neuvoja pyydetään

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Riikka Partio

neuvoja pyydetään

Viesti Kirjoittaja Riikka Partio »

Saku uros ja 1 vee rikki. osatut asiat eivät enää tulekaan pyydetysti, :evil: niskoittelua ja remmirähinää. toisena päivänä toimii ja toisena ei. Ikä on, juu parasta teiniaikaa, mutta mutta.. :roll: kertokaa kuinka saitte takaisin raiteilleen? Hakemalla haitteko tilanteita joissa joutuu kurmuttamaan kun ei toimi, tehoviikko käyttöön, penaltipaikat vai kaunista keskustelua ja odotetaaan että 3 vuotta tulee täyteen?? kokemuksia, tilanteita ja niissä tapoja toimia, kiitos!
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Vaadit,että aina toimitaan samalla tavalla,toisille ei rähjätä nyt eikä koskaan,aina sama reaktio,eli kiellät ja teet tarvittavan kovan pakotteen.

Tai koitat siedettää,tästä samasta aiheesta löytynee keskustelu,eli tuttuja(mielummin) koirakkoja vastaan ja jos ja kun koira rähisee,et reagoi,mutta heti kun lopettaa kehut ja palkkaat.

Näistä tavoista tuo ensimmäinen on helpompi toteuttaa,eli heti kun koira alkaa tuijottelemaan,nostelemaan karvoja puutut asiaan.

Esim sanomalla seuraa,ja vaadit koiralta kontaktin=katsoo silmiin ja palkkaat koiranmvoit ottaa seuraamista ja vaadit kontaktin,että ei katsele,tuijottele,rähise,yms,vaan seuraa.

Eli puutut jo ennen kuin rähinä on alkanut.
Hannele Nordberg

Viesti Kirjoittaja Hannele Nordberg »

Kannattaa vähän katsoa missä niitä kovia pakotteita antaa , ettei ulkopuoliset tule mäkättämään niin , kuin minulle :evil:
Riikka Partio

Viesti Kirjoittaja Riikka Partio »

Kuten sanottu, päivänä toimii ja toisena ei! pakotteita ja siedättämistä asiasta ja reaktiosta riippuen käytetty...
välillä niin mallikkaasti ja välillä ihan susipäiviä... jatketaan sahausta ja höyläystä! Kiitos vinkistä!
Välillä meinaa vaan usko loppua kun oikein potkii huono päivä!
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Muuten samaan malliin,mutta joka päivä pitää toimia,kannattaa varmaan mennä paikalliseen alaosaston treeneihin.
Laura Vallikkala.

Viesti Kirjoittaja Laura Vallikkala. »

Kyselisin näistä pakotteista... Millaisia näissä rähinätilanteissa kannattaa käyttää? Riippuu tietty paljolti koirasta... mutta esimerkkejä?
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Niskasta kiinni ja kovaan ääneen ei perk**e,hihnalle persiin päälle,yms.

ehmeälle koiralle sitten toisenlaiset konstit.
Hannele Nordberg

Viesti Kirjoittaja Hannele Nordberg »

Onko kenelläkään tullut ulkopuoliset huutamaan jos pikkurillilläkin on koskenut koiraan ?
Mulle on sanottu soitettavan Eläinsuojeluyhdistykselle ym..., ku kohtelen niin kaltoin koiraa vaikka koirani ei ollut moksiskaan mun pakotteesta esim:että olisi luimistellut välillä menee hermot ihmisiin jotka puuttuu asioihin jotka ei heille kuulu .Niiden omat koirat saa elää ihan pellossa onhan se nähty tuola teillä :viha:
Riikka Partio

Viesti Kirjoittaja Riikka Partio »

ehkä parhaita hetkiä kun makaat koiran päällä ojassa- tehnyt jotain sikatyperää ja ollut "aasi",
tai muljutat tottelemattoman ,yleensä mieltäylentävän hetken kokeneena koiraasi -tulee ikäihminen kävelykepin kanssa EI KOIRAA SAA NOIN KOHDELLA....
tai porukka vaakkuu ohi ja askeleen päässä alkaa kovaääninen päivittely kuinka mä rääkkään koiraani... siinä sitten sihahdella hampaiden välistä epämääräisiä rumia sanoja, Juu oon saanu kritiikkiä, mutta sit pitää vaan todeta et selvä, otapas sää siitä hihnasta kiinni ni meiksipä tästä lähtee tohon suuntaan ja ainiin lykkyä pyttyyn!!
nooo, ei ihan mut joskus ois mieli tehny :twisted:

Edellisiin viesteihin, kiitos neuvoista!
hyvinkin saman kaltaisia tapoja olen käyttänyt kuin edellisissä!
ja sitä reeniä joka päivä yksin tai yhdessä...erittäin vilkas tapaus, jolla on virtaa ja virtaa, toisaalta helppo motivoida...joskus toivois että patteri loppus muustakin ku minusta :D

vai liekkö pentuajoista niin pitkä aika ettei enää muista minkälaista vatkausta se aikansa onkaan :lol:

vinkkejä saa kyllä laittaa lisää tai omakohtasia kokemuksia, kuinka niistä kinkkisistä tilanteista selvisitte!?
Nina Kallio

Viesti Kirjoittaja Nina Kallio »

Kannattaa juu valita joko se siedättämislinja tai se pakotelinja. Pysyä siis johdonmukaisesti valitsemallaan tiellä aikansa. JOS homma ei edisty, niin SITTEN vaihtaa taktiikkaa.

Ja noista huutelijoista ei kannata välittää. ON kun ei oliskaan tai toinen vaihtoehto on tarjota remmiä ja pyytää näyttämään kuinka kyseinen henkilö itse hoitaa homman... :roll:

Itseä ei *ittumaisen akan maine haittaa. Mulle on ihan sama mitä tuntemattomat ihmiset musta ajattelee. Tiedän olevani oikealla polulla ja tekeväni asiat oikein (tosin oma koira tomiikin mielestäni erittäin hyvin tämmösissä jutuissa), mutta tämä onkin seurausta pennusta asti alotetusta päämäärätietoisesta kouluttamisesta, jota tuntemattomien ei ole annettu sabotoida... :wink:
Sonja Mäkinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Mäkinen »

kysäsenpä tässä samalla... onko lapissa muonion seudulla mitään spl toimintaa? :)
Pia Yli-Kivistö

Viesti Kirjoittaja Pia Yli-Kivistö »

^Sonja:Ei ole.Lähin ala-osasto Rovaniemellä ja/tai Tornio-Kemi akselilla.
Laita s.posti näkyviin niin laitan sulle meiliä :wink:
Riikka Partio

Viesti Kirjoittaja Riikka Partio »

kiitos vertaistuesta ja neuvoista! paistaa se päivä risukasaankin näköjään :lol:

Ollaan päästy taas sille etsimällemme tielle, tosin taival on pitkä ja kuoppainen mutta... :D ei o korvat kaakossa
Anne Tervonen

Viesti Kirjoittaja Anne Tervonen »

Joo, ei se helppoa ole elämä murrosikäisen kanssa.. Välillä tuntuu, ettei mikään mene kaaliin vaikka kuinka asioita olis harjoitellut. Tänään kävin näin:

Oltiin koiran (Urku, 8kk) kanssa kävelyllä ja koko alkumatka oli yhtä taistelua, ihan kuin hihnakäyttäytyminen olis unohtunut yhdessä yössä :roll: . Ja saman yön aikana olisi tapahtunut myös ihmeellinen kuuroutuminen..

Koira yritti välillä ryntäillä minne sattuu ja liukas tie kun oli, niin pysäyttäminen ei onnistunut ihan niin kuin piti. Ja mitkään kiellot ei tietenkään menneet perille. Muutenkin toi yritti vetää hihnassa kuin heikkopäinen, vaikka välillä luulin senkin helpottaneen!!

No, pinna oli pikkasen kireällä ja olin helpottunut, et kohta ollaan kotona.
Seuraavaksi tuli aika pitkä alamäki, ja jäinen kuin mikä. No, eiköhän orava just juossut tien yli ja Urku h-u-l-l-u-n-a halusi perään. Enhän minä siinä voinut muuta kuin liukastella perässä ja huusin naama punaisena et sais sen pysähtyy.

Kun sain sen kiinni, surutta kamppasin sen pirulaisen ja könysin ite sen päälle antamaan palautetta meidän mahtavasta lenkkisessiosta :twisted:
Seuraavaksi huomasin, että siinä tiellä oli aika monta pikkukoululaista, jotka katseli touhua enemmän kuin ihmeissään. Onneks ei ollut ketään vanhaa eukkoa pikkupuudelin kanssa sormi ojossa :oops: . Siinä sitä sitten kököteltiin useamman minuutin ajan. Se siitä hallinnasta. Että tällainen itkupotkuraivari täällä Jyväskylässä.
Anne Lihr

Viesti Kirjoittaja Anne Lihr »

Aika tuttua :) Muista Anne meidän tuttu vertaistukilausahdus että nää on pentuja vielä hih 8)...

Meillä on nyt ollut pari kolme päivää tosi ihmeellinen tuo koira, on ollu tosi kuuliainen ja kontaktia on hakenut itsenäisesti lenkkien aikana todella monesti. (Yleensä siis melkoisen rähjäysaltis) Toisena päivänä sitten kokeillaan ja rähjätään miltei kaikelle pelottavalle (lue:ihmiset, toiset koirat, möröt) ja karvat pystyssä pitää pöhistä. Vetäminenkin on päivästä kiinni, joskus kävellään kunnolla ja joskus on se kyntövaihde jäänyt päälle.

Korvia ei ole, mikäli pupu tai orava sattuu olemaan näköpiirissä ja jos koira on vapana, sinne mänt perään...

Kyllä sitä tulee rääkäistyä tuolla joskus melko voimakkaasti että koko lähiseutu varmasti kuulee, mutta eiköhän se tästä...pitkää pinnaa ym :)
Vastaa Viestiin