piristystä lenkkeilyyn ja harrastamiseen

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
kaisli-marie hakala

piristystä lenkkeilyyn ja harrastamiseen

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

aihe ei ehkä nyt ole kaikkein olennaisin, kun alkaa kesä tulla ja voi taas laajentaa harrastamista vepeen yms. mutta olisi "tylsille kausille" kiva kerätä piristystä ainaiseen tokon,jäljen ja lenkkeilyn junnaamiseen.
olen kuluttanit mielikuvitukseni jo aikas maksimisti, mutta ehkä jollain muulla olisi päätä ? :D

minun vinkkejäni muille:
lenkkejen tehostaminen pienillä, asteittain vaikeutuvilla vetoharjoituksilla.
(rengas,kettinki,tiili tai muu paino maata pitkin raahautumaan valjaissa olevan koiran perään. nämä tosin täytyy suunnitella etukäteen hyvin, ettei harjoituksista tule liian raskaita, yhtäkkisiä tms. koiralle. ja voi painon pistää itsellekin perään jos haluaa haastetta :lol: !)

uiminen
(normaali uintilenkkejen tekeminen järvessä, pallon tms. heittely tahi sitten lisäksi pelastusrenkaan vetäminen, valjaissa omistajan kiskominen rantaan tai veneen vierellä uittaminen,jota täytyy myös varoa ja suunnitella hyvin etukäteen.)

metsälenkit
(jos tavalliset lenkit kulkevat aina samoja teitä pitkin, metsäkävelyt ja reittimuutokset voivat piristää kummasti kumpaakin.)

uuden harrastuksen alkeet opettelu
(mikä kellekkin sitten uusi. mutta esim. koiratanssi, viesti, jälki, VEPE eli vesipelastus, esinetunnistus, haku, toko, agility, MEJÄ ei metsäjälki, canicross, paimennus, ... vaihtoehtoja on paljon.)

aktivointiliikkeet ja temput
(eri hakusanoilla netistä löytyy pitkiä vinkkilistoja)

ja... nyt juuri ei tule enempää mieleen, vaikka tiedän että siellä jossain aivojen perällä ne ovat.

:oops:
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Kiitoksia hyvistä vinkeistä :voitto:
Sanni Sengström

Viesti Kirjoittaja Sanni Sengström »

Minkä ikäisenä voi alkaa harrastaa koiran kanssa tuota tiiliskiven vetoa? Ei enne kun lonkat on kuvattu ja todettu hyviksi(kö)?
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Ja kun haluu kasvattaa sekä omaa, että koiran kuntoa :wink: kannattaa kokeilla...

Hiekkarinteen juoksuja(myös savi, nurmi jne. "valuvat" mäet on kokeilun arvoisia, saa nimittäin savessakan polkee tosissaan jos meinas ylös päästä ;) )

Suojuoksu,älyttömän nannaa ainakin koirasta :D tosin hyvin märkää touhua.

ja toi uittaminen ainakin näin kesällä taas on kesto suosikki :tsemp: ja viel ku laittaa koiralle pelastusliivit päälle nii voi turvallisin mielin soutaa hieman pidemmänkin lenkin.

Pitää vain muistaa kunnon lämmittely ja palautus, niin avot :tsemp:
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

sanni:
en ole sikäli esimerkki, mutta minun koiran lonkkia ei kuvattu, olen ainoastaan odotellut koiran olevan fyysisesti kypsä (n.2-3vuotias) ja aloittanut silloin. toki olen seuraillut miten koira jaksaa, ja ettei kipuja ole ilmennyt. mutta tuo kuvauttaminen on hyvä !

hei, tuo mutamäet yms. oli hyvä idea! ja kunhan se suokin jostain löytyy niin sitäkin vois kokeilla :D meitä ei pari pisaraa haittaa useimmiten :lol:

lisää ideoita vaan kehiin!
Vastaa Viestiin