaan josko yhdellä Exspotilla kesä selvittäis kun valkosipulia päivittäin siihen lisäksi.
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Minä ainakin uskon apteekissa myytävien punkkilääkkeiden olevan turvallisia, suosittelen kaikille, jotka eivät halua nyppiä ällöttäviä, vaarallisia elikoita koiransa turkista! Ja kuukauden verran kestää yhden kuurin teho, minä ostin kerralla kolmelle kuukaudelle. Kallistahan se on, mutta mitäpä en tekisi koirani ja oman elämäni helpottamiseksi. Tottakai kaikilla lääkkeilläkin on riskinsä, mutta mieluummin otan sen riskin kuin että haluaisin koiraani tarttuvan punkin levittämiä vaarallisia tauteja.
Mira Huhta

Viesti Kirjoittaja Mira Huhta »

Minullataas on 6kk vanha uros ja kaulassa olevat punkit ällöttävät todella,enkä halua punkkien levittämiä tauteja koiralleni. Miten tuo exspot säilyy jos koira käy uimassa?
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Toki noi on paljon riippuvaisia missä päin Suomea asustaa. Saaristossa bakteeria/virusta kantavien punkkien suhteellinen määrä on toki huomattavasti suurempi kuin täällä ylempänä Suomessa ja siellä punkkien torjunta kannattaakin ottaa vakavammin. Oulun korkeudella ja tästä pohjoisempana ei tarvitse olla niin huolissaan punkkien tartuttamista taudeista, toki kyllähän noi elikot vuosi vuodelta tuntuvat kiipeävän pohjoisemmaksi.
Leena Roivainen

Viesti Kirjoittaja Leena Roivainen »

Meillä on tuo Exspot toiminut *kopkopkop* kiitettävästi ainakin tähän asti. Ennen tökötin laittoa napsin kymmenkunta punkkia irti, lähinnä korvista, päälaelta ja niskan-kaulan alueelta. Exspotin laiton jälkeen en ole ottanut yhden ainoaa kiinnittynyttä punkkiä, turkista olen 2kpl hätistellyt pois.
Seija Savas

Viesti Kirjoittaja Seija Savas »

Ensimmäinen kesä, kun kokeilen tuota expottia, katsotaan kuinka toimii. Koira käy uimassa ja tuo ohjeen mukaan lääkitys laimenee sen takia. Meillä on aina kuulunut iltakuvioihin ns. punkkitsekki osana koiran hellimistä. Se hellä hetki jatkuu edelleen, mutta mielenkiintoista nähdä, toimiiko tuo lääkitys. Kokemuksia?
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Meillä toimii kyllä. En ole siis yhtäkään punkkia tavannut ja olen erittäin kiitollinen siitä :lol:
Hannele Koivu

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Mira Huhta kirjoitti: Miten tuo exspot säilyy jos koira käy uimassa?
Yhden Expot-annostuskerran vaikutus on sanottu tuoteselosteessa kestävän neljä viikkoa. Mikäli uitat koiraasi, sanotaan vaikutusajan lyhenevän.

Itse olen välttänyt koiran viemistä uimaan heti expotin laittamisen jälkeen, ja antanut aineelle noin 3-4 päivää aikaa levitä koiran ihon omalle rasvakerrokselle. Annosteluohjeista huolimatta, olen uittanut muuten koiriani normaalisti ja toistanut käsittelyn kuuden viikon välein, eikä punkkeja ole näkynyt. Meillä toiminut näin.
Minna Tuomanen

Viesti Kirjoittaja Minna Tuomanen »

Meillä tytöt syö porkkanoita päivittäin eikä punkkeja ole näkynyt.. :voitto2:
Birgitta Johansson

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Tiheäpiikkinen ns. täikampa lenkin jälkeen on hyvä keino torjua punkkeja. Itse en käytä myrkkyjä, vaikka asutaankin etelän rannikkoseuduilla.

t. Birgitta
Vastaa Viestiin