Lonkkavikainen pentu

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Poistettu Käyttäjä

Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Poistettu Käyttäjä »

-- poistettu --
Milko Naumanen
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Joulu 2007 17:43

Re: Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Milko Naumanen »

No d-lonkathan ei ole kuolemantuomio.

Monet ovat harrastaneet pk-lajeja koiralla jolla on d-lonkat,varmaan myöhemmin ketjuut tulee heitäkin mukaan?

Itse alkaisin antamaan kuuriluontoisesti erilaisia "nivel-aineita" esim MSM,glukosamiini,"oikeat" lääkkeet,yms.

Hyvä lihaskunto ja painon hallinta ovat myös tärkeitä.

Vapaana juokseminen,uiminen jne.

Ja koska koira on vasta 6 kk,niin asioille voi tehdä vielä paljon.

Itse olisin sen verran julma,että kirurgisesti en alkaisi korjaamaan.

Itse pitäisin koiran niin kauan kun sen elämä on hyvää.

Keskustelitko eläinlääkärin/kasvattajan kanssa mahdollisesta jatkotoimenpiteistä?
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Ystävälläni on koira, joka oli puolivuotiaana D lonkkainen. Aikuisen sillä on B/C lonkat. Ei vielä huolta huomisesta. Hoikkana vaan ja paljon liikuntaa koko kasvuajan. Carthrophen kuuri vois olla myös ihan järkevä pistää nyt jo.
Pia Mallat

Re: Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Pia Mallat »

Minulla oli D/C lonkkainen narttu joka oli säännöllisessä treenissä (purut) niin kauan kunnes alkoi oireilemaan. Lihaskunto oli hyvä eikä itseasiassa ikinä oireillut niitä lonkkiaan, päivääkään ei ole ko koira ontunut. Treenaaminen loppui selän fasettinivelten nivelrikkoon joka bongattiin kun koira uusintakuvattiin oireiden ilmettyä. Silloin myös Pajulahden tuomio tipputti D:n E:ksi mutta eipä tuokaan tuntunut koiran menoa haittaavan..
Hannele Nordberg

Re: Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Hannele Nordberg »

Mun nartulla välikuvissa oli A:n lonkat ja nyt virallisissa(vielä ei kennelliiton lausuntoa ole tullut)näytti C:ltä , että kyllä näköjään paljon puolessa vuodessa voi tapahtua kasvavalla koiralla .
Milko Naumanen
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Joulu 2007 17:43

Re: Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Milko Naumanen »

Täältä tietoa msm:stä:http://www.finnmsm.fi/Msmtiedot.html

Ne pitää nivelt ns liikkuvina,eli vähän niinkuin laittais fillarin ketjuihin rasvaa :lol:

Kyllähän koiran kanssa voi harrastaa melkein mitä lajeja vaan,tosin kannattaa katsoa mikä on koiran kunto siinä vaiheessa.

On varmaan useita kymmeniä koiria joilla on harrastettu lajia kuin lajia d-lonkkaisena,eli lonkista se ei ole kiinni.

Suojelu on tietysti fyysisesti rankin laji tuossa suhteessa,hypyt,purut kaikki kuormittaa elismistöä,eli kannattaa ottaa ne asiat huomioon.

Lihaskunto tulee juoksemalla(vapaana) ehkä myöhemmin 1 v jälkeen fillarin kanssa,uiminen,metsässä koikkelehtimen jne.

Tuosta lonkkien korjaantumisesta en osaa sanoa,odota viisaammat tulee myöhemmin ketomaan :)

Ei nyt kannata välttämättä luottaa siihen,että ne paranee,eikä välttämättä luovuttaa etteikö ne olisi sellaiset,että normaali elämä olisi mahdollista.
Kirsi Niinimaa

Re: Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Mulla on kohta 4V E-lonkkainen narttu. Oireilee, mikäli "hyppii" liikaa. BH suoritettu ja nyt pidetään vaan sen pääkoppaa "selvänä" eli opetellaan sellasia pikkujuttuja ku esim. noutokapulan pitämistä jne. Jälkeä se tykkää ajaa, eikä siinä rasitu kintut ku mulla :D

Koiralle tehty pektineusmyotomia eli takakinttujen "tietyt lihakset katkastu/ otettu palat pois". Meillä on tuo leikkaus auttanut.
Raija Tuomisto

Re: Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Raija Tuomisto »

Meillä on jo 13,5v D-lonkkainen koira. Sillä on vas vakava ja oikealla lievä nivelrikko, maljat oli matakat. Koira on kuvattu 6-vuotiaana uudelleen, eikä lonkat näyttäneet ollenkaan huonoilta, no ei ihan primaltakaan mutta ei siis, niin huonoilta kun luulis.
Koiran kanssa on harrastettu kaikenlaista koko sen ikä, viimeinen koe oli 9-vuotiaana.
Sillä on kisattu jäljellä, haussa, etsintäkokeessa, tokossa ja agilityssä. Vetohiihtokisoihinkin oltiin menossa, mutta kokeita peruttiin silloin lumen puutteen vuoksi.
Kevyempiäkin lajeja on jos koira alkaa oirehtia, kuten TOKO ja FH ja VEPE.
Maastolajeja voi myös treenata vaikkei niissä kisaisikaan, kuten jälkeä ja hakua.
Leikkausta en myöskään edes ajatellu.
Seija Kulmala

Re: Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

En kuulu Milkon tarkoittamiin "viisaisiin" :) mutta muutaman lonkkavikaisen omistaneena kokemuksia. Lonkat yleensä hieman tiivistyvät D saattaa tiivistyä jopa C:ksi. Nivelrikko ei kuitenkaan koskaan parane vaan pahenee iän myötä. Tätä nivelrikon kehitystä voi hidastaa varomalla äärirasitusta, kuitenkin lihaskuntoa pitää olla ja sopivalla voiteluaineella.

Mikäli oireita on jo ollut, olisin hieman skeptinen sen kykeneväisyydestä esim puruhin. Mutta jäähän monta hyvää lajia jäljelle joita koiran kanssa voi harrastaa myöhemmin.

Tämän enempää ei voi ennustaa tai sanoa, näkemättä kuvia. Olivatko lonkat täysin maljan ulkopuolella? Onko kuitenkin selkä, polvet ja kyynärät terveet? Nämä ovat ratkaisevia seikkoja, kun yritetään ennustaa pennun tulevaisuutta. Usein se on mahdotonta, aika näyttää!

Tsemppiä ja paljon vapaana liikkumista ja uiminen on melkeinpä parasta jumppaa.
Niina Hämäläinen

Re: Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

Mitäs mieltä "viisaat" :) on siitä, että onko agility sopiva harrastus sellaiselle koiralle, jolla mahd. lonkkien löysyyttä ja jopa tulevat huonot lonkat? Olen itse kuullut niin monenlaisia mielipiteitä, moni sanoo että ehdottomasti ei kannata harrastaa agilityä D-lonkkaisen kanssa .. :?
Anne Herrala

Re: Lonkkavikainen pentu

Viesti Kirjoittaja Anne Herrala »

Hei!
Otin pennun vuonna 1996 kasvattajan B-pentueesta. Kun pentu oli yksivuotias, se kuvattiin. Tulos EE. Kuvia ei lähetetty ja suurin osa ns. asiantuntijoista kehotti laittamaan pennun multiin. En laittanut.
Nyt vuonna 2008 jouduin viemään tuon "elinkelvottoman pennun" lääkärille viimeiselle piikille. Eli elimme yhdessä yksitoista ja puoli vuotta.
Jos sinulle koiranpentu on vain kehumisen aihe ja harrastus"väline" laita toki pentu multiin ja vaadi kasvattajalta uusi pentu "viallisen" tilalle.
Mutta jos koiranpentu on sinulle rakas, harrasta sen ehdoilla, älä hyppyytä paljon ja käytä sitä jatkuvasti (vähintään kerran vuodessa) ell vastaanotolla, jotta hän voi arvioida, kärsiikö se lonkistaan vaiko onko kaikki hyvin. Esim uiminen on hyvää lihasharjoitusta huonolonkkaiselle koiralle, jolloin hyvät lihakset auttavat lonkkien kestämistä.
Tänä päivänä (kuten ei ennenkään) et voi saada takuuvarmasti koiraa, jolla ei ole mitään vikoja.
Mieti näitä juttuja, ennenkuin lähdet tielle yksi-kaksi vuotta / koira; jotta saisit sen "huippuyksilön"!

Ja vielä viimeiseksi!!! Täysipäinen koira varmasti parempi kuin takuuvarmasti A-lonkkainen.

Hyviä vuosia (toivottavasti) sinulle sakemanninpentusi kanssa! :P
Terveisin Anne
Vastaa Viestiin