meidän perheen murkku

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
kirsi piirainen

meidän perheen murkku

Viesti Kirjoittaja kirsi piirainen »

ongelmani on seuraava: meidän sakemannipojalla 9kk alkoi kk sitten murkku ikä.koira oli sitä ennen mitä mainioin kamu,MUTTA olimme lenkillä eräänä päivänä ja vastaamme tuli toinen sakemanniuros jota talutti nuori nainen.kun olimme kohdalla lipesi taluttajan kädestä hihna ja koira syöksyi sutena :twisted: koirani kimppuun. siitä alkoi hirveä käytös toisia koiria kohtaan!! haluaisin kuulla hyviä ja toimivia konsteja kuinka saan luottamuksen palaamaan ja rähinän sessultamme katoamaan.käymme kentällä harjoituksissa,mutta joka kerta hiki virtaa kun alussa saa yrittää ottaa koira kontaktiin.kiitos jo etukäteen vinkeistä :P
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Annan samat neuvot jotka annoin tuon ikäiselle oman kasvattini omistajalle (kasvattini päälle tuli aikuinen uros Vantaalla, uroksen omistaja ei edes tullut auttamaan, vaan tyttö sai itse koiran oman huutavan pentunsa päältä pois.)

Mutta asiaan; eli mikäli oma murkkusi rähjää ja käyttäytyy huonosti toisia koiria (jotka tulevat vastaan tai esim. kentällä) kohtaan, kiellät; riippumatta siitä rähjääkö koira pelosta tai turhauman vallassa. Ja kun koira tottelee, annat palkan joko laumanjohtajan kädestä, eli rauhallinen silitys ja hyvä, tai makupala, pallo ja ehkäpä vielä siihen jokin tekeminen, esim. seuraa.

Kaikenlaiset tappelutilanteet pitäisi vain yrittää välttää. Itse olen antanut lisäksi ohjeeksi että jos omaa koiraa uhkaa hyökkäävä koira, ensin kannattaa mennä itse väliin, siirtää oma koiransa selkänsä taakse ja koittaa karjahtaa kunnolla. Mikäli hyökkäävä koira ei tätä tottele ja hyökkäyksen kohteena on pentukoira, estä millä keinolla hyvänsä, pentuun kiinni käyminen, sillä tuloksena ovat luultavasti elinikäiset traumat pennulle mutta mahdollisesti myös hengen menetys.
kirsi piirainen

Viesti Kirjoittaja kirsi piirainen »

kiitos vihjeestäsi.kokeiltu tosin on ja on todella vaikea saada kontaktia koiraan kun toinen tulee vastaan.No huomen taas mennään kentälle ja toivotaan et paremmin sujuu.....
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Lisäisin Seijan neuvoon vielä sen, että oma jalka (pohja edellä) hyökkäävää koiraa kohti. Eli koira juoksee päin sun jalkapohjaa. Joskus toimii, jos vaan ehtii toimia. Keinoja kaihtamatta yrittää estää hyökkäykset.
Vastaa Viestiin