Korotettu ruoka-astia/-teline?

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Pitäisi varmaan perustaa Kohottajat ry ja lähteä porukalla noita susien saaliita tuolta metsästä nostelemaan oksan haarukkaan, jotta pystyvät hukat syömään niin, ettei tule ilmavaivoja eikä ala selkää särkemään :D
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Meillä on myös teline eikä ole ollut ongelmia. Oli niin edullinen ruokakuppiyhdistelmä että ostin. Pentuna söi lattiatasossa ja välillä nytkin jos ollaan muualla kuin kotona. Joo en minäkään tiedä kumpi on parempi, kuppi lattialla vai korkeammalla. Luin yhdestä koirakirjasta juuri vatsalaukunkiertymän kohdasta että ison koiran kuppi kannattaa nostaa vaikka tuolille ruokailun ajaksi niin se ei hotki niin paljon ilmaa mikä lisää kiertymän riskiä. En ota selvää noista.
sari ernvall

Viesti Kirjoittaja sari ernvall »

Ei taida susilla olla samanlaista"jalostus" selkää!!! Ei kestä sakujen selkä enää. El lääkärin mukaan yleinen lopettamisen syy takapään halvaus, johtuu juuri tuosta matalasta perästä. Meidän 8vuotias meni yhdessä yössä :cry:
Tia Nyman

Viesti Kirjoittaja Tia Nyman »

Me kokeiltiin kanssa tota korotettua astiaa kun Jade syö aina makuuasennossa. ei auttanut tilannetta edelleen makaa ja syö.. Outo koira? Tosiaan tuo teline ei ole kuin 15cm maanpinnasta..
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Jos koira syö lattiatasosta ja oksentaa sitten sulamatonta ruokaa hetken kuluttua (voi mennä pari tuntiakin) viittaa vika ruokatorvenlaajentumaan.

Lievissä tapauksissa kohotettu astia ja pehmeä ruoka estävät oksentelun. Samoin hotkiminen kys vaivassa aiheuttaa oksentelua, koska ruoka "paakkuuntuu" mahaportille laajentuneeseen ruokatorveen.

Jos koira syö hotkimatta korotetulta asialta ei ongelmaa lievissä tapauksessa tule.

^ts ei ole normaalia.
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Meidän koirat eivät kyllä syö hotkimatta mistään, kuppi maassa tai telineellä. Eikös koiran pidäkin hotkia?

Kuppitelineet on kaikilla koirillamme, ei kylläkään mistään yllämainituista syistä vaan pelkästään jo siisteyden vuoksi. Kuppi (myös se vesikuppi) pysyy paremmin paikoillaan, eikä ruoka tai vesi lennä pitkin seiniä.

Kohta 15 vuotta on käytetty telineitä koirien ruokakupeilla. Joskus ajateltiin että kohotettu kuppi estäisi vatsalaukun kiertymää, en tiedä onko näin. Nykyään taidetaan uskoa että se jopa edistäisi.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Meidän edesmenneellä oli refluksiotauti eli sitä närästi aina ruoan jälkeen.
Vaivaa helpotti se, että ostimme sille ruokatelineen, josta söi. Tuo tapahtui kuitenkin vasta, kun frouva oli 11 v.

Nykyinen kakara saa syödä lattian tasolta. Jos sitten vanhempana alkaa niska/selkä/kurkku/vatsahapot vaivaamaan, kaivan telineen esiin :)
Heidi Rinkelo

Ruokateline...

Viesti Kirjoittaja Heidi Rinkelo »

meille kasvattaja sanoi että kannattaa pitää pennulla korotettu ruokateline koska sillä saa pyllyn alas, mutta meille koira tuli ns. koti koiraksi joten sille ei ollut tarvetta ja en itse laittanut koska olen kuullut että tulee helposti vatsalaukun kiertymä ....
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Meillä on korotettu teline taas sen takia, koska olen lukenut että sillein ei pitäisi niin helposti juuri kiertymää tulla.
Heidi Rinkelo

ruokateline...

Viesti Kirjoittaja Heidi Rinkelo »

Melko ristiriitaisia vastauksia.... :lol:
Jaana Jalasaho

Viesti Kirjoittaja Jaana Jalasaho »

Olen myös harkinnut ruokakupille telinettä, mutta syynä on se, että koira matkustaa kupin kanssa toisinaan tupaan saakka syödessään. Neiti B on kuitenkin sen verran niipokas syöntinsä kanssa, että hotkimiseen se ei syyllisty.

Eikö se mahalaukun kiertymä riipu enemmän siitä, kuinka pian syönnin jälkeen / ennen syöntiä koira juoksee enemmälti...?

Jotenkin tuntuu että kyseessä on makuasia :? ???
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Kyllä, olen kuitenkin samaa mieltä tuosta mitä suoraan syönnin jälkeen tapahtuu ja ruokailutavasta eli hotkiiko vai malttaako pureskella ruokansa, että vatsalaukun kiertymän riski on suurempi. Korotetturuoka-astia tai ei, olisko ulkonäkökysymyskin?! Ja kummasta omistaja kuvittelee koiransa pitävän tai olevan helpompi syödä. Meillä oli viime kesänä aika lähellä kiertymä kun koira hotki ruuan ja juoksi rappuset alas (en ollut tajunnut laittaa ovea kiinni). Se alkoi oksentaa ja IHAN HIRVEÄSTI, tuntui kuin loppua ei olisi tullut. Onneksi vatsa ei alkanut pullistumaan ja taju mennyt kankaalle...... säikähdin pahanpäiväisesti. Nykyään olen tosi tarkka siitä mitä koira tekee tunnin sisällä syömisestään.
Kirsi Haataja

Viesti Kirjoittaja Kirsi Haataja »

meillä tyttö syö korotetulla alustalla.myös vesi kippo on ylempänä. ehkä siihen kiertymään vaikuttaa myös se mitä koira tekee syönnin jälkeen. Meillä ei riehuta eikä lenkkeillä ruuan jälkeen. Ruoka ajat (2krt/pv) olen sovittanut työvuorojeni mukaan siten ,että koira jää lepäämään kotiin moneksi tunniksi ja sulattelemaan ruokaa rauhassa.
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

Enimmäkseen vallalla tuntuu olevan ajatus, että korotus pikemminkin nostaa riskiä kiertymään, etenkin jos koira hotkii. Tiedä sit. Meil syödään käytännössä imuroimalla lattiatasosta. Tosin mun imuri on hitaampi ku noiden teho hävittää kaikki syötävä lattiatasolta. Sit nostetaan pää ylös ja kuuluu naisellinen *röyh*. Kiertymä tulee sit jos on tullakseen, toivottavasti ei.

Mä en myöskään pidä mitään suurempaa rytmitystä lenkkien kanssa. Ruuan saa liikunnan jälkeen naamariin heti ku kieli ei roiku lattialla asti, en mä ittekään hengästyneenä syö. En myöskään lähe vartavasten lenkille heti ruuan jälkeen, en itekään täydellä vatsalla koe hikiliikuntaa mukavaksi. Jos noi kaksisteen päättää alkaa safkan jälkeen riehuskelemaan, mikä on enemmän ku tavallista, ni siinähän riehuvatten. Tuuppaan ovesta pihalle sen tekemään. :D Kaikkea ei voi ennakoida elämässä, eikä mun mielestä pidäkään. Elävätpähän sit buutsit jalassa sen minkä elävät.

Eri asia sit tietty, jos koiralla on selkeitä oireita asiasta, kaasuuntuu helposti ja on ruuansulatusvaivaa. Onneksi ei omista kummallakaan ole. Mutta ihan vaan varmuuden varmuudeksi kahella peltimahapiskillä en kyllä asian eteen tee yhtään mitään.
Terhi Ojala

Viesti Kirjoittaja Terhi Ojala »

Aika monimutkainen juttu. Luonnossa isot villieläimet syövät makuulteen mm.leijonat. Sudet taas seisovalteen ja makuulteen. Sakemanni ei niin suuri koira ole että sen ja maan välissä olisi pitkä matka :wink: .

Meillä koirat syö maantasolta kupista. Joskin nuorempi makaa kuppi tassujen välissä ja pupertaa sillä ei ole kiire syödä. Raa'at lihat vedetään makultaan ja tehdään sen eteen töitä.

Koira jolla on samanlaista ruokaa mitä villielikot syö eivät voi hotkia koska joutuvat tekemään töitä ruuan irtoamiseen ja nielemiseen mm. barffaajat? Olisko siinä se ero? Helposti ahdettava ruoka aiheuttaa kiertymiä jolloin tarvitaan erilaista ruokinta systeemiä?

Emmää mitää tiiä, kunhan ajattelin asiaa.
Vastaa Viestiin