Hiivaako???

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Johanna Romppanen

Hiivaako???

Viesti Kirjoittaja Johanna Romppanen »

Minulla on kohta 5 vuotta täyttävä saksanpaimenkoira uros. Kesällä -06 kävimme eläinlääkärissä jatkuvan kutinan ja iho ongelmien takia. Koira todettiin allergiseksi, joten kokeilimme monet ruuat ja lopulta löytyi 1 St Choicelta sopiva ruoka (lammas-riisi).
Tällä ruualla on menty tähän päivään asti. Mutta Tuon kesän jälkeen koiralla rupesi korva oireilemaan, MUTTA vain toinen. Koira rapsutti korvaa ja valitti samalla. Käytiin eläinlääkärissä ja aina sama että allergiaa jne. Kun kipeä korva saatiin hoidettua, meni vain kuukausi ja sama oire tuli, mutta toiseen korvaan ja tätä touhua on jatkunut koko ajan. Ikinä ei ole ollut kumpikin korva samaan aikaan kipeä vain toinen.
Keskustelin lääkärin kanssa ja hän oli jyrkästi sitä mieltä ettei voi olla muuta kuin ruoka-aine allergia tai pöly allergia.
Päätin vaihtaa lääkäriä ja otin ajan sellaiselta lääkäriltä joka ei ole koiraani koskaan nähnytkään. Jo puhelimessa lääkäri epäili että kyseessä voisi olla hiiva ja määräsi fucidin comp. tippoja KUMPAANKIN korvaan saman aikaisesti. Tätä on tehty nyt 2 viikkoa ja yllätys vain korvat on puhtaat siis töhnä noussut korvista pois eikä koira enää valita.
Mutta pallien juuresta itseään jäkittää jne. Joten onko kellään kokemusta elääkö hiiva myös siellä iholla?
Ensi viikolla vien koiran sinne eläinlääkäriin ja ajattelin jos saisi sen raape näytteen... eikös se siitä näy?
Ja palaten vielä että tämä ensimmäinen lääkäri määräsi aina kefavet antibiootin ja canofite tippoja... kun taas tämä toinen (jolle nyt koiran vien) sanoi että kefavet kuuri aiheuttaa hiivaa???? mutta ota nyt näistä selvää.
Mutta onko tämä hiiva juttu liian kaukaa haettu???
T: Epätoivoinen
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Kefavet,antibiootti kun on voipi potkasta sen hiivan liikkeelle.
Luin myös jostain palstalta,että Canofiteäkään ei kannattais silmittömästi korviin lutrata tai vaikutus on päinvastanen,kuin on tarkotus.Näin oli jollekin pahalle hiivakorvalle käynyt.En kyllä osaa sanoa,millä perustein noin käy? Oiskohan sillä ja antibiootin kanssa jotain tekemistä? Entiä.

Toi hiivatestihän on nopsa ja vaatii vaan sen näytteen,lekuri sitte föönäilee sitä :D ja tuloksen oon itte ainakin saanut siinä lekurin luona odotellessa.

Meijän ihovammanen sai hiivakorviinsa Imaverolia.Lekuri teki meille Epioticiin valmiiks coctailin.

Ei kuulosta minusta mitenkään kaukaa haetulta toi hiivaepäilys.
Ja sehän tulee sitte helposti juur tulehtuneeseen ihoon,eli sitä pallienlutkutusta pitäis yrittää estää,ettei me iho nilelle. :D
Virpi Häkkinen

Viesti Kirjoittaja Virpi Häkkinen »

Meillä on ollu parivuotiaan nartun kanssa sama juttu kuin mitä Johanna kertoi. Toinen korva oli ärhäkän näköinen ja työnti sellasta tummaa haisevaa töhnää. Kutitti ja koski. Käytiin tohtorilla, el haistoi ja sanoi että hiivaa, otti varmuuden vuoksi vielä näytteen ja totesi näytteen myös hiivaikseksi... Saatiin Fucidiniä korviin ja viikon perästä tytön korvat näytti ihan uusilta :harhar:

Epäili myös sitä, että antibioottikuurista se olisi saanut mahdollisesti alkunsa. Tiedä häntä, mutta todennäköisesti näin on, koska ennen sitä ja sen jälkeen ei ole hiivailusta ollut tietoakaan. :moik:
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Hiivaongelmasta olen tässä vuosien varrella parantanut muutaman koiran
omenaviinietikalla (pieni määrä ravinnossa) tai Molkosan:illa (ravinnossa tai huuhteluna jolloin laimennetaan suhteessa 1 rkl Molkosania 1 dl vettä).

Ruokinnasta: eräs kasvattini on saanut apua siirtyessään kuivamuonasta BARF-ruokintaan, joka on siis hiilihydraattivapaata ravintoa.
Anne Viitala

Viesti Kirjoittaja Anne Viitala »

:heipat: meillä kans löytyi korvasta hiiva (testi tehtiin) ja tippoja laitettiin molempiin korviin. Mutta antibioottikuuria ei ole koira koskaan syönyt... Tuo omenaviinietikkajuttu täytyy kyllä kokeilla... :tsemp:
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Kiitoksia omenaviinietikkatiedosta, pitänee kokeilla, mikäli joskus epäilee koiralla hiivaa!
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Kokeile lisätä ruokavalioon Omega3 rasvahappoja, kun niillä on vaikutusta kroonisiin tulehduksiin. Tuossa kuivamuonassa näyttää olevan rasvana "kasvis-rasva", joka on tod.näk. rypsi-, rapsi-tai auringonkukkaöljy ja näissä öljyissä ei omega3sta ole tarpeeksi suhteessa omega6seen. Hyvä omegoiden suhde löytyy pellava- ja helokkiöljystä. Oikea 3sen ja 6sen suhde lisää vastustuskykyä. Jos ruokiin on lisätty omega3sta, niin yleensä se tuote-selosteesta käy ilmi. E-vitamiini lisä tuossa muonassa näytti olevan, joka auttaa omegoiden hyväksi käytön. Samoista asioista lisää->
http://www.spl.fi/keskustelu/keskustelu ... c&start=30

http://www.spl.fi/keskustelu/keskustelu ... highlight=
Johanna Romppanen

Viesti Kirjoittaja Johanna Romppanen »

No niin nyt on sitten eläinlääkärissä käyty :)
Ihan ensiksi positiivista oli se ettei lääkäri ollut ovella vastassa kuonokopan kanssa :lol: Eikä missään vaiheessa myöskään sitä laittanut!
Joka tapauksessa ruoka-aine allergiaa tämä lääkäri ei epäillyt. Hiivaa oli kipeässä korvassa, mutta nytten korva on terve!! Tosin tiputellaan vielä fucidin comp. tippoja viikon verran kumpaankin korvaan. Ja mitä tulee niihin pallien alueen ihoon niin tämä lääkäri oli sitä mieltä, että viime kesäinen ruoka-aine allergia on ollut niin voimakas että jälki seurauksena on tullut atooppinen ihottuma. Joka on lääkärin mielestä vielä hyvin hallinnassa. Mutta pesemme 1-2 kertaa viikossa pallien alueen ihon keratolux shampoolla ja sen jälkeen laitamme humilac suihketta. :)

Tämän lääkäri reissun jälki seurauksena koiran omistajalta tipahti kivi sydämeltä ja stressi väheni :lol:

Ja selvisimme myös yli puolet halvemmalla tästä lääkäri reissusta mitä normaalisti, vaikka labra kokeitakin otettiin :lol:
Satu Majamäki

Viesti Kirjoittaja Satu Majamäki »

Meillä alkoi koiru kans juuri roikottaan toista korvaa ja mustaa haisevaa töhnää löytyy :( . Onko nämä teillä toimineet korvatipat kaikki reseptivalmisteita? Aattelin, että jos jollain ensiavulla pääsis viikonlopun yli. Myös viime kesänä oli kutinaa, mutta se meni ohi pellavansiemenöljykuurilla. Onkohan tämä kesä jotenkin otollista aikaa kutinoille?
Seija: tosi mielenkiintoinen toi omenaviinietikka! Millaisia määriä olet käyttänyt ja kuinka pitkinä kuureina? Onko omenaviinietikka tehokkaampaa kuin Molkosan?
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Satu kyseli omenaviinietikasta.

Ensinnäkin koiran korvatulehdukset pitää aina hoitaa asianmukaisesti eläinlääkärillä, eli omenaviinietikka ei ole mikään lääke tai ihmeparantaja eikä myöskään Molkosan.

Omenaviinietikan annostus on todella pieni, joitakin tippoja vain. Kuureina.

Molkosania käytän terveille koirille kuurina, nyt on menossa 3:s pullo. Tekee hyvää paljon uivan koiran turkille (sisäisesti nautittuna).
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Mun kasvattini omistaja laittoi minulle viestiä, että koira on todettu allergiseksi. Olin ihan rikki, koska tähän päivään asti olen tuolta ongelmalta välttynyt. Varsinkin, kun minulla on kotona tuon koiran sisko, jota olin suunnitellut jalostukseen. Se jalostuskäyttö olisi vesittynyt, jos siskossa olisi todettu allergiaa.

Mietittiin erilaisia vaihtoehtoja, ja suosittelin koiralle NEUta. Ruoka vaihdettiin, mutta ongelma ei edes vähentynyt. Koira sai neljä antibioottikuuria (5 kk ikäinen pentu) peräkkäin, kun iho tulehtui rapsuttamisen vuoksi.

Kun ongelma ei edes vähentynyt ruuan vaihdosta, pyysin kasvatin omistajia ottamaan minulle kuvan tuosta "allergisesta" alueesta. Tuo alue oli paksuuntunutta nahkaa, missä oli näppylöitä. Olin itse sitä mieltä, että tuo ei voi olla allergiaa, ja minulle tuli kapi mieleen. Se siitä koirasta sitten löytyikin.

Eläinlääkäri oli ottanut älyttömän kalliita allergiatestejä, jotka lähetettiin jenkkeihin tutkittavaksi. Olin aika närkästynyt, koska mun mielestä voisi aloittaa "vian" etsintä sieltä helpoimmasta ja halvimmasta. Loppujen lopuksi koira tuli kuntoon ja kaikki hyvin, mutta ihan turhaan koira joutui syömään antibiootteja ja kärsimään kutinasta.

Yleensä, jos kuulee kavioiden kopsetta, se on se hevonen eikä seepra. Saksanpaimenkoirien allergioista puhutaan niin paljon, että jotkut eläinlääkärit leimaavat heti kaikki samaan kastiin sen kummemmin miettimättä tai tutkimatta.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

^ Meijän oman lekurin plussaks täytyy sanoa,että hän mietti heti alkuun tota kapia,kun tietää,että paljon rymytään mettissä.
Tultiin vaan pian siihen tulokseen,että jos hurtan oireet kapista johtuis,ni kyllä se itteään raapis ja karvaa lähtis.

Vaikka toi ton ihovamma onkin inhottava,ni oon kyllä kiitollinen,että vamma on sellasta mallia,ettei se pistä koiraa raapimaan itteään.Sitä olis jo tuskaa seuratakin.

Seija; Syötätkö minkälaisella annostuksella tota Molkosania?
Meillä nimittäin meni hampaat melko keltaseks,ku laitoin Molkosania ruokaan päivittäin.Nyt ku oon pitäny taukoa siitä,ni keltasuus on hampaista hävinnyt.
Seija Kulmala

Molkosan annostus

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

noin 1 rkl /pv.

En ole huomannut hampaiden värissä muutoksia.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Annostus meillä sama,mutta johtuisko toi hampaidenvärjäytyminen sitte siitä,että syötin "hapanta" yhtäjaksoisesti liian pitkään? Veikkaisin,että vois olla syy.
Mitään pullomääriä en muista,enkä kyllä sen puoleen aikaakaan,että koska sen heran kanssa ruvettiin lotraamaan.Mutta melko kauan se kerkes sitä kuitenkin syödä,ennenku hampaat rupes kellastumaan.
Vastaa Viestiin