ruokamerkit

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
eija oikarainen

ruokamerkit

Viesti Kirjoittaja eija oikarainen »

Ruokamerkeistä sen verran, että onko kukaan tai kuka on ja millä kokemuksella kokeillut Royal Canin saksanpaimenkoirille tarkoitettua nappularuokaa?

Meidän koira syö Purinan Pro Plan, sitä tuhtia, jossa rasva ja proteiinipitoisuudet ovat yli kaksikymmentä prosenttia molemmat. Nappula on pientä ja pinnaltaan hyvin rasvaisen oloista. Ruoka on kyllä maistunut, vatsa-ongelmia ei ole ollut ja suolikin toimii hyvin. Kuitenkin ruoka on mielestäni aika kallista, 59 euroa 15 kilon säkki.

Kun olin toissapäivänä eläinkaupassa ja vertailin ruokia, niin huomasxin tämän Royal Caninin sakemanniruoan, Myyjä sanoi, että siinä on rasvat pilkottu sellaiseen muotoon, että sakemanni pystyy niitä käyttämään hyödykseen. Kookosrasvaa oli ainakin käytetty... Papana on tähden muotoinen, joten myyjän mukaan sekin on suunniteltu sakemannille... Tiiä häntä, mutta ruoka siis kuuluisi antaa sellaisenaan ja lisäksi runsaasti vettä. Minä kun olen tähän asti turvottanut ruoat. Miten te muut?


Tämä Royal Canin on vieläkin kalliimpaa kuin tuo Purinan Pro Plan eli 12,5 kilon säkki maksoi 57 euroa. Eli tyyristä on.

Ja kun vertasin määriä, joita annetaan n. 40 kiloiselle koiralle, niin Purinaa annetaan päivässä noin 370 g ja tätä Royal Caninia yli 400g.

Mielelläni kuulisin lisää näitä ruokintaasioita ja hinta ja laatuvertailuja sekä kokemuksia eri ruoista.

Ja sitten vielä eräs myyjän kommentti: " koiran elimistö sulattaa ihanteellisesti ja käyttää optimaalisesti hyödykseen ruoan vasta kuukauden käytön jälkeen". Siksi ei kuulemma kannata vaihdella ruokaa useasti. Eli imeytymisestä on kyse!!! Onko teillä tästä tietoa?

kyselee Eija
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

No koirallehan voi syöttää periaatteessa mitä vaan.Eläinkaupan myyjällä on omat jauhot pussissa ja suosittelee,niitä merkkejä mitä kaupassa sattuu olemaan.

Silloin kun syötin koiralle vielä nappulaa(n 1,5v sitten) taisin syöttää nutron jotain mitä lie merkkiä 15kg n 40-45€.

Nyt syötän neuta,alttia ja loppuosa barffataan,eli lisäaineentonta ja mahd. luonnonmukaista.
tiia nieminen

Viesti Kirjoittaja tiia nieminen »

mä syötän pennulle 5kk Roburia ja vanhemmalle, kohta 1.5v, NEUta ja pikkasen Roburia sekaan. eläkeläinen 10v syö pelkkää NEUta.
Viimeksi muokannut tiia nieminen, 01 Syys 2006 09:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mervi Vekkilä

Viesti Kirjoittaja Mervi Vekkilä »

Minä syötin kaksi säkkiä tuota Royal Caninia ja turkki meni aivan käsittämättömän huonoon kuntoon..Ruokaa saa antaa todella paljon,ja tähän mennessä kaikkiruokainen koirani söi irvistellen eli ei kovin maistuvaa..
Jaana Hiltunen

Viesti Kirjoittaja Jaana Hiltunen »

Meillä syötettiin tuota royal canin maxi junioria hyvä ruoka oli mutta tosi kallis 64€ säkki(15kg) ja vaihdettiin sitten kerralla vähän halvempaan eli siihen musti ja mirri ruokaan, mutta se ei kyllä sitten meille käynytkään...ja sitten vaihdettiin taas ja nyt syödään sitä nutra jotain...aktiivisen koiran ruokaa ja on ihan hyvää eikä sitten enää edes niin kallista. Muistaakseni jotain 30-40€ 15kg.
Sari Räisänen

Viesti Kirjoittaja Sari Räisänen »

Meillä mennyt nyt sitä Royal caninin punasta energyä, vielä vahvempaa kuin se "sakemanni"-nappula. Koira voinut hyvin, turkki loistavassa kunnossa. Lisänä menee joskus maksalaatikkoa, kylmäpuristettua rypsiöljyä ja musti&mirri säilykkeitä, olikohan ne hill'sin?
Eilen ostettiin tuota sakemanninappulaa, kun vaaveli alkaa olla vähän liiankin tuhdissa kunnossa vaikka työkoira onkin.
Sen voin sanoa että roayl canin on ollut meillä toimivin, koira voi paremmin. Aikasemmin syötetty hill'sin maxi junior ja "ison" koiran ruokaa. paskaa tuli kyllä mutta eipä jäänyt koiraan mitään luitten päälle. Vaavilla ikää jo 2, 5 vuotta ja uros on. :)
Noora Koivistoinen

Viesti Kirjoittaja Noora Koivistoinen »

Todellakin koirakohtaista mille mikäkin ruoka sopii... Sitähän ei tiedä sopiiko ellei kokeile. Meillä penikka syö Eaglen penturuokaa tällä hetkellä, ei valittamista. Katsotaan sitten, vaihdetaanko merkkiä kun siirrytään aikuisten muonaan. Tosin, eipä sitä merkkiä tarvitse vaihtaa jos koira voi hyvin, mutta Eaglekään ei sieltä halvimmasta päästä ole; 50e paikkeilla 15kg:n säkki. Aiempi koira söi Franksia ja pennulle se ei kuitenkaan sopinut. Kotona on koirat taas eläneet ihan kotiruualla ja kaupan halpisnappuloilla. Terveitä ja hyväkuntoisia koiria nekin.
Seija Kulmala

Re: ruokamerkit

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

eija oikarainen kirjoitti:Ja sitten vielä eräs myyjän kommentti: " koiran elimistö sulattaa ihanteellisesti ja käyttää optimaalisesti hyödykseen ruoan vasta kuukauden käytön jälkeen". Siksi ei kuulemma kannata vaihdella ruokaa useasti. Eli imeytymisestä on kyse!!! Onko teillä tästä tietoa?

kyselee Eija
Et kysynyt tieteellistä todistetta tälle väitteelle joka on vähän huvittava, ja käsitykseni mukaan lähinnä mainoslause. En edes ymmärrä miksi koiran elimistön tulisi käyttää ravinto optimaalisesti hyväkseen. Suolen toimivuuden ja terveyden kannalta on hyvä jos siellä on ns sulamatontakin, kuten esim kuituja.

Hyvälaatuinen ruoka imeytyy, jätteistä tehty "ravinto" ei. Kasvisproteineja koira ei käytä hyväkseen. Siinäpä ne tärkeimmät.

Itse uskon sekaruokintaan (raakaa lihaa, luita, viljaa, kasviksia) ja 2 - 3 kuivamuonamerkkiin, olen käyttänyt Happy Dog, Mera Dog ja Eaglen tuotteita joista kaikki ovat olleet korkeatasoisia hyviä muonia. Pennun ruuan kanssa olen erityisen varovainen iässä 5 - 8 kk jolloin laimennan aikuismuonaakin puurolla.

Pieni vinkki; jos koira ulostaa ruokintakertojaan useammin, luultavasti kannattaisi tarkistaa sitä ruokintaa. Ulosteen määrä pienenee huomattavasti jos siirrytään aivan kotiruokaan, mutta sekaruokinnassakin saavutetaan huomattavakin muutos.
Elina Ruha

Re: ruokamerkit

Viesti Kirjoittaja Elina Ruha »

eija oikarainen kirjoitti:Ruokamerkeistä sen verran, että onko kukaan tai kuka on ja millä kokemuksella kokeillut Royal Canin saksanpaimenkoirille tarkoitettua nappularuokaa?
Meillä kokeiltiin tuota Royal Canin Saksanpaimenkoira ruokaa mutta eipä se maistunut meidän neidille lainkaan. Joten siirryimme takaisin Royal Caninin Maxi sensibleen. Royalin hinnat nousivat mielestäni pilviin (muistaakseni 60 € 15 kg säkki) joten tuli ruuan vaihto eteen.

Nyt tällä hetkellä neiti syö Acanan Large breedia ja hyvin on sopinut herkkävatsaisen mahalle sekä meitin kukkarolle :D
Toni Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Toni Lehtinen »

Meillä Iita (kohta 16 vkoa) syö Pro Pacin large breed puppya.Näyttää maistuvan hyvin ja pikkuinen kasvaa ja voi hyvin.
Eija Peltonen

RUOKAA!

Viesti Kirjoittaja Eija Peltonen »

Meidän 1v10kk spu syö Nutra Nuggetsin vahvinta vaihtoehtoa (olikohan se nyt performance, musta säkki joka tapauksessa). Olen ollut erinomaisen tyytyväinen hinta-laatusuhteeseen, 15kg:n säkki maksaa 39 eskoa. Koira voi hyvin, karva kiiltää, maha pelaa ja poweria riittää. Lisäksi annetaan vuoroin vaihdellen neuta, lihaa, maksalaatikkoa, luita ja suurta herkkua kissan purkkiruokaa :P

Aikaisemmin syötin Royal Canin Maxi Junioria ja koira kyllä oli silloinkin hyvässä kunnossa, mutta kohtuu tyyristähän tuo sapuska on (62.50 euroa/15kg). Siksi merkinvaihto.

Royal Caninin sakuruokaa olen lähinnä vain silmäillyt, käytännön kokemuksia ei siitä ole.
Jarkko Junka

Viesti Kirjoittaja Jarkko Junka »

Ruokamerkeistä sen verran, että onko kukaan tai kuka on ja millä kokemuksella kokeillut Royal Canin saksanpaimenkoirille tarkoitettua nappularuokaa?
Kävimme 2.5v. narttumme kanssa läpi monet nappulat ja nyt ollaan vajaa vuosi syötetty tätä Royal Canin sakemanninruokaa. Hyvät on kokemukset, turkki OK, virtaa piisaa, parhaiten maistuu eikä koiralla oo mitään vaivoja ollu, muutako isännän lompsassa.

... niin mitä ei nuppulaisen eteen tekisi.
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Oli pakko laittaa tämä Mian palstalla oleva linkki:www.kulkukoirat.com/Tiesitko.htm

Kyllähän koira kehittyy ja sille maistuu (yleensä) ruoka kuin ruoka.

Mutta mun omatunto ei ainakaan kestä syöttää sellaista ruokaa koiralleni minkä valmistaja kohtelee toista koiraa epäinhimillisesti.
Kirsi Riikonen

Jahti ja vahti

Viesti Kirjoittaja Kirsi Riikonen »

Minä syötän kotimaista Jahti ja vahti energiaa sekä raakaa jauhelihaa. Ruoka on hyvälaatuista ja koirani voivat hyvin (myös 12v vanhus). Turkki hyvässä kunnossa (ulkokoiria) ja ruuan hinta on edullista (15 kg noin 22€). Kannattaa tutustua !
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Täällä ollaan arjan kanssa samoilla linjoilla :!: Itsellä on nyt sellainen merkki käytössä, joka on eettisesti puhdasta. Ruoasta löytyy niin antioksidantit kuin muutkin koirille erittäin tärkeät ravintoaineet. Koirissa on energiaa, turkki kiiltää ja turhat vaikut korvissa jäi pois. Harmikseni en voi ruokamerkkiä mainita kun olisi varmaan kaupallista mainostamista :P Mutta sanottakoon, että kannattaa kuunnella kasvattajia joilla on ruokamerkeistä jo usean vuoden kokemus. Heillä on silloin kokemusta myös siitä kuinka ko ruoka vaikuttaa esim. luuston kehittymiseen ja yleiseen terveyteen. Siis ei ole aina luottaminen kaikkein kalleimpaan ja ylimainostettuun tuotteeseen :?
Lisäksi annetaan herkkuina lohiöljykapseleita (Omega3) :D

(korjailtu pieni asiavirhe ja lisätty vimppa virke :roll: )
Viimeksi muokannut Mervi Tervo, 20 Maalis 2006 08:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin