Pannoista

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Sanna Salminen

Viesti Kirjoittaja Sanna Salminen »

Tuolla Senni Hietaranta kirjoitti:
Mä oon käyttänyt kuonopantaa (ja käytän välillä edelleen) molemmilla koirillani (uros 45kg, narttu 32kg), eikä koskaan ole ollut kuono ruvella... Kai se vähän riippuu siitäkin, et miten sitä pantaa käyttää...

Niinpä, oli pakko lainata kun sattu niin osuvasti mun aiempiin sanomisiin siitä piikistä.
Oli se panta tai kuonopanta tai mikä vaan, niin se käyttötapa on melkoosen ratkasevaa.
Sen verran otettava sanoja takas, että jos joku tosiaan saa vetämisen pois kun jonkin aikaa käyttää kuonopantaa, eihän siinä mitään...
Mut se että tosi monesti se remeli roikkuu sen koiran kuonossa koko sen iän.
Siinä ei opeteta mitään.
Veronica Czekaj

Viesti Kirjoittaja Veronica Czekaj »

Eli sen jälkeen kun vuoden verran yritin koiraa opettaa olemaan vetämättä, johdonmukaisesti, keinoina kaikki paitsi kuonopanta, piikkari ja sähkö, minulla olikin ilmeisesti kaksi vaihtoehtoa: antaa vetää (minkä luulin olevan ainoa mahdollisuus) tai viedä piikille.

Kun sitten muista syistä tämä ensimmäiset viisi elinvuottaan vetänyt koira muutti (ihan muista syistä) äitini luo, tein taas väärän päätöksen kun koiran hänelle annoin enkä (haloo nyt viimeistään olisi pitänyt tajuta :shock: ) vienyt piikille, äitini kun ei vetävän sakemannin kanssa pystyssä pysyisi. Siellä se nyt tyytyväisenä (vai eikö sittenkään?) talsii kuonopannan kanssa jokikinen päivä, mutta kai se senkin parempi olisi pilvenreunalla olla.

Ja ihan toinen juttuhan on sitten ne ihmiset, jotka vievät koiransa "turhan takia" piikille :wink:, kivittäkää mut!

Tietenkin voi toivoa parasta ja "opettaa" sitä remmissäkävelyä koko koiran eliniän, mutta jos mielessä on tehdä koiran kanssa muutakin kuin köpötellä remmissä, niin voi olla että jostain pitää luopua...
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Edesmenneelle hoffinartulleni ostin aikoinani kuonopannan kun se muutaman kerran oli vedellyt mua pitkin katuja.

Ei sitä pantaa tarvinnut kauan pitää, fiksuna likkana ymmärsi, että vetämättä paras ja sen jälkeen pantaa ei olla tarvittu - eli jos joku tarvitsee, niin multa saa halvalla 8)
Veronica Czekaj

Viesti Kirjoittaja Veronica Czekaj »

Ei sulla Gitta taida enää olla sitä pantaa, ellei sulla sitten ollu kahta :D
Sanna Salminen

Viesti Kirjoittaja Sanna Salminen »

Nyt en tiedä ymmärränkö jotain väärin, mut mä en oo missään kohtaa puhunu koiran piikille viemisestä.
Ja oikeesti, jos ei kerran saa sessuaan oleen vetämättä, niin kuonopanta päähän vaan, aamen.
Veronica Czekaj

Viesti Kirjoittaja Veronica Czekaj »

Sanna, lainaus tekstistäsi edelliseltä sivulta: "Jos joutuu kulkemaan koiran kuono köytettynä, kannattaiskohan vaihtaa sellaseen kaliperiin se piski, että pystyy pitelemään."

Miten muuten koira vaihdetaan oikeaan kaliberiin kuin viemällä vanha piikille ja hankkimalla pienempi tilalle? Missä tällainen vahtopaikka sijaitsee? Käykö vaihdon syyksi muukin kuin remmissä vetäminen?
Sanna Salminen

Viesti Kirjoittaja Sanna Salminen »

Ja sehän oli taas tän jutun pointti??? :shock:
EI, en tarkottanu tota, se oli ihan oma tulkintas.
Ihmiset tupaa ettimään koirilleen useinkin uuden kodin, jossa on kykenevä ohjaaja, jos itellä ei rekku pysy hanskassa (kuonopannoista huolimatta)...
Mutta se onkin aika äärivaihtoehto, kuitenkin melko yleistä.
Veronica Czekaj

Viesti Kirjoittaja Veronica Czekaj »

Ahaa! Onnittelut onnistuneesta provosoinnista jokatapauksessa :D Tähän viimeiseen en kyllä enää lähde :roll:
Sanna Salminen

Viesti Kirjoittaja Sanna Salminen »

Jännä tulkintatapa taas. :lol:
Sinä rupesit laittaan sanoja mun suuhun, ja minä kerroin kuinka tarkoitin tekstini ymmärrettäväksi.
Provosointia jooo... Niin sen täytyy olla.
Mut hei, eiköhän tässä ollu kaikki.
Veronica Czekaj

Viesti Kirjoittaja Veronica Czekaj »

Sorrun kuitenkin :D

Kun kerran niitä kykeneviä ohjaajia on kädet ojossa "ongelmatapauksia" vastaanottamassa jonoiksi asti niin olisihan minun pitänyt tajuta mitä tarkoitat kun käytät "piski vaihtoon" ilmaisua. Sori kamalasti mutta kun näin kirjoitettuna ei tule mukaan sitä kehonkieltä, joka varmasti kohdallasi olisi kertonut mistä todella olikaan kyse. Nyt en vain tiedä millä saan äitini luopumaan koirasta ettei se joudu hänen luonansa enempää kuonopannan kauhuista kärsimään :doh:
Lotta Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Lotta Heikkilä »

Veronican kanssa samoilla linjoilla... Kyllä mullekin tuli Sannan jutusta mieleen, että ainoa vaihtoehto kuonopannan välttämiseksi olisi piikille vieminen. Meidän herraa kun ei voi enää uuteen kotiin antaa, enkä saa sitä kyllä millään kävelemään aina vetämättä.

Toki myönnän, että vika on minussa, kun en osaa koiraani kouluttaa nätisti kulkemaan, mutta kun kuonopannan olen hyväksi todennut (ei hierrä meillä), niin eikö ole kuitenkin parempi käyttää sitä, kuin luopua koirasta, jota ei muille voisi antaa. Alun perin jos olisin ajatellut asiaa vähän enemmän, niin en ehkä olisi ottanut koiraa, mutta jälki käteen on turha jossitella, eikä se kuonopanta musta kovin paha väline ole.

Itse suosittelen kuonopannan käyttöä, jos koira vetää. Oikein käytettynä se on musta oikein hyvä apuväline!
Sanna Salminen

Viesti Kirjoittaja Sanna Salminen »

No voi eih! :harhar:
Jospa mä lopetan justiinsa nyt kirjottelun tänne, niin ei kukaan vahingossakaan vie koiraansa piikille siks et ymmärtää mun kirjotukset väärin.
Hei paketoikaa koiranne kuonot ja pitäkää kivaa! :wink:
Katariina Salomaa

Viesti Kirjoittaja Katariina Salomaa »

Kysyn sitä sillä koska kuonopanta vahingoittaa kuonon ihoa eli hankaa vaikkei pieni olekkaan ja olemme sen pehmustaneetkin sisäpuolelta.
Me käytämme vedonestoa Iirolla, eikä sille ole hiertymiä tullut. :)

Iiro oli ennen kova vetämään, eikä auttanut, vaikka vetikin hihnasta. Päädyttiin sitten vedonestoon. Ostettiin se muistaakseni kolme kuukautta sitten, eikä Iiro enää vedä, paitsi harvoin. Joskus joutuu sitä käyttämään, pääasiassa silloin kun on toinen koiramme mukana. Mutta suosittelen kyllä vedonestoa koirille, jotka tahtovat vetää tai rähistä vastaantuleville koirille.
Vedonestomme on merkiltään Halti. Se on pehmustettu kuonon päälle tulevasta nauhasta, joten hiertymiä ei synny.
Minusta vedonestossa ei ole mitään noloa, parempi tapahan se on kitkeä veto pois, kuin väkivallalla. :)
Ja eihän sitä kuonopantaa jatkuvasti kireällä pidetä. Ensin nykäistään
kaulapannasta, ja jos ei usko, niin siten nykäistään vedonestosta.

Mutta hei, muista pannoista minulla(melkein unohtui).
Nykyään pidän Iirolla ketjupantaa, koska koiraan ei saa (ei ainakaan ennen saanut) yhteyttä muuten.
----
Älkää nyt käsittäkö puheitani väärin tuosta ketjupannasta, kun noin sekavasti saatoin joidenkin mielestä puhua. :D
Vastaa Viestiin