Pakotteet?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Elisa Patrikainen

Pakotteet?

Viesti Kirjoittaja Elisa Patrikainen »

Olin eilen seuraamassa rotikoiden tottistreenejä ja olin ihan ihmeissäni siitä kiskomisen ja läiskinnän määrästä! :shock: Tosin kaikki koirakot siellä olivat kilpailevia, eli en tiedä vaatiiko tavoitteiden saavuttaminen kovempia keinoja..?
Toki ymmärrän, että koiralta pitää vaatia opittujen asioiden suoritusta ja keinothan/pakotteet ovat ihan koirasta riippuvia, mutta silti järkytyin hieman..

Milloin te rupesitte käyttämään pakotteita koulutuksessa ja millaisia ne ovat? Itse en ole tarvinnut vielä mitään pakotteita ja onhan tuo vielä niin pentu, ettei siltä mitään ehdotonta kuuliaisuutta pidä vaatiakaan. Ajattelin vain kysäistä niin tiedän mihin pitää valmistautua, sillä haluaisin kisailla tuon kanssa kuhan se tosta vähän kasvaa.. :)

Mulla saattaa olla kyllä hieman ruusuinen kuva tottiksesta, sillä olen ollut vain seurakoirayhdistyksien järjestämissä koulutuksissa. :D
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Aihe on niin hyvä ja pedagoogisestikin tarkasteltuna tähän pitäisi tulla kilometri kirjoituksia. Pakote on käsitteenä ensinnäkin niin laaja että se kannattais rajata. Onko kysymys kieltäytymisestä vai aktivoinnista vai mistä? kenties koiralle osoitetaan kaapin paikkaa,eli olis kysymyksessä auktoriteetti asiat.Näitä syitähän riittää.Ja mikä lopun lopuks on pakote?
Pentu kokee jo kytketyksi joutumisen pakotteena jne jne..

Yleisellä tasolla ,puhtaasti koulutuksen kannalta, pakotetta ei pidä käyttää ennenkuin koira on niin kehittynyt ja voimakas ,että se pystyy vastaamaan siihen aktivoitumalla.Pakotteesta on siis oltava hyötyä. Usein näkee kun pakote annetaan kerta toisensa jälkeen ilman että koira seuraavalla koiralla reagoi siihen yhtään sen kummemmin? Miksi pakote ei muutu?Ja miksi koira ei opi? Mikä mättää ku koira mätetään? Asiaan liittyy paljon koulutusteknisiä juttuja. Jos niistä joskus keskusteltaisiin avoimesti niin joku voisi niistä jotain oppiakin.Mutta rehellisesti sanottuna ,epäilen. Sarjassamme "liian hyviä kysymyksiä".

Toivonkin että koulutusohjaajat ottaisivat asiaan kantaa.Aihe on nimittäin koulutuksen kannalta tärkeä. Ja tässä tapauksessa heidän heiniään.

Ja jollei vastauksia löydy, niin marssit alaosastosi kentälle ja nykäiset maalimiestä hihasta ja kysyt. Kysyvä ei eksy!
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Tässä minun ajatuksiani:

Pakotteet itsessään eivät ole SE juttu. Jos tuntuu ettei pakotteita tarvita -niitä ei käytetä. Kuuliaisuus vaaditaan kyllä jo pennusta saakka. Se mikä sanotaan se pidetään, vaikka ois kuinka kiva vaan riehua ja hölmöillä.

Niinkuin Ville yllä sanoi, pakotteita käytetään monissa paikoissa ja niitä on monensorttisia. Rajataan alue kuitenkin tottiskentälle -niin kuin kysymyksesi osoittaa.

Pakotteet pääsääntöisesti jaotellaan kahteen: "Tylppä" -pakote , joka lopettaa toiminnan ja tekee viettikatkon esim läppäsy takapuolelle istumisessa. "Terävä" pakote aiheuttaa aktivoitumisen -esim nykäys remmistä seuraamisessa, koira palaa korkeaan viettiin.

Pakotteen tarkoitus on saada koirasta nopeampi, tarkempi yms. Pakote on aina APU, kokeessa kuitenkin koiraa pitää ohjata ilman apuja. Siitä tulee pyrkiä eroon mahdollisimman nopeasti. Kolme toistoa ja neljännellä koiran täytyy jo itse suorittaa tehtävä halutulla tavalla, jos näin ei ole on metodi siinäkohden väärä.

Pakkoa ei voi (tai ei tulisi) käyttää ilman viettiä. Pakotettaessa koiraa, tärkein kohta on sen palauttamien takaisin viettiin heti pakotteen jälkeen. Sen ilmiasun tulee palata välittömästi normaaliksi. Korvat ylös ja häntä rennoksi. Jos koira jätetään ns "paskaan tilaan" se alkujaan suorittaa asiat ehkä nopeammin. Ajankuluessa se kuitenkin hidastuu ja silloin taas tarvitaan lisää pakkoa -kierre on valmis- ohjaaminen on pelkkää pakottelua. Näin saamme korvat litassa työskenteliviä koiria, joiden koko olemus huokuu huonoa oloa. Pelko/epämukavuus ei ole koskaan hyvä motivointikeino.

Pentusi ei varmasti vielä tarvitse pakottelua :P Kuitenkin, kun aika kuluu ja opitut asiat ovat hyvin hallinnassa, tulee aika pakotteille. Mitä ne silloin ovat sen ratkaisee koira..ja ohjaaja. Joskus on sellaisia ohjaajia, joiden on vaikea pakottaa koiraansa tekemään. Silloin homma tehdään ohjaajan puitteissa. Jos mahdollista hakeudu SPL:n kentälle.

Tärkeää koko koulutusprosessin läpiviennissä on koiran tunnetilojen muokkaus. Koiran koko elämä on pelkkää tunnetta. Mitä sitten opetammekin pitäisi alkuun miettiä minkä tunnetilaa haluamme koiran kys. tilanteessa noudattavan. Se määrittelee sitten koulutustavan joko keppiä tai porkkanaa -enemmän porkkanaa kuitenkin. Iloinen, tasapainoinen koira on ilo omistajalleen ja tietysti meille kaikille harrastajille.

Pakottaminen ei ole negatiivinen asia, mutta se täytyy osata tehdä oikein -ja ainakaan se ei ole koirankoulutuksen koko juju.
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Itse palkkaan mahd. nopeasti pakotteen jälkeen. Lähinnä puhun nyt seuraamisesta, jossa koiralla "haahuileva pää" eikä tarkka katsekontakti: Koira pää alkaa haahuilemaan, pieni hihnasta nyppäsy ja suunnan muutos oikealle, koiran terävöityy ja ottaa katsekontaktin, pari askelta hyvää seuraamista, palkka (askelten määrää kasvatetaan pikkuhiljaa ja vaaditaan enemmän). Tällöin koira oppii pienen pakotteen myös positiivisena. :)

Ois kannattanu jo aikanaan opettaa toi seuraaminen oikein, eikä tyytyä siihen, että se pysyy oikeassa paikassa... :roll:
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Lisäys: Ja mitä rotikoihin tulee, niin kyse voi tosiaan olla kovista, vaikeasti motivoitavista koirista. Jos koira ei ole ahne (ruoka), saalispainotteinen (patukka) eikä laumaviettinen (hyväksyntä), niin kouluttaminen on pirun vaikeeta. Silloin sitä melkeen jää käteen vaan noi "pakkokeinot".
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

yhdyn edellisen kirjoittajan epäilyyn,koska itse omistan leikkaamattoman ja nuoren saksanpaimenkoirauroksen,tiedän miten vaikeaa koiraan on vaikuttaa esim. korkeassa viretilassa. agiradalla esim koira vaatii käskyt HETI ja kaiken aikaa tekemistä radalla ettei sinkoile omiaan silloin esim. kova ääni on tarpeessa,ja jos koira nykii hihasta tai vastaavaa,joskus kunnon ote kaulurista ja silmiin katsominen "minä määrään".
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miten koira pystytään kouluttamaan ilman pakotteita. Koiralle ei voi selittää, että istuminen tarkoittaa sitä, että peppu osuu maahan. Sille on pakko näyttää, mitä se tarkoittaa. Eli vaikka varovaisesti laittaa koira oikeaan asentoon auttamalla se istumaan. Sekin on jo pakote.

Voihan toki yrittää, että koira oivaltaisi asioita itse, ja oikeat oivallukset palkittaisiin, mutta minulla ei siihen riitä ikä eikä terveys. Jo kaulapannasta kiinniottaminen on pakote. Pakote ei ole sama asia kuin väkivaltainen pakottaminen. Olen jo kolmen kuukauden ikäisille pennuille käyttänyt pakotteita. Sanon pennulle"tänne", ohjaan sen istumaan eteeni ja annan siitä palkaksi namipalan. Pentu oppii asian muutamalla toistolla.

Herkin pakote, mitä olen käyttänyt, on ollut belkkarilla, mihin ei voinut koskea. Koulutimme sen seuraamaan poikittamatta kävelemällä aidan viertä, niin ettei koira pystynyt poikittamaan. Siitä oikeasta sitten tuli palkka.

Tämä oli lisäystä Päpän kirjoitukseen. En ole Päpän kanssa eri mieltä.
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Samoilla mieltä minäkin Aulin kanssa :)
Tosin opettaa voi ilman pakkoteita.
Shaping on koulutusta ilman pakkoteita. Se sopii esim. kanoille ja siileille :D
Temppuja voi opettaa ilman pakkoa esim eläin menee huoneen päästäpäähän tai hakee lehden tai palaa olkapäälle istumaan. Kanin saa kulkemaan ohjattua reitiä pillin avulla. Samoin opetin hevoselle tuomaan minulle ämpärin ja harjan, kumartamaan, peruuttamaan sormimerkistä yms turhaa -pelkän porkkanan avulla... (harmi etten ymmärtänyt että siinä on jotakin hienoa ja ruvennut kuuluistaksi eläinkouluttajaksi sekä hevoskuiskaajaksi ;) )
Kaikki teknisetliikkeet voi opettaa ilman pakkoa, mutta saada koira/hevonen niitä noudattamaan AINA ja KAIKKIALLA..nopeasti, tarkasti ja pitkäkestoisesti yms ei sitten enää tapahdukaan ilman pakkoa.
Anneli Leppänen

Viesti Kirjoittaja Anneli Leppänen »

Kaikki teknisetliikkeet voi opettaa ilman pakkoa, mutta saada koira/hevonen niitä noudattamaan AINA ja KAIKKIALLA..nopeasti, tarkasti ja pitkäkestoisesti yms ei sitten enää tapahdukaan ilman pakkoa.
Niimpä, karvaasti ja omakohtaisesti kokenut lukemattomia kertoja, nimim. "kaksi peukaloa keskellä kämmentä" :oops: , pakotteisiin oppiminen alkaa koiralla siitä kun pennulle laitetaan ensi kertaa panta kaulaa, koira opetetaan ja totutetaan siihen, että se pannan pitäminen on positiivinen asia, pentu raapii aikansa pantaa ja hyväksyy kuitenkin.

Parin kolmen kuukauden vanhalle pennulle opetin minäkin sivulla suorassa istumista, aina kun pylly meni maahan oikeassa kohdassa pentu sai ruokaa, se itse oivalsi, että ruokaa tulee kun teen näin. Jossain vaiheessa siitä "pannasta on kuitenkin otettava kiinni joka tapauksessa".

...saahan kissankin seuraamaan sivulla, istumaan sivulle... jne jne, pelkän kissanruokapurkin avulla (olipa purkissa ruokaa tai ei, koska se saa aina purkista ruokansa) ....ilman purkkia kissa ei viitsi edes vilkaista minuun :D
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

koska tunnumme kaikki olevan samaa mieltä herkkien pakotteiden käytöstä,osaako kukaan sanoa millaisia pakotteita ette hyväksy?
ääriesimerkit kuten hakkaaminen kättä pidemmällä-voi jättää pois paitsi jos puolustaa niitä ehdottomasti.
(kuin mikäkin keskustelunohjaaja :lol: )
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Minä en hyväksy MITÄÄN sellaista pakottamista, josta koira ei ymmärrä mitään.
Sekään ei ole enää koirankoulutusta, että koiralle tulee fyysisiä vammoja.

Itse pakottaminen voi olla kovaakin, mutta koira aina oppii - muutamalla toistolla. Sille annetaan mahdollisuus oikeaan toimintaan ja oppimiseen. Se saa työstään palkan ja iloisen mielen.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Pakote pitää olla sen verran voimakas, että koira tekee sen, mitä yritetään. Ei yhtään kovempi. Koiraa ei saa pistää kellariin. Jos koiralle on annettu samanlainen pakote samasta asiasta kolme kertaa, koiran pitää yrittää tehdä oikein. Jos koira ei edes yritä, pakote on epäonnistunut.

Yksinkertainen esimerkki: Koiran pitää siirtyä edestä sivulle. (Mikäli et ole älykkäänä ihmisenä opettanut sitä koiralle jo pentuna.) Käsky ja kyljestä kiinniottaen siirretään koira sivulle oikeaan asentoon. Kehu = Palkka. Sama uudestaan ja vielä kolmannen kerran. Neljännellä kerralla annat koiralle ainoastaan käskyn, mutta et ota kiinni. Jos koira ei edes yritä kääntyä sivulle, pakote on ollut vääränlainen. Jos koira yrittää, palkka siitä. (Vaikka suoritus ei olisikaan sataprosenttinen.)

Silloin pakote on ollut liian heikko, väärään aikaan, tai siinä on jokin muu mennyt pieleen. Päpä, eikös se jotenkin noin mene?
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Genau, mein Kollege :D
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

Näin btw,
millaista pakotetta käyttää, kun koira ei irrota tavarasta jota pitelee suussaan, esim. pallo?

Itse jään pitelemään pallosta kiinni ja toistelemaan käskyä silloin tällöin niin pitkäksi aikaa, että koira irrottaa jo pelkästään että lenkki jatkuisi.(johon menee joskus aikaakin..)
tietysti joskus mukana on toinen lelu, jota sitten käyttää avuksi.. :D
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Itse olen (vihdoin) oppinut ja koirani myös, että irrotus ei koiralle ole mikään monivalintatehtävä. Eli en odota tyyliin, olisitko niin hyvä ja irrottaisit Jos koira ei irrota ekasta käskystä, tylppä pakote päähän, maailmanloppu kerralla niin johan irrottaa :)
Vastaa Viestiin