HÄTÄ

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
kaisli-marie hakala

HÄTÄ

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

Nyt on tosi kyseessä, sillä koirani kummallakaan kouluttajalla (isäni ja minä) ei ole harmainta hajua mitä tehdä tai ajatella, koiralla on piikille meno edessä jos ratkaisua ei löydy! ja jos jotain en tahdo, niin sitä.

siispä, eilisiltana; tilanne oli täysin rauhallinen, osa perheestä oli vielä saunassa ja loput juuri sieltä tullut. veljeni (14v.) ja minä olimme keittiössämme juttelemassa koirien iltalenkin jälkeen. minä harjasin nuorempaa ja veljeeni nojasi saku-uroksemme Roni nautiskellen kun veljeni rapsutteli sitä. tilanne oli täysin rauhallinen ja normaali, kun yhtäkkiä Roni hyökkää täysin ennalta varoittamatta veljeni käteen kiinni äristen ja kaikki karvat pystyssä. veljeni luikertelee poispäin koirasta, ja minä karjaisen koiralle jotain ja ojennan käteni koskettamaan sen kylkeen. koira jähmettyy heti mutta jää murisemaan silmät leimuten veljelleni. puhun hitaasti ja hiljaa koiralle, ja tämä rauhoittuu nopeasti.

veljeni jouduttiin kuitenkin viemään lääkäriin ja tämä sai antibiootit ja paikkauksen käteensä. koko perhe on ihmeissään (aluksi raivoissaan.), sillä tilanne oli täysin rauhallinen ja normaali, eikä koira ole koskaan tehnyt vastaavaa. sillä on kuitenkin ollut tappelu parin koiran kanssa muutama vuosi sitten, ja se vierastaa vieraita ihmisiä, muttei ole koskaan purrut ketään, ja lopettanut murinankin käskiessä.

koira ei siis varoittanut mitenkään ennen kuin hyökkäsi, veljeni ja koiran välillä ole mitään vihamielisyyttä, koira on aina nauttinut rapsuttelusta ja paijaamisesta, koira käyttäytyi tänään täysin normaalisti eikä uhannut minua mitenkään.

MISSÄ SIIS VIKA?

jos joku osaa neuvoa tai tietää jonkun joka osaa, tai mistä voisi hakea tietoa, olisin enemmän kuin kiitollinen.
Susanna Tiilikainen

Viesti Kirjoittaja Susanna Tiilikainen »

Kipu?
Riikka Partio

Viesti Kirjoittaja Riikka Partio »

tooootaaa....ehkä käyttäisin oman koiran lääkärillä onko kipuperäistä yms, mutta...

tuttu koira hyökkäsi päälleni, rapsutin sitä kyykyssä ja juttelin omistajan kanssa.
Ilman mitään syytä tai varoituksia hyökkäsi kurkulle, omistaja oli nopea ja sai koiransa hallintaan, selvisin säikähdyksellä.
2vko ja sama koira hyökkäsi perheen lasten kimppuun varoittamatta, tilanne oli ollut rauhallinen ennen hyökkäystä.

Omistaja lopetti koiran.
Sanna Murtomäki

Viesti Kirjoittaja Sanna Murtomäki »

Oh-hoh.. :shock: Veikkaan kanssa kipua tai sitä että koira saattoi luulla veljeäsi joksikin muuksi takaa päin katsottuna ja siten puollusti sinua. TAI koiralla vain "naksahti" joku aivoissa. Koeta kestää. :tuki:

Ps. Voisiko sitä asiaa tutkia esim. eläinlääkärillä että mistä se voisi johtua..?
Sanna Salminen

Viesti Kirjoittaja Sanna Salminen »

Mun kaverin sakemanni oli epävarma luonne, mut tuttujen ihmisten kans ihan ookoo käytökseltään. Jos se koki olonsa vähääkään tukalaks, se murisi ja nosteli karvojaan. Siihen olotilaan sillä koiralla ei tarvittu muuta, kun että esim. kaverin kans jutusteltiin jotain, ja jäätiin yhtäkkiä katsomaan koiraa. Sillon se koki olevansa tukalassa tilanteessa, ja nosti karvojaan ja meni kyyryyn, ja käänty hitaasti pois. Aivan ihme oltiloja, eikä ollu mikään piesty koira.

Joskus se rekku sitten lönötti mun jaloissa ja silittelin sitä puolihuolimattomasti, sitten kun käsi pysähty, se jäykisty. Aluks vaan vilkasin sitä että mikä toi oli, ja jatkoin silittelyä. Sitten taas kun jäin jotain miettimään ja käsi lakkas liikkeen, niin sillon taas tukka pystyyn ja rähähti, ja yritti purra. Oli niin pullero koira että ehdin väistää, ja sitten se jo taas luimuili musta pois päin.

Siinä sitten vaan huomasin myöhemminkin, että se koira koki olonsa uhatuks, jos kaikki toiminta pysähtyi, ja tilanne oli jotenkin "jännittynyt".

Voi olla ettei millän tapaa teidän koira ole tuon kaltanen, mut tuli vaan mieleen. Toki kannattaa tarkastuttaa koira just erimoisten kiputilojen kannalta. Kaikkea ei tietty oikeen voi tarkastella, tai no voi toki, mutta sit tulee iiso lasku.

Sitten tulee mieleen kotona "laumajärjestys", onko koiralle oma paikka selvä ym., ihan perusjuttuja, mut ei aina kunnossa.

Joku koira voi "vaatia" lisää rapsutuksia jos käsi lopettaa, ja tekee sen näykkimällä. Tuo teidän tilanne ei kyllä kuulosta siltä.

No minä tässä voin vaan arvuutella, mut voihan siitäkin jokin ajatus herätä...
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Jokin kiputila tulisi ensimmäiseksi mieleen. Moni kiltti ja rauhallinen koira saattaa muuttua kovan kivun iskiessä hyökkääväksi perheenjäseniään kohtaan. Shokissa/kivuissa oleva koira saattaa aina olla vaaraksi ihmisille, luonnostaan se suojelee itseään siten.
Mieleen tulee myös heti se, millainen on veljesi ja koiran suhde (vaikka koira ei olisikaan aiemmin mitään vihamielisiä merkkejä näyttänyt), miten koira käyttäytyy normaalisti veljesi ollessa paikalla ja miten veljesi käyttäytyy koiraa kohtaan?
Kuinka koira on käyttäytynyt tapahtuneen jälkeen veljeäsi kohtaan tai muita perheenjäseniä kohtaan? Minkä ikäinen koira on?

Jaksamista tilanteen selvittelyyn! :tuki:
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Epilepsia?
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

koira on ollut täysin normaali tapahtuman jälkeen. myös ennen tätä koira ei ollut mitenkään silmiinpistävän herkkä millekään. nyt selvisi että veljeni oli silitellyt koiraa niin että oli itse puhunut sille matalasti suoraan koiran pään yläpuolelta, ja koira reagoi varmaan tähän. reaktio tosin ihmetyttää, koska koira ei ole aiemmin purrut kipu- eikä uhkaavissakaan tilanteissa. tiedän että minulle tuota "mokaa" ei tapahdu, mutta muu perhe ei halua pitää koiraa enää, koska se on (aloitusviestissäni kerroinkin muita esimerkkejä) arvaamaton. tapahtumille keksii kyllä aina selityksen -jälkeenpäin. etukäteen on mahdoton arvata mihin koira reagoi mitenkin herkästi, ainakin muun perheen kohdalla.

raskainta on myöntää että yksin pärjäisin koiran kanssa kyllä, mutta kun kolme muuta ei.. tänään on raskas matka edessä, ja mieleen tulee vain kaikki missä on tehnyt joskus väärin. kiitos kaikille jotka koittivat auttaa.
Jukka Haataja

Viesti Kirjoittaja Jukka Haataja »

Olisiko mahdollista vielä odottaa hetki ja selvittää, jos joku olisi valmis ottamaan koiran huostaansa?
wilhelmiina kallio

Viesti Kirjoittaja wilhelmiina kallio »

Eikö koira olisi kannattanut tutkia eikä suin päin viedä lopetettavaksi?
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

koira on todettu terveeksi.
ei ollut minun käsissäni.
nyt ei ole enää mitään.
Sanna Murtomäki

Viesti Kirjoittaja Sanna Murtomäki »

Otan osaa. Oman ystävän vienti on kauhea juttu.. :cry: Yritä kestää.
susanna kannisto

Viesti Kirjoittaja susanna kannisto »

Voi Kaisli. Jos nyt ymmärsin viimeiset viestit oikein, niin suuri ja syvä osanottoni.
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

kiitos. tuntuu hyvältä kun joku ei syytä, riittää että itse syyttää itseään vaikka miten koittaisi uskoa ettei voinut mitään tai että syyttelystä ei ole enää hyötyä kellekään. kun näin ne silmät piikin jälkeen, tuntuu että minä tein sen.
minulle jäi toki toinen koirani, mutta ilman Ronia kaikki tuntuu vieraalta. eikä olla pennun kanssa tunnettu kuin pari kuukautta.. ja kun tajuaa että kaikki suunitelmat ja haaveet liityivät Roniin, ja nyt olen yksin.
joskus aiemmin kuvittelin, että surun kohdatessa haluaisin kuolla ja vaikka mitä. nyt tajuan etten todellakaan tunne mitään niin mahtipontista, olen vain ja odotan että elämä jatkuisi. tajuan että pelkään kuolemista.
Susanna Sälelinna

Viesti Kirjoittaja Susanna Sälelinna »

Osanottoni... minäkin olen muutama viikko sitten joutunut luopumaan pitkä-aikaisesta koiraystäväni :cry: se ei todellakaan ollut helppoa! tulikin miltei itku kun luin viimeistä viestiäsi :? paljon voimia sinulle :tuki:
Vastaa Viestiin