"Kadonneet" pennut

Muihin alueisiin kuulumattomat jutut ja tapahtumien ilmoitukset (ei jalostuskoirailmoituksia)
Birgitta Johansson
Viestit: 165
Liittynyt: 06 Joulu 2007 01:41
Viesti:

"Kadonneet" pennut

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Sonorian B-pentueessa on kaksi pentua, joista en ole vuosiin kuullut mitään, enkä tavoittanut omistajia.

Jos tiedät mitä näille koirille kuuluu tai mistä tavoittaisin omistajat, laittaisitko viestiä birgitta.johansson ät sonorian.fi!

Kuva Kuva
Sonorian Boris "Ykä", om. Marko Rekola, Tammela

Kuva Kuva
Sonorian Belinda "Karo", om. Johanna Ikonen, Helsinki => Ilomantsi

Jos noin muuten tiedätte omistajia, jotka eivät pidä yhteyttä oman koiransa kasvattajaan, vinkatkaa, että laittaisivat tiedoksi ainakin koiransa terveyttä koskevat asiat. Jos ovat unohtaneet ilmoittaa muuttuneet yhteystietonsa, niin kuin voi vallan hyvin päästä käymään, kasvattajakaan ei saa tietojen perään kyseltyä.

Kaikki omistajathan eivät välttämättä myöskään tiedä, että yksittäisenkin kasvatin sairaus on tärkeä tieto määritettäessä vanhempien ja sitä kautta jälkeläisten perimää jonkun tietyn sairausgeenin osalta. Perimässä liikkuva sairausgeeni kun ei tosiaankaan tule ilmi kaikissa pentueen koirissa, vaan vaikka vain juuri siinä yhdessä. Ja jos tieto siitä yhdestä jää saamatta, ei kasvattaja osaa varautua ko. sairauden olemassaoloon jatkosuunnitelmissaan, ja tulevat pennut ja pennunottajat voivat joutua siitä sitten kärsimään.

Positiiviset kuulumiset ovat tietysti aina kasvattajalle niitä ilahduttavimpia, joten kiitos omasta puolestani kaikille omistajille, joilta niitä tulee :), mutta terveystiedot olisivat rodun ja pennunottajien kannalta niitä välttämättömiä.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: "Kadonneet" pennut

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

En pahalla vaan ihan yleistyksenä kaikille. :lol:
Meillä kasvattajilla ei ole lupaa julkaista omistajien yhteystietoja - oli henkilötiedot salaisia tai ei - ellei siihen ole nimenomaan ole kysytty erikseen lupaa. Ei edes uroksen omistajalle saa antaa pennun ostajien tietoja joulukorttia varten. :roll:
Kerran itse näin tehneenä :oops: ja hirvittävään myllytykseen joutuneena yhdestä joulukortista :evil: , ajattelin tuoda asian tiedoksi.

Riitta vainiontaus
Birgitta Johansson
Viestit: 165
Liittynyt: 06 Joulu 2007 01:41
Viesti:

Re: "Kadonneet" pennut

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Itse pyydän aina kasvattien omistajilta luvan saada laittaa omistajatieto ja myös mailiosoite julkisesti näkyville. Lähes poikkeuksetta kaikille on sopinut. Helpottaa kaikenlaista yhteydenpitoa ja tiedon jakamista muidenkin kuin vain kasvattajan ja omistajan välillä.

Samoin jo kauppasopimukseen on kirjattu, että saan kertoa julkisesti kasvattieni sairauksista. On sopinut kaikille.

Omistajien taholta mielestäni hienoa osallistumista rodun terveystalkoisiin ja osoittaa muutenkin avoimuutta kaikissa koiriin liittyvissä asioissa.

Tämä on minun tapani, ja toivottavasti myös kaikkien tulevien kasvattieni omistajien :)!

Kun autojen ja jopa kiinteistöjen omistajatiedot ovat julkisia, en ihan ymmärrä, miksi koiran omistamisesta on tehty niin kovin salamyhkäistä :D.
Heli Leinonen
Viestit: 21
Liittynyt: 03 Joulu 2007 22:42
Paikkakunta: Somero

Re: "Kadonneet" pennut

Viesti Kirjoittaja Heli Leinonen »

Vaikkei tämä nyt alkuperäiseen aiheeseen liitykkään...
Mä olen ihmetellyt, miten ihmeessä Hippos voi näyttää rekisterissään
omistajan nimen, mutta Kennelliitto yms. ei voi. Hippoksen
rekisteristä saa myös hevosen omistajahistorian. Aika kätevää.
Vastaa Viestiin