Mitäs ootte mieltä? Remmiräyhäys pois koulutus taktiikasta..

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Jaana Hiltunen

Mitäs ootte mieltä? Remmiräyhäys pois koulutus taktiikasta..

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

mitäs mieltä ootte seuraavanlaisesta tyylistä opettaa superluupää saku uros kulkemaan nätisti ja räyhäämättä.

Eli syrjäsellä mettätiellä oma koulutusporukka lähtis tulee minuu vastaan tietyin väliajoin. ja mie kävelen pojan kanssa heitä vastaan, en yritäkkään kiinnittää kohdatessa koirani huomiota millään vaan sanon "nätisti" ja jos meinaa ruveta/rupeaa pullikoimaan niin avarii ottaan niin pitkään ja lujaa et hiljenee ja kun hiljenee niin kehuja.
Tällä ei nimittäin tunnu ollenkaan olevan kipukynnystä, ja Aulin ohjeen mukaan minun on aivan hamotonta saada toi hiljaseks kerta lämäristä...vaan se ikäänkuin vaan kiihtyy siitä...
Ja kaikki räminätölkit, ketjut, liinat, lelut, pallot, puistelut,sitruuna/pippuripannat, hapetus ja rääkymiset/karjumiset on testattu tuloksetta...ja nyt alkaa toivo hiipuu ku jätkällä ikää jo kohta kolme ja eiku vaan räyhää..enempi tai vähempi mut räyhää melkein aina kuitenkin. Ja minä haluan sen hiljaseks!!!

Tietty sitten ku alkaa homma toiminaan niin lisätään koiria ja vaihdetaan koulutus paikkaa jne. Mut ihan heti en yleisille paikoille kehtaa lähtee tuolleensa tekkeen ku jo siitä ku puistallan koiraani niin ollaan eläinsuojeluviranomaisia soittamassa.

Vaan meneekö tää nyt sit ihan koiran turhaksi "pieksämiseksi"...mut muut keinot alkaa olla jo kokeiltu...ja tuloksetta :(

mitä ootte mieltä?
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Keskelle kaupunkia,ja mieluiten ruuhka-aikaan. Alussa voi olla hässäkkää...kuonokoppa päähän, että voit vaan pidellä.Puistonpenkki tms lähelle ,ja sit vaan odotat.Jossain vaiheessa koira tajuaa ettei sillä ole syytä räyhätä.Voi kyllä mennä useita tunteja...ja useita päiviä..ehkä viikkojakin ..mutta jossain vaiheessa koira taipuu tajuamaan, ettei porukat lopu ,vaan ennemmin siltä loppuu kunto. Kun se rauhoittuu alat vasta liikkumaan.Heti jos räyhääminen alkaa ...alkaa myös "odotushoito".
Todenn. kaikki aiemmat kuvailemasi yritykset on jahtaneet koiran kiihoittumiseen entisestään. Nyt menet siis suoraan vastakohtaisuuteen, ja TOSI PITKÄLLÄ PINNALLA.

Lycka till.
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

voih, nyt selitin todella tökerösti :( eli siis ongelma ei ole ihmiset vaan ne toiset koirat.
Ja kaupungissa ei ole ongelmia, siellä käydään toisinaan palloilemassa ja eipä koira niistä immeisitä moksiskaan ole. Vaan ne vastaan tulevat koirat, ei edes koirat kentällä jne...vaan vain ja ainoastaan lenkillä vastaan tulevat koirat..
ja toinen on sitten jos vaik kentällä paikallaolo tai vaik tuol meidän mettäs koira on irti ja sattuu toinen koira tulee..niin on aivan sama mitä teen ku koira syöksyy sataa toisen koiran luo ja alkaa epäröimättä repii ja puree toista koiraa. No nyt varmuuden vuoksi koppa päässä vapaana ettei satu vahinkoja minun hallinta ongelmien takia. Kentällä koira on liinassa mut aina ei edes se liina sitä pysäytä... :( Ku raivon vallassa toisen koiran kimppuun syöksyy.

Joku sanonut et tämä on arkuutta ja lelulla pitäs pois kouluttaa..mut en nyt siitä arkuudestakaan tiedä, mie luulen et vika on ihan miussa ja siinä etten osaa tota koiraa kunnolla hallita.
eli tarkoititko et odotan siel kartsalla mahdollisia muita koiria?
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

No sitten hankit ympärilles paljon varmoja aikuisikäisiä ja vanhempia koiria olemaan...siis sellaisia jotka eivät provosoidu koirastasi. sen kuuluu vaan oppia että räyhääminen ei johda mihinkään ylimääräiseen. Vasta kun se ei pitkän kaavankaan kautta onnistu ,turvaudut pakotteisiin. Niiden on oltava sellaisia, että ne eivät nosta koiran viettiä vaan laskevat sitä.

Myös harjoituskenttä toimii.Koira tolppaan kiinni .Koppa päähän ja hallinnassa olevia koiria tekemään liikkeitä ympärille.Niitä kun tulee ja menee ,niin jossain vaiheessa sunkin koira hyytyy.
Opettele sitten vasta hallitsemaan sitä ,kunhan ensin saat ne pahimmat höyryt pihalle ja se rauhoittuu .Vaikkakin vaan kylläännyttyään.Muutoin opetat vain koirallesi kuinka sen kuuluu sietää sun yrityksiäsi hallita sitä.Kun se on sippi,niin onnistut.Ja sitten voit kiitellä sitä. Tuon asian kouluttamisen onnistuminen riippuu onnistuneiden toistojen määrästä. Ensin koiran pitää kyllääntyä muiden koiriin,sitten oppia ,ja vasta viimeiseksi voit rangaista ....kunhan se ensin osaa.Muuten se ei tiedä miksi sitä rangaistaan.
Timppa Susi

Viesti Kirjoittaja Timppa Susi »

Kuulostaa niin tutulta. Meillä oli vanhin uros juuri tuollainen ja kaikki konstit kyllä tuli kokeiltua, eikä mikään auttanut.

En usko että kyse on arkuudesta. Tai näkemättä on vaikea sanoa.
Meillä uros oli todella itsevarma, eikä oikeastaan niille koirille jotka alistui heti, juuri reuhannut, mutta jos toinen koira, oli sitten kyseessä uros tai narttu, yhtään näytti siltä että tappelu-haluja olis, niin takuulla tuli tappelu.

Koiramme muuttui sen jälkeen, kun tuttavamme kaukkari pieksi koiramme aika pahasti. :cry:
Koiran käytös muuttui täysin, eikä tappelu-haluja enää sen jälkeen löytynyt jos vastaan tuleva koira oli yhtään isompi, kuin meidän koira on.
Oikeastaan nyt voi koirastamme sanoa, että isommillen alistuu heti ja jos vastaan tulee isompi koira, niin meidän poika kyllä katselee muualle, eikä yritäkkään rähistä.
Nyt voisi sanoa, että vaikka koiramme ennen luuli olevansa kaikkien kingi, niin nyt on melkeinpä arka :cry: Koirilla on hyvä muisti.

En nyt tarkoita, että sinun pitäisi koirasi pieksättää jollain kaukkarilla (enkä muuten suosittelekkaan, oli sen verran pahan-näköistä touhua ja siinä voi koiralla henki lähteä), mutta jos koirasi luulee olevansa kaikkien kingi, niin sen voisi antaa jollain konstilla huomata, ettei se asia ehkä niin olekkaan(en kyllä tiedä että miten?).

Toisaalta, ei mielestäni ole hyvä, jos koiralle käy niin kuin meidän koiralle. Eli alkaa pelkään isompia koiria.
Meidän koiralle ainakin jäi traumoja kaukkareista, niin kuin minullekkin. :cry:
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Tuo Villen neuvo on hyvä. Jos tuo mun neuvo ei tepsinyt, pakote tuli väärään aikaan tai väärällä voimakkuudella. Jos pakote on liian heikko, se tosiaan vaan nostaa koiran viettiä. Näkemättä on todella vaikea sanoa, mikä on mennyt pieleen, mutta arkuutta en usko tämän olevan.

Pitäisi joskus päästä näkemään, niin osaisi ehkä vielä keksiä jotain. Mun vanha uros on yleensä ollut provokoirana tällaisissa koulutustilanteissa, koska se ei niistä paljon hötkyile. Se ei provosoi, mutta ei myöskään alistu. Se ei reagoi mitenkään, korkeintaan nostaa hännän kaarelle. Olen kieltänyt siltä katsekontaktinkin.

Koeta tuota Villen keinoa, pidetään peukkuja, että onnistuu.
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Itse asiassa olen käyttänyt menestyksellä Villen neuvomaa keinoa.
Kyseessä oli kylläkin nuori uros jolla aivan valtava rähinäongelma.
Koira oli kuitenkin hyvin pehmeä, joten pakotetta en halunnut käyttää.

Eli homma meni niin, menin koulutuskentälle pari kertaa viikossa (tai niin usein kun jossakin treeniä oli) ja keskelle kenttää ja annoin koiran rähjätä itsensä loppuun. Ekalla kerralla meni kokonainen tunti, seuraavalla kerralla vain puolikas, ja siitä se lähti etenemään. Tärkeää oli, kun koira lopetti, palkita se ruhtinaallisesti. Siitä koira autoon.

BH kokeen aikoihin koira ei edes vilkaissut toisiin koiriin saati sitten että olisi ryhtynyt (viitsinyt) alkaa rähjätä.

Samalla kentällä treenaavilta kyllä oli mennä hermo!
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Auli,
Haluaisin viellä tarkistaa tuon sinun tyylisi. Eli voisitko kertoa miten sen teet ihan tarkalleen. Mitä sanot koiralle ja miten palkaat jne.
Ja missä vaiheessa tulee se läväytys...

Meillä kun ensi oireet on tuijjotus, hännän korkeelle nousu ja sit alkaa ensin ulina joka kiihtyy helvetilliseksi rähinäksi ja menee tovi ennen kuin koira rauhottuu sillon ku rähisemään pääsee...
Joskus se saattaa tosi pitkään puuskuttaa ja jäykistellä ja vetää nenä maahan liimattuna ees taas ja ympäri ohitetun koiran jälkien perässä ja siinä samalla säestää ulinalla tai vinkumisella...
potkiutuu ja tärisee... jne. joskus on jopa lonksuttanut leukojaan vaan pitkän tovin ja hiljaa ulissut.
:(

Kentällä siis ei rähise. Ihan lähelleen ei siedä vieraita koiria muuta kuin ihan treenin lopussa ku alkaa oleen jo tottunu heidän olemassa oloonsa ja muutenkin sen verta väsy ettei pullikoi.

Kentällä tahtoo rähistä tai karata hallinnasta silloin kun kentälle tulee uusi koira...tai esim. paikallaolosta kun minä kauempana ja joku vieras koira kulkee läheltämme. näistä se tulistuu. Mutta muutoin pitää kentällä turpansa kiinni!
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Seija,
Auttoiko tuo myös muissa toisten koirien kohtaamis tilanteissa?
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

heh, nyt tulee kysymyksiä kysymyksen perään ;)
Mutta hoksottimeni ovat hieman hidastoimiset mut nytten kun tarkemmin ajattelin niin voisikos tuon villen keinon soveltaa tonne lenkkipolulle?

Eli sovittu kaveri kävelis lenkkipolkuu meitä vastaan ja kun omani alkaa räyhää niin pysähdyn minä ja pysähtyy hän ja siinä sitten vaan törötellään?
Ja kun hiljenee jatketaan matkaa ja kun räyhää pysähdytään taas jne...?
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Täsmennän vähän.Koira reagoi kontrasteihin.Jos siellä ei ole ketään ja sinne tulee yksi koirakko niin kontrasti on iso.Kylläännyttäminen perustuu osittain myös kontrastien pienentämiseen....väkeä on joka puolella ...sekä koiria että ihmisiä.Eikä kukaan reagoi yhden onnettoman räyhäämiseen.Räyhääminen loppuu ajallaan koska koira ei sillä menesty.
Mutta lisäämällä avainärsykkeitä paljon koiran ärsykekynnystä nostetaan...jolloin se myöhemmin ei viitsi asiaan edes reagoida.Ja varsinkaan kun (ei toivottuja) reaktioita ei ole vahvistettu.Koira voi pahimmillaan kokea riittämättömät pakotteetkin reaktioksi joita haluaa räyhäämällä.Seurauksena on että koiran rähjääminen vahvistuu.
Ainahan voi käyttää Mostin koulutuskeppiä ja opettaa asian samalla tavalla kun Most neuvoo opettamaan koiralta pois omien kanojen tappamiset.Mutta epäilen että jää kyseiseltä ohjaajalta tekemättä, koska koirankoulutus ei ole yksittäisiä erillisiä tapahtumia vaan kokonaisuus.Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Mä annan tuon pakotteen siinä vaiheessa, kun koira alkaa tuijotella ja nostaa häntäänsä. Jos odottaa rähinävaiheeseen, saa lyödä halolla päähän, eikä tokene siitäkään.
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Jos koira ilmentää aktiivista agressiota siihen ei kipupakotteet vaikuta kuin agressiota nostavasti. Auktoriteettiin perustuvat käskyt toimivat täsmälääkityksen tavoin. Toisin kun välineitä ,niin sitä ei saa ostettua edes Mällin valintatalosta. :(
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Taas osasit Ville selittää paremmin. Juuri tuota minäkin tarkoitin. Koiralle pitää kertoa, että noin ei saa tehdä jo ennenkuin sen vietti nousee. Kun koira on vielä matalassa vietissä, sen kuuloelimet toimivat paremmin. Silloin arvojärjestys laumassa on vielä muistissa.

Pitää muistaa myös johdonmukaisuus. Koiran pitää saada pakote JOKAKERTA, kun se meinaa ruveta rähisemään. Jos se pääsee kerrankin välillä viettipääräänsä, eli pääsee häiriköimään, mennään monta askelta takapakkia.

Olen itse pitänyt sitä nollatoleranssia. Pelkkä vilkaisu saa aikaan pakotteen ja "ein" koiralla. Kun pidetään mammaan kontakti eikä toisia koiria huomata, saadaan palkaksi riehua mamman kanssa.
Kimmo Nummela

Viesti Kirjoittaja Kimmo Nummela »

Itselläni on tällä hetkellä kohta vuoden ikäinen narttu, joka myös rähjää kaikille koirille karvat pystyssä. En ole ikinä ennen nähnyt, että myös niskan- ja kaulanalueen karvat voivat nousta kokonaisuudessaan pystyyn ja muodostaan "puuhkan".

Koira tuli 7kk ikäisenä minulle suoraan kasvattajalta. Ihmisistä tykkää yli kaiken ja verrattuna edelliseen koiraan niin tämä on melkoinen "perskärpänen". Koira on pikkaisen pehmeä, joten kovempia pakotteita en halua käyttää ja toisaalta taas räyhäämistilanteessa tai ennen kuin kerkeää aloittamaan, niin korvasta nyppäsy tms., saa sen vain innostumaan entistä enemmän.

Lelun kanssa ollaan yritetty eteenpäin ja periaatteessa homma kyllä sujuu, kun pallo suussa ei voi räyhätä ja pallosta se ei luovu edes toisen koiran nähdessä. Muita koiria nähdessä se ottaa kyllä katsekontaktin minuun, että tuleeko pallo. Edistystä tämäkin?

Olen kuitenkin tätä muihin koiriin totuttamista/siedätystä jatkanut jo kolmisen kuukautta, joka päivä niin paljon kuin koiria vain kadulta/kentältä löytyy, mutta tuntuu että edistystä ei oikeastaan tapahdu. Jos palloa ei tule tai en onnistu saamaan itse koiraan heti kontaktia, niin räyhääminen alkaa ja sitä on vaikea saada loppumaan siinä paikassa.

Kasvattajalla kuitenkin oli kaksi muuta koiraa, jonka seurassa tämä minun narttuni eli. Siellä ei mitään ongelmia ollut. Ymmärrän kyllä, että koiralle tuossa iässä omistajanvaihdos on vaikea paikka. Epävarmuuttahan tuo rähjääminen on.

Harmittaa vaan niin vietävästi, kun muuten koira on aivan unelma kouluttaa ja nopea oppimaan. Nämä muut koirat kuitenkin näyttävät olevan se akilleen kantapää. BH-kokeeseen kuitenkin on aivan turha mennä ennen kuin sietää muita koiria.
Vastaa Viestiin