kala ruokinnassa

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Mari koivusalo

kala ruokinnassa

Viesti Kirjoittaja Mari koivusalo »

tuli mieleen että voiko/miten käyttää kalaa koirani ruokinnassa? Koirani on sekaruokinnalla, eli pääosin nappulaa, mutta myös lihaa, luita, rustoja, mahaa jne. voisiko tähän listaan lisätä kalaa ja miten?
oon kuullut että monet käyttävät kalaa, mutta keinot ja tavat ovat vielä kysymysmerkkinä... :roll:
Suvi Saraniemi

Viesti Kirjoittaja Suvi Saraniemi »

Meillä käytetään Kennel Rehun raakaa jauhettua lohta. Ei pahan hintaista, 5kg maksaa 8.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Mulla on koira raakaruokinnalla ja kalaa saa kerran-pari viikossa eri muodoissa, raakana kaikki. Kennelrehun jauhettua lohta on meilläki pakastimessa usein. Kauppahallista haen lohen päitä ja perkuujätteitä. Pikkukaloja, kuten silakoita/muikkua/nieriää ostan toisinaan ja koira syö ne kokonaisina. Seitä joskus pienempänä sai, mutta harvemmin. Hätävarana voisi mennä esimerkiksi säilyketonnikala, mutta säännölliseen ruokavalioon sitä ei pidä suolaisuutensa vuoksi käyttää.

Kokonaisia kaloja tai lohen pään koissu saa luuaterian (lihaisia luita) sijasta, jolloin annoskoko on noin 500-600g. Pakastan pikkukalat annoksina ja koira saa ne jäisinä järsittäväksi. Sulaneena ei malta pureskella lötkyjä pikkukaloja vaan nielee ne kokonaisina ja hajukin on voimakkaampi kuin jäisenä. Toki ei nuita sisällä meillä syödä...

Jauhettua lohta koissu saa lihan sijasta kasvissoseen kanssa. Lohen osuus on tuolloin noin 250-350g.

Tuolla jokunen kuva kalansyöjästä: http://www.freewebs.com/moccasvimo/sapuskaa.htm
Mari koivusalo

Viesti Kirjoittaja Mari koivusalo »

Terhi: Kävisköhän koiralle ahvenet, säret, hauet yms. muu pikku kala mitä saa ihan onkimalla järvestä? Entä pitääkö nää kalat puhdistaa (siis sisälmykset pois)?
Meneekö se sit niin et, hankin kalat (joko järvestä tai kaupasta) :arrow: , pakastan, :arrow: annan koiralle sellaisenaan? :oops: *tyhmä minä*

Onkimassa ku tulee käytyä itse tai pienet sisarukset (järvi ja oma ranta tossa parin sadan metrin päässä), ihan vaan onkimisen ilosta, Ni ne kalat mitä saadaan menee kissalle tai kompostiin. Jos noita järvikaloja voi käyttää koiralle ni olis hyvä syy mennä sinne onkimaan... :roll: :lol:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Aijuu, unohdinkin siis kirjoittaa tuohon edelliseen, että mahdolliset suolinkaiset/lapamadot järvikaloissa on huomioitava. En muista tarkkoja pakastusaikoja, missä ajassa madon munat/toukat kuolevat - sen vaan otin itelleni muistisäännöksi, että kaikki öklöt madonmunat ja -toukat ovat kuolleet kahden vuorokauden pakastuksessa. Siis jäädytysvaihe plus 2 vrk umpijäässä, niin ei pelkoa madoista.

Pikkukalat koissuni syö kokonaisina, en perkaa mitään. Lihamyllyllä muuten saa esim. lohen perkeet (rangat, ruodot, nahka) hyvin hienonnettua, jos niin tahtoo. Itse en ole ahvenia ja särkiä syöttänyt, mutta olen kyllä kuullut monien niitä syöttävän. Aika ruotoisia ovat, mutta kuvittelisin jäisenä koiran rouskuttavan ruodot muussiksi ja sulavat kyllä hyvin koiran ruuansulatuskanavassa.

Eli käytännössä katsoen mitä vaan kaloja. Itse ainakin antaisin. Toki alussa kannattaa tarkkailla koiran syömistä ja katella miten se ne syö, pientä varovaisuutta mukaan. Pitää vaikka kiinni pyrstöstä, jotta koira ei nielaise kalaa kokonaisena. Ei ole hyvä, jos koira hotkii isoja ruotoja, siitä voi aiheutua ongelmia. Mutta kun pureskelee kalat, niin mitään ongelmia ei pitäisi olla. Ja ruodot tosiaan sulavat erittäin hyvin, myös ne isommat. Koskaan ei ole tullut ruotoja tai lohen leukoja läjien mukana. (Lohen aivot on muuten herkullista, sanoo Rommi) :wink:
Mari koivusalo

Viesti Kirjoittaja Mari koivusalo »

Kiitos terhi vastauksista! :) kiva, kun joku jaksaa neuvoa näissä ruokinta-asioissa "aloittelevaa".
Meillä kun on monet koirat ruokittu pelkällä nappulalla ja kotiruualla, mut nyt tän sakemannin aikana on tullu kiinnostus muihinkin tapoihin ruokkia koiraa :wink:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Kyllä nuo raakaruokinnan perusteetja syvemmänkin tiedon oppii nopeasti, mikäli on itse aktiivisesti etsimässä tietoa ja kyselemässä. Netistä ja kirjallisuudesta löytyy paljon tietoa eri raaka-aineiden ravinto- ja energiasisällöistä sekä vitamiineista ja hivenaineista. Netin kautta saatua tietoa kannattaa kuitenkin käsitellä kriittisesti, kun kaikenlaisia kirjoittelijoita joukkoon mahtuu. Tietoa kuitenkin kannattaa etsiä, vaikka ei aikoisikaan nappuloita jättää kokonaan pois, jotta koira saa ravinnostaan tasapainoisesti kaiken tarpeellisen.
Niina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

kalat voi siis antaa raakana... mutta kuinkas niiden perkaaminen? täytyykö suurimmat ruodot ottaa pois esim. ahvenista tai isommista kaloista? Entäs kalan päät? pakko vielä kysyä ja varmistua asiasta :oops: kun haluaisin antaa koiralla silloin tällöin ihan kalaa, luiden ja lihojen sijasta.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Olen antanut kauppahallista ostettuja lohen ruotoja.

Pää,selkäranka jossa jonkin verran kalan "lihaa".

En ole mitään kaloja perannut.

Kaikki menee ja hengitys tuoksahtaa mukavasti merelliselle :lol:
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

Ei niitä kaloja tartte perkata mitenkään. Ainakin meidän koiralle on mieluisinta kalojen päät kun rouskuvat niin mukavasti.
Vastaa Viestiin