Pentueen ruokinta NEU/raakaruoalla

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Anu Salminen

Pentueen ruokinta NEU/raakaruoalla

Viesti Kirjoittaja Anu Salminen »

Hei arvoisat kasvattajat. Olen tutkiskellut pentueen ruokintaa käsittäviä julkaisuja todella paljon. Ihmetyttää ettei mistää saa "suoria" vastauksia millaisilla määrillä alle luovutusikäisiä pentuja tulisi ruokkia, paljonko niille saa tulla painoa viikossa, yms. :shock: Siispä kysyisin teiltä hiukkasen mielipiteitä/neuvoja.

En millään viitsisi nappulakauppaan lähteä, kun tuo tuleva mammakaan ei nappulaa syö. Senkin ruokavalio koostuu NEU HEVIstä, lihaisista luista yms.

Toisen rodun (isomman) kasvatusta olen suhteellisen likeltä seurannut, mutta se ei taida tässä juurikaan auttaa :|

Joten siis apua kaivataan erityisesti kasvattajilta jotka ruokkivat raa'alla koiriaan, pentuja sekä aikuisia.
Anu Salminen

Re: Pentueen ruokinta NEU/raakaruoalla

Viesti Kirjoittaja Anu Salminen »

Eiks kellään oo asiaan mitään sanomista :?:
Jaana Paavola

Re: Pentueen ruokinta NEU/raakaruoalla

Viesti Kirjoittaja Jaana Paavola »

Juuri eilen kysyin ruuanhakureissulla Ilulta (Kennel Reikon) asiasta :) . Itseä kun haluttaisi ruokkia pentue ilman kuivamuonaa. Toistaiseksi kasvaneet pentumuonalla ja pentuNeulla ja omilla sörsseleillä :roll: . Joten Ilu ainakin tietää asiasta jo monen vuoden ajalta.
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Pentueen ruokinta NEU/raakaruoalla

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Mä voisin näin aloittelijana vastata ku mulla ei oo mitään paineita olla oikeassakaan:)) Mun mielestä vähän puuroa, jauhelihaa, laktoositonta piimää/viiliä,ja sit ihan vähän kuivamuonaa. Määrät on yksilöllisiä.Siks ainakin me yritetään katsoa ettei muutama rohmu syö kaikkien eväitä.Silloinhan muutamasta tulee ylipainoisia ja joistain alipainoisia.Selviää katsomalla pentuja.Jos jo heti syntyessään joku tai jotkut, on selvästi pienempiä,niin kunhan niiden elinvoimaisuus yleisesti katsoen on todettu,niin ne kannattaa kyllä punnita.Punnituksen tarkoituksena siis seurata niiden painonkehitystä.Jotkut sanoo et ekan viikon aikana painon pitäisi tuplaantua.No ehkä ,mutta kyllä tärkeintä on että pentu kasvaa koko ajan. Sen mukaan miltä pennut näyttävät ja syövät, pitää kans ite toimia.Minusta tää menis tälleen ihan silleen jotenkin tasapainoisesti.Mua nyt ei sen enempää kannata kuunnella, ku mä näistä mitään vielä tiedä.Ku vasta pari pentuetta tehnyt.Mutta korjatkaa ihmeessä jos oon ihan mettässä tai ees menossa metsään tällä tavalla.

Ja niin kyllä nyt luulis et kasvattajilla olis sen verran rotia ,et vastaisivat asiallisesti esitettyyn kysymykseen.Joku muukin ku Jaana.Hyvä Jaana.

Terv. Ville Salmia

Helfergeist eli "HG"
Tuula Siimes

Re: Pentueen ruokinta NEU/raakaruoalla

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Ensimmäisen viikon aikana syntymäpainon pitäisi tuplaantua. Emähän hoitelee pentujen ruokinnan täysin tuonne 3 viikon ikään asti. Kasvattajan tehtävä on ruokkia emää hyvin ja tarpeeksi. Kannattaa huomioida että emän ravinnon tarve voi olla melko suurikin jo 7 pennun katraan kanssa. 3-5 viikon ikäiset pennut imevät helposti emän kuiviin jos kasvattaja ei pysy ajan tasalla. Mikäli emä laihtuu luurangonlaihaksi tilannetta ei voi selittää sillä että kun on ne pennut...vaan peilistä löytyy se syyllinen.
Ruokamäärät mitä emä tarvitsee ovat jo sellaisia että 2 x päivä ei välttämättä enää onnistu vaan ruokintakertoja kannattaa lisätä 4 x/pvä.

3 viikon ikäisistä lähtien pennut alkavat totutella kiinteään ruokaan ja määrät ovat todella pieniä, se on siis oikeasti vaan totuttelua.

5 viikon ikäisistä lähtien about 1 kg/vko nousua on ihan ok. Tollee se on ainakin meillä mennyt. Määristä sen verran että 6 viikkoinen pentu syö noin puoli desiä/kerta, mä ruokin 3-4 pennun porukoissa eli tollasella sakilla on iso ruoka-astia johon kaikki mahtuvat. Katson aina pentuja ja sen mukaan annan ruokaa, tässä mainitsemani määrät ovat siis suuntaa antavia. Pitää osata katsoa niitä pentuja ja ruokkia sen mukaan että pysyvät jäntevinä ja kiinteinä, ei lihavia eikä laihoja.
Ruokin osin pentumuonalla joten pelkän raa'an/HEVIn annosmääristä en osaa sanoa mitään. Jaana jo mainitsikin että parasta tietoa NEU:lla syöttämisestä saa ruuan kehittäjältä Virtasen Ilulta, kennel Reikon.
Anu Salminen

Re: Pentueen ruokinta NEU/raakaruoalla

Viesti Kirjoittaja Anu Salminen »

Kiitoksia teille jotka vaivaannuitte vastailemaan. Tuo pennun olemus kertoo kyllä enemmän kuin puntari. Täytynee siis tutkiskella asiaa tässä ennen h-hetkeä lisää. Onneksi on vielä aikaa :)
Vastaa Viestiin