hevosen kanssa

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Mira Pelli

hevosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Mira Pelli »

kuinka olette opettaneet koiran kulkemaan maastossa hevosen edessä tai takana eikä takajaloissa... :roll:

kun meillä on olevinaan voittamaton nuori uros, jolle en potkua toivo, mutta välillä tuntuu että ei se muullakaan ymmärtäisi..

lähinnä on se alkuhankaluus, mutta kun matkaa on mennyt ei hevonen enää kiinnosta vaan jäljet vie mennessään. uskon että kuuluu ikään (10kk) toi "voittamattomuus", mutta kuinka olette siitä yli päässeet?

vinkkejä! :D

mira
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

En ole kokeillut, mutta kannattaisko opettaa koiraa niin että hevonen seisoo paikallaan, ei lähdetä mihinkään ennenkuin koira on irronnut hevosen jaloista. Koiralle kannattaa opettaa mitä tarkoittaa sana; pois.
Koiraa voisi heittää ketjulla tai kolinapurkilla tai avustaja voisi olla paikallaan. Ja tähän opettamiseen varma, rauhallinen, potkimaton, koiraan tottunut hevonen.
Kuin myös käyn maastoilemassa serkkuni hevosilla. Mukana kulkee tallin oma setteri. Koiraa eivät hevosen kiinnosta, se painelee edellä, yleensä näkymättömissä.
Monesti mulle on sanottu että ottaisit nyt oman koirasi mukaan. Eipä ole tullut edes mieleen. Koiraa hevoset kiinnostaa aivan liikaa, varsinkin jos ne juoksee. Luulisin että koira yrittäisi myös hypätä hevosen kylkeen jos istuisin sen selässä. Muutenkin se lenkillä pyörii koko ajan lähellä, ei lähde yksinään haistelemaan mihinkään kauemmas.
Tulishan siitä koiralle hyvänpituinen lenkki, mutta...

Naapurin koiraa potkaisi oma hevonen, koira ollut pennusta asti hevosten kanssa, mutta erityisen kateellinen se oli kun oma emäntä harjasi hevosia, se näykkii ja haukkui hevosia.
Varmin ja vanhin hevonen potkaisi koiran tajuttomaksi, leuka meni sijoiltaan. Koira tästä toivuttuaan, ei muuttanut mitenkään käytöstään, oppi ei ollut mennyt perille. Koira jouduttiin laittamaan kiinni aina kun hevosta laitettiin. Ajettaessa ja metsätöissä meni edelleen mukana.
Nelli Kiviluoma

Viesti Kirjoittaja Nelli Kiviluoma »

En ole yrittänyt minäkään mutta mieleeni tuli, että kannattaisi ehkä aloittaa niin että hevonenkin on käsi heppana. Eli omistaja kävelee heppasen vieressä ja siten saa ehkä paremmin komennettua koiraakin. SItten kun koira osaa kulkea siinä tilanteessa mukana, ehkä omistaja selkää ja mahdollisesti avustaja mukaan ja ihan käyntiä mentäis. Sit pikku hiljaa muihin askellajeihin. Meilläkin jossain vaiheessa toivottavasti edessä toi heppailuun opettaminen. Kunhan se koira ensin tulisi :) Odotus on kova <3
Mira Pelli

Viesti Kirjoittaja Mira Pelli »

Kyllä tuo hihnassa vierellä kulkee kun hevonen on toisessa, eikä tallissa mitenkään uhkaile tai muutenkaan välitä, mutta maastossa just jos on irti..

otankohan mä liian suuria askelia? jos pitäs vaan totuttaa siihen talutus-hommaan... joka askellajissa. :roll:

selästä olen kerran avustajan kera saanut sitä ohjattua jotenkin, mutta silloinkin oli alkuhankaluuksia...

ja tuo purkki pitänee myös tuoda tallille, mutta toisaalta eipä se ole pahemmin siihenkään reagoinut, katsoo vaan että mitä helv. sä siinä riehut.. ja vähän väistää.. :D

mutta katsotaan mitä tulee.. toki neuvot ovat tervetulleita..!

mira
Jenni Pajunpää

Viesti Kirjoittaja Jenni Pajunpää »

Kannattaa varoa ettei hevonen säikähdä kolinapurkkia. Siinä vaiheesa ei kyllä enää onnistu minkään kouluttaminen mitenkään.

En kyllä osaa neuvoa vaikka kokemusta on molemmista eläinlajeista, mutta ei yhdessä :) Hyvältähän tuo jo vaikuttaa jos vain alkumatkasta on hankaluuksia. Ehkä yleinen hevosiin totuttaminen ja "kyllästyttäminen" vähentää innostusta ja jaloissa hääräämistä. Joten ajan kanssa :wink:
Sanna Vuorisola

Viesti Kirjoittaja Sanna Vuorisola »

Koira kannattaa opettaa siten, ettei sillä ole koskaan lupaa maleksia hevosten jaloissa. Ei karsinassa, ei käytävällä, ei talutettaessa.

Sitten kun tämä onnistuu, maastokävelylle ensin hevonen kädessä ja myöhemmin ratsain. Hiljaa hyvä tulee.
Seija Savas

Viesti Kirjoittaja Seija Savas »

Huh, yritin muistella alkuaikoja.

Narttu oli jo aika hyvin hallinnassa, ikääkin pari vuotta, kun ensi kerran otin ratsain mukaan maastolenkille tallitouhujen lisäksi. Tallilta pääsi suoraan maastoon hiekkatielle, taisinpa silloin ottaa rauhallisimman hevosista alleni ja koira flexiin. Narttu oli jo silloin saanut opin, että liian lähelle ei kannata tulla (sai laiskahkon potkun alle vuoden ikäisenä). Kun olimme tarpeeksi kaukana tallilta, irroitin flexin ja narttu seurasi emäntää, vaikka olikin omituisen hankalassa paikassa. Tästä se alkoi, oppi ajan myötä käsimerkit, tärkeät käskyt "tänne", "seis", "odota", "paikka". Oppi muuten aika nopeasti, että hevosen eteen ei kannata jäädä poikittain hajuja nuuskimaan... Monena syksynä manasin, että oli sit viimeinen kerta, kun otan sänkkäreille mukaan. Halusi ryökäle haastaa hevosen kisaan ja pyöri edessä kuin väkkärä.

Harmi, että enää ei ole "omaa" hevosta ja ilmapiirikin on muuttunut irrallaan olevien koirien suhteen. Nykyistä kakaraa tulee olemaan hankalampi kouluttaa maastokaveriksi. Mutta kuinka hyvä liikuntamuoto se onkaan! Vaikka vain lyhyenkin kävely/ravilenkin teet, saa koira kunnon liikuntaa. Puhumattakaan niistä laukkapyrähdyksistä.
Mira Pelli

Viesti Kirjoittaja Mira Pelli »

kävästiin tänään koira+hevonen taluttelu-maastolenkillä teitä pitkin.. koira kiinni toisessa kädessä ja hevonen toisessa.. :lol:

ihan hyvin meni niitä teitä pitkin, hajuja pitkin veteli siellä reunassa eikä pahemmin välittänyt, mutta auta armias kun päästiin hiekkatielle (peltojen keskelle) niin eiköhän se taas menny suoraan edestä poikittain jalkoihin.. ja onnistui vielä repimään itsensä irti kaulapannastakin.. :roll:

mutta pikku hiljaa alkoi joku käsky menemään jakeluun joten eiköhän se tästä... :D

koskaan ei ole jalkoihin lupa mennä, eikä edes boxeihin.. tosin, jos ovi on auki ja asukki poissa, niin eiköhän se ole siellä imuroimassa u know what.. :vihellys:

harjoituksia harjoituksia.. kyllä se vielä joku päivä.

mira
Seija Savas

Viesti Kirjoittaja Seija Savas »

Juuri näin, Mira! Tsemppiä, koirasi on vielä nuori villikko. En omanikaan kanssa vielä tuon kummempaa tekisi (13 kk).
Joskus muistelen kaipauksella ja ihmettelen, miten siitä yhdestä niin hyvä maastokaveri tulikaan ilman sen kummempia kommervenkkejä, aika ja jatkuva rutiini teki tehtävänsä. No, asuin tallin vieressä ja hevoset olivat jokapäiväistä työtä.....
Oli muuten hyvä apu nuorten ja/tai epävarmojen hevosten kanssa huonoissa paikoissa. Meni edellä ja odotti kärsivällisesti, hermoileva hevonen uskalsi mennä perässä. Huoh. Puhumattakaan itseoppimasta tavasta kerätä vadit ja ämpärit, ei itse tarvinnut haeskella niitä pitkin laitumia, vei ne suoraan pesuboxiin jne. Toinen huokaus.
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Onko sulla jotain komentoa, jolla koira lähtee liikkeelle? Mars, mars! Mene! Eteen päin! tms? Semmonen kannattaa opettaa ihan hihnassa eli teet lenkkejä, jossa ei jäädä haistelemaan vaan sanot "mars mars" tai mitä komentoa sitten käytätkin.

Itse opetin kulkemaan hevosen kanssa niin, että joku muu oli selässä (luotettavalla hepalla, joka tottunu koiriin) ja minä pidin hihnassa. Sitten vaan opetin, että jalkoihin ei ole asiaa (mulla tosin se etu, että koira muutenkin väisti hevosta).

Myöhemmin pidin koiraa vapaana ja vielä myöhemmin nousin itse selkään. Halusin opettaa koiran kulkemaan meidän edellä, joten jos se jäi jotain haistelemaan kun lähestyimme, sanoin "mars mars" ja koira lähti taas eteenpäin.

Myönnetään. Välillä koira kiertää edelleen hevosen takaa luokse, jos kutsun sitä, koska on tottunut tekemään niin vapaanakin ollessaan.
Mira Pelli

Viesti Kirjoittaja Mira Pelli »

on meillä käsky "eteen", joka toimii aika hyvin. myös "reuna" ja "pois alta" toimii aika hyvin.

viime kerralla kun käytiin, niin kiinni ollessa meni tosi hyvin joten uskalsin päästää myös irti. homma alkoi sivulla seuraten ja pikku hiljaa siitä sitten sai mennä pidemmälle. jos hepo alkoi kiinnostamaan liikaa, niin piti palata takaisin sivulle. pikkuhiljaa alkoi kiinnostus koirallakin vähenemään hevoseen ja kuulo palaamaan :D

itse olen myös pyrkinyt pitämään hevosen edellä koiran, mutta kyllä se ketale aina välillä pujahtaa taakse... :roll:

mutta vielä ainakin menee hyvin, joten suuntana on vain ylöspäin..

mira
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Olin eilen tallilla töissä ja totesin että mun koira on aivan liian kiihkeä että lähtisin edes opettamaan sitä. Tallilla on vuohia ja koira "paimensi" matalana karsinaa ympäri toista tuntia, kunnes keskeytin sen. Koira ei onneksi hauku, eikä vuohia tunnu häiritsevän sen touhut.
Koira oli tallikäytävällä ja oli aivan liian kiinnostunut hevosista, täytyy pitää koko ajan tosi tiukasti käskyn alla, ettei se vaani ja syöksähdä hevosen luo, jos tää työntää päänsä käytävälle. :mad:
Talutettaessa se menee hevosen vierellä, mikäli kävellään, koira on käskyn alla ja hevonen rauhallinen.
Ehkä se kymmenen vuoden päästä voisi mennä ratsastaessakin mukana.
Mun ensimmäinen koira on ollut jota olisi voinut ajatella ratsastusreissuun mukaan. Se oli niin arka että väisti aina kaikkea ja oli tottunut olemaan lehmienkin kanssa luontevasti.

Tässä lähistöllä asuu parikymppinen tyttö, jolla on maastossa sakemanni mukana. Ratsastelee tästäkin ohi, pyörätietä pitkin, kylän läpi, välillä laukaten. Koira juoksee hevosen takajalkojen takana. Väistän aina kauas sivuun, jos tulevat vastaan. Touhu näyttää niin huolettomalta, että mahtaako koirakaan olla hanskassa. :shock:
Oli se, tuli kerran testattua. Olin pururadalla lenkillä koiran kanssa, onneksi otin koirani kiinni, kun tultiin mutkaiseen kohtaan ettei näkynyt tarpeeksi eteenpäin. Yhtäkkiä hevonen oli takanani, ratsastaja huikkas hei. Vedin koiraa sivuun ja ehdin vaan sanoa ettei tää tuu hevosten ja koirien kans toimeen, säikähdin aikalailla. :hui:
Tyttö kannusti hevosensa vaihtiin ja koira seurasi kannoilla, ihan siitä vierestä meidän ohi.
Molemmat koirat olivat hiljaa, tulipahan taas panikoitua turhaan.
Sarianne Karhu

Viesti Kirjoittaja Sarianne Karhu »

Neuvoni on ettei koiraa kannata ottaa ollenkaan mukaan, ennenkuin se on niin hyvin käskyillä hallinnassa pysyvä että ei pääse vahinkoja sattumaan. Ja sekin kannattaa opettaa, ettei hevosen edessä mennä ristiinrastiin ja jäädä yhtäkkiä jälkiä haistelemaan - ravissa hevosen jaloissa mukkelehtava koira ei ole nätti näky, ja jalkaakin pitää linkata monta päivää...

Omat koirat olen aina opettanut liikkumaan hevosen sivulla maantiellä (ojan puolella kylläkin), ja metsätiellä missä ei liikennettä ole ja vauhtiakin enemmän, takana. Nyt kun on tuo 10 kk ikäinen pentu, niin en millään ota hevosen kanssa liikenteeseen mukaan - ei tulis yhtään mitään siitä yhtälöstä. Menee pitkään opettaessa, mutta jos tottelee käskyt maasta käsin, samoilla käskyillä menee hevosenkin kanssa. Jos taas ratsastaa pelkkiä metsäteitä, mielestäni järkevintä on koiran tulla hevosen takana turvallisen välimatkan päässä.
Vastaa Viestiin