"mikä sun ikä on ja onks sul ollu kauan koiria"

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Markus Markelin

"mikä sun ikä on ja onks sul ollu kauan koiria"

Viesti Kirjoittaja Markus Markelin »

Repeilin täysiä kun katselin tätä keskustelua! siis aiheena oli alunperin piikkipannat ja suojelukoulutus ...

Ihmisillä on mielenkiintoisia mielipiteitä!
Tuo lakihan kyllä määrittelee hyvinkin tarkkaan tosiaan piikkien käyttökiellon ja niiden koon, mutta minä esim en ole koskaan törmännyt alle 8mm piikkeihin/tappeihin/tolppiin! Ne ovat kyllä aina olleet "piikkareita" ja semmoisina pysynyt! Tiedän ja ymmärrän hyvin mihin niitä käytetään, mutta koirasta saa kyllä muutenkin ulos ihan samat tavoitteet ja siihen ei tarvitse piikkaria. Vaatii vaan ohjaajalta hieman enemmän ... "piikkari on niin nopea ja vaivaton" sain kuulla yhdeltäkin henkilöltä. Sen käyttö kun ei ihan helppoa ole ja kyllähän meistä jokainen sen tietää, että eihän se koiralle kivalta tunnu, siksihän se on kehitetty! Edes tämä taivutetuilla väkäsillä oleva ei ole kiva laitos, toki tuottaa pienemmän pistekuorman koiran kaulalle, mutta ajaa ihan saman asian.

Tuossa oli muutama kommentti siitä, että omistajat ovat kokeilleet sitä esim reiteensä, okei, oletteko myöskin pyytäneet jotakuta nykäisemään hihnasta samalla voimalla mitä itse käytätte koiraanne? Se on meinaan yllättävän kovaa voimaa mitä käytätte siihen!

Okei, minun mielipiteeni on siis se, että en suosittele piikkarin käyttöä, mutta jos nyt jonkun sitä pitää käyttää, niin hommatkaa siihen sitten ihminen, joka osaa sitä myöskin käyttää ja kertoa teille miksi hän juuri tällä hetkellä siitä nykäisi! Vooitte meinaan saada sillä pahaa jälkeä aikaan! :shock:

Keskustelua aiheesta, pyydän! Olisi myöskin kiva, että laittaisitte myös perustelun omalle käytöllenne!
Nelli Kiviluoma

Viesti Kirjoittaja Nelli Kiviluoma »

Eikös ylläpito nimenomaan sulkenut edellisen keskustelun sen takia, ettei fiksu, aikuismainen keskustelu onnistunut. Miksi avata nyt uusi?
Markus Markelin

Terppa!

Viesti Kirjoittaja Markus Markelin »

Toki, mutta ihmiset kun ovat päästäneet paineita ulos, tulee yleensä sitten puhuttua asiaa! Miksi ei puhua asiaa, koska vain asiat riitelevät, eivät ihmiset ..

Täällä vaan ollaan niin pahuksen herkkänahkaisia joskus :D

Ylläpihan voi sulkea tämänkin jos siltä tuntuu?
Markus Markelin

Viesti Kirjoittaja Markus Markelin »

Jopa siis ylläpito ...
Carita Pollari

Viesti Kirjoittaja Carita Pollari »

** Viesti poistettu koska henkilö ei esiintynyt oikealla nimellään. **
Viimeksi muokannut Carita Pollari, 27 Heinä 2007 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markus Markelin

Juuri näin

Viesti Kirjoittaja Markus Markelin »

Kiitos tuosta vastauksesta!

Minä uskon myöskin hieman toisenlaiseen koulutusmetodiin koirien kanssa ja olen silti saannut niistä ulos ihan samoja tuloksia, kuin kovallakin kädellä ohjatut, se vain vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä hieman enemmän! Aikanani minulle myöskin sanottiin, että piikkaria ja yms leluja PITÄÄ hankkia ... ohhoh! Joku maalimies joka näkee koirani ensi kertaa (takaluukussa) kertoo, että sen viettitaso on sitä ja sitä, panee mut vähän ihmettelemään tiettyjen herrojen ammattitasoa! Jos hän käskee minua hommaamaan tic-tacia ja piikkaria, sekä perusteluina se, että sun koiras tulee niitä aivan varmasti tarvitsemaan, pani mut ajattelemaan! Monenko teidän koirista on esim sähköä ollut PAKKO käyttää?

Haluaisin saada myös jonkun piikkarin-käyttäjän kommentin ... vaikka laki sen nykyään kieltääkin! Voittehan aina kirjoittaa, että olette sitä joskus käyttänyt, mutta ette enään, jolloin kukaan ei pääse syyttämään teitä rikoksesta! :wink:
Markus Markelin

Ai joo ...

Viesti Kirjoittaja Markus Markelin »

Löysin youtubesta mielenkiintoisen videosarjan, joka on selvästikin kuvattu Talissa. Sain ystävältäni kehoituksen katsoa nuo ja kommentoida ... siinä koiralla ticcari kaulassa ja ohjaaja piilottelee ohjainta vas käden hihassa, mutta näkyy kyllä selkeästi miten koissu aina nytkähtää kun saa nepparia! ONKO TOI SUOTAVAA?

Kyseisen videon sinne laittanut henkilö blokkasi kaverini kommentoimisen hänelle ja kaikkiin hänen laittamansa kommentit poistettiin! Taisi siis osua kohdalleen? :evil:
Carita Pollari

Viesti Kirjoittaja Carita Pollari »

** Viesti poistettu koska henkilö ei esiintynyt oikealla nimellään. **
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Sitähän voi mennä siellä kentällä kysymään,ettei tarvi täällä avautua.

Aina on helppo puhua taustalla,mutta miksi teistä kukaan ei sitten tee mitään??


Tekopyhää hurskastelua :roll:
Carita Pollari

Viesti Kirjoittaja Carita Pollari »

** Viesti poistettu koska henkilö ei esiintynyt oikealla nimellään. **
Markus Markelin

OHO!

Viesti Kirjoittaja Markus Markelin »

Tuossa on juuri se mitä odotin, että joku sanoisi jo tuossa edellisessä keskustelussa!

Eikö nämä foorumit ole juuri sitä varten, että täällä pitäisi asioista puhua? Edellisen kommentoijan toteamuksesta voisi jopa päätellä, että Carita sanoi jotain sopimatonta! Oliko tuo joku tabu, joka tuli vahingossa esiin, kun siitä ei kukaan muuten uskalla puhua? Minä nostan Caritalle hattua (ei kukallinen, vaan kokardinen) ja yhdyn täysin hänen mielipiteeseensä!

Tässähän olisi aineksia vaikka mihin! On vain jännää, että sakujen omistajia on useita ja vain muutama uskaltaa avautua ja kertoa näistä huonoista jutuista! Mikä siihen sitten onkaan syynä ...

Itse sain käsiini sakun joka oli kulutettu ihan päin h*******ä ticcarilla ja se pelkäsi vähän sitä sun tätä ja puri sen takia vähän ketä sattui! Mulla kesti melkein 3kk:a saada koissuun hyvä yhteys ja kun sitten erehdyin ottamaan rynnäkkökaulaimen (näytti koirasta ticcarilta ilmeisesti) käteeni, meni herra makuulle ja kusas alleensa! Korvat takana ja niin alistettuna kuin vain olla voi! Mun hurjasta koissulista tuli kertaheitolla puudeli ... sen ilme kertoi niiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon! Heitin kaulaimen pois ja näytin ettei mulla ole sitä, mutta kesti aas aikaa saada luotto kohalleen. Herra kyllä toimi ihan loistavasti, kun tajusi, että kipu ja alistus oli mennyttä! Piikkarin kanssa herra alkoi näyttämään mulle hampaita ... Tämä koira oli myöskin "koulutettu" yhdessä alaosastossa ja annettu sitten pois ...

Tekis mieli panna kaverin palleroihin toi ticcari ja vääntää tehot kaakkoon ja kattoa kun kaveri pomppaa iloisesti ja saadaan "huonot tavat poies" ... Panee vihaksi!

Onko tekopyhyyttä tuoda asia esiin oikealle nimellä ja uskaltaa puhua siitä avoimesti, on pikemminkin tekopyhää olla "hys hys" ja painaa asiaa villasella! Käytän klisettä: "Olen pyörinyt sen verran paljon koirapiireissä, että ..." joillain on tapana hyssytellä ja piilotella asioita, kun suuret opettajat ja moket sanovat jotain ... heidän sanansa kun on laki ja absoluuttinen totuus! ... vai onko?
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

No tosta laillisuus asiasta voidaan varmaan vääntää niin kauan,kunnes tuomioistuimesta tulee päätös.

Koiralle koiran mukaiset treenit/pakotteet,toiset tarvii kovempaa ja toiset taas ei.

Ei voida verrata esim tottis treenejä esim suojelun hallintaan,ei ole verrattavissa.

Monesti pärjää parhaiten kun ei puutu(varsinkaan jos ei tiedä)toisten asioihin ja keskittyy vaan siihen omaan tekemiseen.
Markus Markelin

jaha ...

Viesti Kirjoittaja Markus Markelin »

Mistä tidät etten tiedä asiasta jotain ja olenko verrannut tottikseen? Pakotteet todellakin koiran mukaiset ... muistelen vaan tässä joskus jossain kirjoitetun, että ainoastaan viranomaiset ovat oikeutettuja käyttämään noita molempia koulareita!? Siitä jopa yksi kapiainen aikanaan haki sitä käyttöoikeutta poikkeusluvalla virkakoiraohjaajille ja sai sen. Silloin mun mielestä tuli se asia aika selväksi, että kuka saa ja kuka ei käyttää niitä! ...
Sanna Salminen

Viesti Kirjoittaja Sanna Salminen »

Eiköhän noissa kaulaimissa ole oleellisinta se miten niitä käytetään.
Kumisaappaalla tai nahkapannallakin voi saada pirun pahaa jälkeä, jos käyttäjä on pihalla siitä mitä tekee.
Ihan varmasti on paljon koiransa "kouluttajia", joilta pitäis vähintäänkin ottaa koira pois, ja jos sellaisella ihmisellä on "piikkari" käytössään, niin se on koiran kannalta aika ikävä asia...
Jos tietää mitä tekee, vaikka tottista alusta alkaen piikin avulla, ja koira oppii vastaamaan sen antamaan paineen tunteeseen oikein, tuskin koskaan tarvitsee antaa kunnollista kipuelämystä koko pannalla.
Se vaatii taitoa.
Itse olen sitä mieltä, että on todella huono asia, että kaikenlaiset välineet ovat kaikenlaisten "kouluttajien" saatavilla.
Markus Markelin

Huomenta!

Viesti Kirjoittaja Markus Markelin »

Teetkö tottista piikeillä? Minkä takia? Tarvitseeko koirasi jo niin kovan pakoitteen, että joudut treenaamaan sitä piikkarilla tottiksessakin? Kannattaisikohan miettiä koulutustapojaan uusiksi?
Lukittu