Koiran selkäreppu

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Anu Kuusenoksa

Koiran selkäreppu

Viesti Kirjoittaja Anu Kuusenoksa »

Voiko koiralle olla haittaa selkärepun kantamisesta? Katselin netistä, että on niitä monenlaisia malleja olemassa. tarkoitus olisi lähteä tulevaisuudessa useamman vuorokauden vaellukselle koirien kanssa ja ajattelin, että voisivat kantaa omat nappulansa ja jotain muita tavaroitaan. Mutta ihan ilman tietoa en uskalla koirille sellaista selkään lyödä. Molemmat koirat on kuvattu ja selät ja kyynärät terveet. Toisella A-lonkat, toisella B/C. Lähinnä varmaankin rasittavat tuota etuosaa.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

http://www.freewebs.com/moccasvimo/gall ... ailuja.htm

Tuoltapas löytyy yks reppureissaajan kuva. 8) Tosin koiran ilme on jostain syystä ei-niin-innokkaan näköinen.

Mitään vaelluksia ei tosin olla vielä käyty, mutta autottomana mua helpottaa kummasti, kun reissussa koira kantaa osan tavaroista. Juna-asemalle käppäillään noin puolituntia ja pakkaan koiralle reppuun kevyttä tavaraa kuten jotain omia vaatteitani. Ruokia+ruokakuppeja ei noilla reissuilla olekaan tarvinnut raahata mukana.

Tärkeintä tuossa on, että pakkaa repun puoliskot tasapainoisesti ja vain kevyttä kannettavaa ainakin aluksi. Me ei harjoiteltu sen kummemmin, sisällä olin vain testaillut pari kertaa reppua koiralle. Eipä tuo mitenkään ihmetellyt, kun sitten lähdettiin matkaan. Vähän tahtoo jumittaa ovenkarmeihin repusta kiinni, kun näemmä ei kulje keskeltä oviaukkoa. Alkumatkasta päästän koiran tarpeille, koiven nosto puuta vasten näyttää hassulta, kun koiruli törmää repulla puun kylkeen. Sit se käpsyttelee koko matkan aika ylvään näköisenä, selkeesti haluaa näyttää ihmisille kuinka reipas työkoira onkaan. :D

Moni juna- tai bussimatkaaja on katsonut hieman huvittuneena koiraani, kun harvemmin tuollainen reppukoira tulee vastaan. Itselleni repusta on ollut suuri hyöty, kun itse ei sitten tarvi kantaa kuin toi oma pikku rinkka.

Ja juu, koiraltani on kuvattu selkä, lonkat sekä kyynäret terveiksi ja se on hyvässä lihaskunnossa ja monipuolinen "aktiiviurheilija". Reppureissujen jälkeen, kuten muutenkin viikottain, tulee hierottua ja venyteltyä koira, joten siinäpä sitä huomaisi, jos jotenki alkaa paikat jumittaa.
Anne Myllymäki

Viesti Kirjoittaja Anne Myllymäki »

Haittaa tai ei meidän perhe on vaellellut Lapin tuntureilla useampana vuotena jo edesmenneen sakemanni nartun kanssa.
Eikä se ollut ainakaan moksiskaan vaikka omat eväänsä kantoikin.

Ei muuta kun menoks vaan :)
Kati Pekkala

Viesti Kirjoittaja Kati Pekkala »

Suoraan en osaa minäkään sanoa onko haittaa, mutta meillä oli kaks sakua matkassa ja kummallakin oma reppu selässä 5 päivän vaelluksella. Repussa kantoivat omat ruokansa, kuppinsa ja pienen määrän vettä. Hyvä kuntoinen ja terve koira jaksaa, mutta kannattaa totuttaa ennen varsinaista reissua pienillä matkoilla ja painoilla. Yksi ohje oli, että keskiverto koira pystyy kantamaan noin 1/3 painostaan. Muistaa tasapainottaa ja sitoa niin, että on mahdollisimman tiivisti kiinni ja mahdollisimman edessä. :tsemp:
Anu Kuusenoksa

Viesti Kirjoittaja Anu Kuusenoksa »

Kiitos vastauksista. Olen jo katsellut erilaisia reppuja ja eiköhän niiden osto ole kohta edessä. Täytyy vain katsoa tarkkaan millaiset ostaa, että ovat hyvät sitten selässä.
Kati Pekkala

Viesti Kirjoittaja Kati Pekkala »

Omasta kokemuksesta voin ainakin suositella Wenaha II-merkkistä koiranrinkkaa. Ainakin jos vaelluskäyttöön suunnittelee. Saatavilla on myös Wenaha Standard, joka on hieman yksinkertaisempi malli. Etu tuossa Wenaha II:ssa on se, että itse reppuosan saa irti rungosta, joten tauoilla kätevä-ei tarvitse riisua koko systeemiä. Rinkkaa myy ainakin Alaskanmalamuuttiyhdistys. Hinta on tuossa paremmassa mallissa hieman alle 80 euroa, mutta laadukas rinkka ja itse olen kyllä ollut tyytyväinen. Rinkassa on mukana kaksi ylimääräistä remmiä, joilla rinkan saan tiivisti eikä heilu turhia. :)
Vastaa Viestiin