Ongelmana reviiri käyttäytyminen

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
reeta halinen

Ongelmana reviiri käyttäytyminen

Viesti Kirjoittaja reeta halinen »

Meillä on 4-vuotias narttu ja tokoa harrastettu,perus jutskat ok.Ongelmana on puollustus,saalistus vietti.Asumme maalla ja pihalla pyörii kissoja,koiria
ja hevosia.Narttumme vahtii huushollia vapaana pihalla.Niin ja se ongelma on muitten eläimien jahtaaminen,immeisiä kohtaan aivan ihana :) Kun tulee perheenjäseniä ovesta pihalle,narttumme karkottaa hevoset tarhan takanurkkaan ja kissat katolle.Kun tulee autolla koti,niin hepat saa taas kyytiä..Ja minähän huudan äänikäheänä EIIII... :( Toisinaan tottelee pelkkää lempeää käskyä,mut välillä taas intaantuu. Onko meillä ongelmia johtajuudessa,vai muuten opittu paha tapa?
Kangasmaa, Laura

Viesti Kirjoittaja Kangasmaa, Laura »

Meilä taaskin semmoista outoa käyttäytymistä toisinaan lenkeillä (oisko leikkimistä?). Koira kun on vapaana, juoksee lumipenkalle ja loikkii siellä neljällä tassulla ilmaan (doing-doing-doing) ja jos itse erehtyy kiipeämään penkalle niin koira aloittaa ihmeellisen vinkumisen/uikumisen ja näppää rukkasesta kiinni. Ei pure, mutta näykkäsee ja juoksee karkuun. Eikä muuten tee tätä kuin muutamalla lumipenkalla täällä kylällä... :roll:
Joskus saattaa käydä näykkäisemässä jalastakin, kengästä varpaitten kohdalta... Oon pitäny sitä leikkinä, enkä tieten tahtoen tunkenu itse penkalle. Ja tietty kieltäny jos näykkäissyt.
Kait se sitten leikkiä on... Ihmetyttää vaan miksi ne on just ne muutamat penkereet missä koira sitä tekee, eikä kuitenkaan tule kävelytielle näykkimään. Pitääkö se niitä kinoksia jotenkin omana valtakuntanaan..? :harhar:

Eilen illalla tunnosti että oikein haastoi leikkiin, kun tuli penkan reunalle pomppimaan. Katselin vaan muualle, ja olin kuin en huomaisikaan koiraa. Koira rauhoittui ja tassutteli rauhakseen ja haisteli hajuja jne. Loppulenkki meni loikkimatta. :)
Vastaa Viestiin