Yhteinen lähes viisitoista vuotta kestänyt taival sakemanniuros Puten kanssa päättyi lähes kolme vuotta sitten. Luopumisen tuska ei vain tunnu helpottavan ajan myötäkään. Pitkällisen harkinnan jälkeen olen kuitenkin päättänyt hankkia uuden sakemannin pennun.
Maailma on noista 90-luvun alun päivistä muuttunut huomattavasti internetin myötä: nyt on koirien taustoista helposti haettavaa tietoa saatavilla 24/7. Olen löytänyt mielestäni itselleni sopivasta yhdistelmästä odotettavissa olevan pennun. Pentueen pitäisi syntyä parin viikon päästä. Molempien vanhempien lonkka- ja kyynärkuvat ovat OK: A/A 0/0.
Nyt kysynkin teiltä asiaan perehtyneiltä muutamia mieltä askarruttavia asioita:
Vaikka molempien vanhempien kuvat näyttävät olevan OK, onko pentueen sukutaulun varhaisempien sukupolvien "heikommat" lonkat ja kyynärät mahdollisesti ominaisuuksia, jotka saattavat hypätä sukupolven yli.
Pentueen isä on jalostustarkastettu koira luokkaan kkl1 (tarkoittaa mitä

Periytyviä sairauksia on loputon lista, mutta mitä terveystietoja vanhempien osalta tulisi pyrkiä selvittämään ja huomioimaan. Tavoitteena olisi saada mahdollisimman terve ns. näyttelylinjainen koira (näyttelylinjainen sen takia kun turhamainen olen ja haluan mustan ruskeilla merkeillä). Koirasta en halua näyttelykoiraa, vaan se tulee lähinnä harrastuskaveriksi, ei kuitenkaan kilpailumielessä.
Olisin kiitollinen, jos saisin asiantuntia-apua mieltäni askarruttaviin kysymyksiin.