Syyskokous, käytettävissä

SPL:n tapahtumiin liittyvä oma tiedotus-, keskustelu- ja palautekanava.
Eero Lukkari

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Siis muistaakseni JTO piti laatia kahdesti kun se ensimmäinen ei kelvannut Kennelliitolle. Sitä minä pidän fiaskona, tämä jälkimmäinen ja hyväksytty JTO on pääosin asiallinen. Ja tätä jälkimmäisen laatimista oli auttamassa henkilö Kennelliitosta, ei sitä saatu edes omin voimin aikaan. Muistaakseni SPL oli viimeisiä suosittujen rotujen rotujärjestöjä, joka JTO:n sai aikaan. Ja se valmistui aivan viime hetkellä, että voitiin hyväksyä.

Minä olen mielestäni kirjoitellut toimintasuunnitelmiani jo niin monta kertaa, että miksi pitäisi toistaa. Uusi arviointi/jalostustarkastus, selkä/polvet/olat virallinen arviointi Kennelliitossa ellei satu toteutumaan jo aiemmin, uusien geenitutkimusten mahdollisuuksien kartoittaminen, ja mitä muuta olen maininnutkaan. Ja ryhdyin toimintaan jo nyt.
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Eero Lukkari kirjoitti: Minä olen mielestäni kirjoitellut toimintasuunnitelmiani jo niin monta kertaa, että miksi pitäisi toistaa.
Eiköhän tässä ole tärkeimmät ja myös suurimmat erot välillemme jo löytynytkin. Kiitos antoisasta keskustelusta, Eero. Tavataan yleiskokouksessa vaalin merkeissä :)

-Juha
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Mielestäni JTO on tärkeä, ja sehän on juuri niin hyvä kun siitä tehdään. Sinne pystyy hyvin mahduttamaan linjajaot (pellikan saksanpaimenkoira ja ruotsalainen Schäferhund, kertoo vanhoista linjoista ja historiasta (suomessa+pohjoismaissa) Ideaalitilanteessa JTO olisi niin loistava tietopaketti saksanpaimenkoirasta, jotta se oikeasti kannattaisi painaa kirjaksi ja jokainen rodun ystävä sen myös haluaisi kirjahyllyynsä. Rakenteen muutokset ja ylilyönnit,luonteen ongelmat, yli ja alilyönnit ohjeistukset tuomareille, terveyden ongelmat nekin jotka ei silti Pevisa-ehdoiksi päädy.
Mä en ymmärrä miksi JTO:n pitäisi miellyttää kaikkia, Pevisa ehdoista varmasti voidaan vääntää, mutta JTO on tiedon keruuta, menneestä, nykyisyydestä, tulevasta. Se voisi olla kasvattajakurssien oppimateriaali, josta selviäisi liki kaikki mahdollinen rodusta, millaisten asioiden kanssa kasvattajat taistelevat ja myös jollain asteella antaisi pennunhankkijalle myös materiaalia siitä miten valita itselleen mahdollisimman hyvin sopiva koira (eli juuri se tieto linjojen eroista)
Jussi Planting
Viestit: 116
Liittynyt: 21 Maalis 2008 22:27

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Jussi Planting »

Sonjalta erittäin hyvä pointti!
Eero Lukkari

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Joo tuollainen perustietopaketti JTO minunkin mielestä saisi olla, itse monesti kun olen halunnut tietoa jostain rodusta, olen lukenut rodun JTO:ta. Mutta JTO pitää hyväksyä edustajainkokouksessa, joten sen pitää ainakin enemmistöä miellyttää, joten epäilen vahvasti voidaanko sinne kaikkia totuuksia kirjoitella, moni kun katselee omaa rotua värillisten lasien läpi. Yksi tälläinen totuus luultavasti olisi, että näyttelylinjan tehollinen populaatiokoko on todennäköisesti (en ole laskenut) niin pieni, että sen jalostaminen "puhtaana" pitäisi kenen tahansa perinnöllisyystieteen asiantuntijan mielestä lopettaa, mutta meneekö tämmöinen linjaus läpi ilman porua JTO:ssa, en oikein usko.

Yhden asian suunnitelmistani olen tainnut jättää kertomatta, eli jos minut valitaan, SPL tulee julkaisemaan niin tarkkoja ja laajoja tilastoja sekä analyysejä niistä, että vastaavia tuskin on vielä nähty minkään rodun piirissä. Tajusin tässä juuri miten Excelissä saa tutkittua korrelaation tilastollista merkitsevyyttä :P.
Vastaa Viestiin