Huonoruokainen pentu

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

Jukka Haataja kirjoitti:
Marika Wasström kirjoitti:Hammaskalustoa teroitetaan kaikkeen liikkuvaan -siis paimennusvietti on kohdillaan.
Eikös tuo viittaa pikemminkin kohdillaan olevaan saalisviettiin... ;)
Vaikuttaa minusta hyvinkin paimentamiselta. Paimenkoirastahan tässä on kyse. Ei siis tarvitse kuin lasten lähteä kävelemään (ei siis edes juosta "pakoon") kun koira jo käy nilkkoihin kii. Voi olla että olen väärässäkin, en käy kiistelemään.
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

"Paimenkoirastahan tässä on kyse" :shock: :shock: :shock:

En ole ennen kuullutkaan kenenkään väittävän rotua paimenkoiraksi, mutta ehkä minä olen aina liikkunut ihan eri piireissä...... :D
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

maiju savolainen kirjoitti:"Paimenkoirastahan tässä on kyse" :shock: :shock: :shock:

En ole ennen kuullutkaan kenenkään väittävän rotua paimenkoiraksi, mutta ehkä minä olen aina liikkunut ihan eri piireissä...... :D
:D

Millä nimellä sä sitten tätä rotua kutsut?? :lol:
tanja lindholm

Viesti Kirjoittaja tanja lindholm »

tää uros tulis meille toisen kennelin kautta sijotukseen.mä kans tuolta nykypaikasta kyselin et mitä mieltä on,et onko luusto saattanu kärsiä tosta elämän alkutaipaleesta,mut tää nainen meinas et hän ei oisi huolissaan,vaik koko vielä pieni.ootko marika tietonen ton pentueen muista pennuista?
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

Muista pentueen pennuista ei mulla ole tietoa. Yhden nartun siitä pentueesta kasvattaja jätti itselleen, sen tiedän.
Jukka Haataja

Viesti Kirjoittaja Jukka Haataja »

Juu, en todellakaan tarkoittanut kettuilla kommentillani. Se vain miten asian ilmaisit kuulosti minusta enemmänkin saalisvietiltä toiminnassaan.. joka on muuten minun suustani hyvinkin positiivinen kommentti! :)

Käytännössähän asia on niin, että käsittääkseni nykypäivänä saksanpaimenkoirien jalostuksessa panostetaan nimenomaan esimerkiksi saalisvietin ylläpitämiseen/voimistamiseen paljon enemmän kuin työskentelevältä paimenkoiralta vaadittavien ominaisuuksien ylläpitoon/parantamiseen.

Mutta toki on totta, että saksanpaimenkoirat edelleen usein ikään kuin "paimentavat" laumaansa... mutta epäilen kyllä vahvasti tuon oman käyttölinjaisen narttuni kykyä paimentaa jotain lammaslaumaa..ainakaan kovin luontaisesti... ;) :)
tanja lindholm

Viesti Kirjoittaja tanja lindholm »

toi meijän narttu ainaki paimentaa tätä meijän nelilapsista laumaa kokoajan.varsinki vanhinta tyttöä,joka oli pieni kun cindy meille tuli.paimentaa hyvässä mielessä,eikä kyl varmasti päästä lapsia näkyvistä.ja kulkee tytön kans kuin ajatus ja tottelee pienintäki käskyä mitä tytöltä tulee.muut lapset ei aivan samalle aaltopituudelle oo päässy kuin mitä toi vanhin on...ainut mistä meijän lapset ei oikeen tykkää on se,kun leikkivät piilosta kavereiden kans,ja koira ulkona,ni mokaa meijän tyttöjen piilopaikat het :wink:
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

Jukka, en ottanut kommenttiasi kettuiluna. :wink: Varmaan tältä meidän pikkujässikältä löytyy saalisviettiä(kin?), niin kovasti se meidän kahta kissua jahtaa. Mulla voi olla kyllä termistö hakusessa ja vähän sekasin. Antakkee anteeks...

Tanja: Tuo kasvattaja on kuulemma yli 20 vuotta toiminut sakemannien kasvattajana, ja uskoakseni nähnyt paljon pentueita. En usko, että hän olisi jättänyt siitä 13:n pennun pentueesta omaan käyttöönsä pentua, jos olisi jokin epäilys luuston- tai muusta häiriöstä.

Kerro Tanja sitten miten kävi?
tanja lindholm

Viesti Kirjoittaja tanja lindholm »

mistä sait nuo penturuokinta ohjeet?
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

tanja lindholm kirjoitti:mistä sait nuo penturuokinta ohjeet?
Sain ne Murren murkinasta (tuo linkki tuolla edellä. Harmi, ettei niitten nettisivuilta ole tulostettavissa niitä ohjeita.
tuomo_taipale

Viesti Kirjoittaja tuomo_taipale »

Miks pitää pentua barffata? Ku on olemassa oikeita ruokia kasvattaa pentu.
Kiva kouluttaa pentua joka ei syö vielä ku on hirvee lauma lapsia kiljumassa.
tanja lindholm

Viesti Kirjoittaja tanja lindholm »

mitä tuomo tarkoitat noilla oikeilla ruuilla?nappuloita.voisitko muutenkin tarkentaa kommenttiasi,multa meni vähä yli,mitä tarkoitat.... :?:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

"Miks pitää pentua barffata? Ku on olemassa oikeita ruokia kasvattaa pentu"

Voisitkohan, Tuomo, hieman täsmentää tuota lausetta? Ja jos saisi jotain faktaa ja perusteluja pennun oikeasta ruokinnasta, niin sehän oisi oikein loistavaa.

"Kiva kouluttaa pentua joka ei syö vielä ku on hirvee lauma lapsia kiljumassa"

Tuo meni ihan yhtä paljon ohi. :D
tanja lindholm

Viesti Kirjoittaja tanja lindholm »

moikka marika! nyt on meidän vauveli kotona,monen mutkan kautta.sai raasu flunssan täs välis,ja väärän lääkityksen takia se meni keuhkoihin.no nyt kuitenkin hippi on kotona.saa nähä kuin eka yö menee :wink:
tol mein nartul ainaki on pää sekasi ton villikon kans.lievää mustasukkasuutta ilmas :P .huh,nyt maate,800km autos istumista tälle päivälle,hieman takalisto puuduksis...
Marika Wasström

Viesti Kirjoittaja Marika Wasström »

tanja lindholm kirjoitti:moikka marika! nyt on meidän vauveli kotona,monen mutkan kautta.sai raasu flunssan täs välis,ja väärän lääkityksen takia se meni keuhkoihin.no nyt kuitenkin hippi on kotona.saa nähä kuin eka yö menee :wink:
tol mein nartul ainaki on pää sekasi ton villikon kans.lievää mustasukkasuutta ilmas :P .huh,nyt maate,800km autos istumista tälle päivälle,hieman takalisto puuduksis...
On mennyt tovi, etten ole tätä ketjua lukenut. Mutta ONNEKS OLKOON uudelle perheenjäsenelle!

Ruokinnasta: nyt meiän jätkä on oppinut syömään nappulaakin: eli Hillsìn Natures Best pentusapuska uppoaa tosi hyvin. Ekat 2 kk barffasimme täysin. Nykyisin jätkä saa broiskun selkärankoja ja siipiä sekä muita luita 1 aterian päivässä ja loput nappulaa. Alkukankeuksien jälkeen kaikki siis hienosti.

Taitaa tulla iso jässikkä tosta, ainakin mitä eläinlääkärin sanomiseen on luottamista: Kuulemma pää ja tassut niin isot, että odotettavissa on melkoinen jytky. :) Sitä odotellessa (aikuistumista ja kasvamista täyteen mittaan siis)...
Vastaa Viestiin