Sakemannin pesu

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

^Tarkoittanet pitkäturkeilla noita näyttelybuudeleita (maltankoiraa yms.)
En osaa tuohon vastata kun itsellä on vaan näitä normiturkkisia sakemanneja :D

Oletan että saksanpaimenkoiralla on hieman erilainen turkin ja ihon koostumus.

Ihan mielenkiinnosta kävin vähän googlettamassa
http://members.lycos.co.uk/japsifoorumi ... d435971ba4
Aino Hirvonen

Viesti Kirjoittaja Aino Hirvonen »

Jonna Putkonen kirjoitti:Juu, kyllä tiedän ettei koiraa saa liikaa pestä, mutta mitenkäs pitkäturkkiset koirulit?! eikö niillä ala iho hilseilemään ja kutiamaan kun niitä pestään monta kertaa kuukaudessa?
Kyllä ne varmaan kutisevatkin ja ihmiset pesevät aina vain enemmän, kalliilla hilseshampoilla jne... :rolleyes: . Kyllä suurin osa pitkäturkkisistakin koirista on alunperin ollut ihan työkoiria (esim. paimenia), eikä niitä kyllä takuulla ole pesty, koskaan, eivätkä ne pesua ole saaneet vaatia.

Sitä en ihmettele että koiraa "joutuu" pesemään jos sitä pesee muutaman viikon välein. :ööh: Totta kai koiran ihon ja turkin pH- ja rasvatasapaino menevät ihan sekaisin, turkki alkaa rasvoittua ja ihmisen mielestä kaivata pesua, vaikka todellisuudessa "parannuskeino" olisi nimenomaan pesemättömyys että turkin oma tasapaino palaa. Mitä enemmän peset, sitä enemmän joudut pesemään.

Omat koirani ovat kahdeksanvuotias narttu, jonka turkki muistuttaa lähinnä labradorinnoutajaa, nuorempi on kaksivuotias uros, karvaltaan lähinnä spanieli. Kumpaakaan ei ole _koskaan_ pesty eivätkä ne sitä todellakaan kaipaa. Turkki ei haise ja tuntuu puhtaalta ja raikkaalta käteen. Takkuja ei ole ja karva kiiltää upeasti. Pahimmat kurat on joskus aina huuhdottu pois, pesuainetta ei koskaan.
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

En minä tarkoita että olette huonoja koiranomistajia jos ette pese koirianne. Minulle puhtaus on tärkeää joten haluan myös pitää koirani siistinä. Ja kyllä, ihon rasvakerros ohenee jos koiraa pesee liikaa, mutta oikeilla pesuaineilla ei ihon pitäisi kuivua ainakaan niin paljon.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Miten koirasi likaantuvat,mitä teet niille mitä me muut emme tee?
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Ruokinta vaikuttaa paljon siihen, pitääkö koiraa pestä vai ei.

Minun kokemukseni mukaan koirat, jotka eivät syö teollisia ruokia (lähinnä kuivamuonaa) eivät kaipaa pesuakaan.

Kohta 10 vuotiaan narttuni olen pessyt sen elämän aikana 2 kertaa. Nuoremman, 2 vuotiaan olen pessyt viime vuonna näyttelyyn. Molemmat ovat päivät ulkotarhoissa ja yöt koirille rakennetussa sisätilassa.

Minulla on myös varsinaisia näyttelykoiria saksalaisia pieniä pystykorvia, kleinspizejä. Ne ovat varsinaisia "turkkikoiria". En pese niitä oikeastaan koskaan. Ei niiden turkit kaipaa pesua. Harjaan ne viikottain, ja se riittää.
Nämä koirat asuvat sisällä. Tosin nekin oleskelevat osan minun työpäivistä ulkotarhassa.
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

Tuli tässä mieleen kuinka viime keväänä meidän talosta tuli yksi mummo valittamaan kun koira tuo kuraa sisälle ja kaiken lisäksi rappukäytävässä haisee koiralle!!! Tietysti se on vain meidän sakemanni, ei naapurin pikkukoirat... Sitten menin tietysti kertomaan että pesemme koiran max kerran vuodessa ja kuinka jatkuva pesu vahingoittaa turkin luonnollista rasvakerrosta.

Mummo oli tietysti järkyttynyt ja sanoi että hän luuli että koiria pestään viikottain ja käytetään myös saunassa ihmisten kanssa... Tuli mieleen että se varmaan kertoo nyt muille mummoille että näin täällä eletään, ei ees pesulla käydä.. :D Mitähän ne sanois kun menis tuon turrikan kanssa taloyhtiön saunaan yhdessä pesulle. :wink:
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Tuskinpa teen koirani kanssa sen kummempaa kuin tekään, mutta siltikin haluan pestä hurttani jokaisena vuodenaikana, talvella ei tule kyllä pestyä koska lumi ei likaa ja muutenkin kun on kylmää, ettei koira vilustu. Mutta kevät ja syksy on sellaisia aikoja että paska lentää, tassut tulee silloin pestyä kyllä mutta muuten ei jos jostain syystä ei ole kierinyt jossain lantakasassa. Nukkuuko teidän koirat sängyssä teidän kanssa??
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Ihan varsinaisesti ei nuku (koirien oma valinta), käyvät kuitenkin sängyssä silloin tällöin :D
Mut ei ne kyllä kieri lantakasoissa :wink:
Janina Vesala

Viesti Kirjoittaja Janina Vesala »

Terve koira ei vaikuta mitenkään sellaiselta, että sitä pitäisi pestä. Peseminen on eri asia kuin suihkuttaa vattan alunen kurasta. Itse koiraa ei tarvitse pestä koskaan, mutta kuitenkin saa pestä muutaman kerran vuodessa. Miksi pestä jollei tarvitse eikä kuulu? Ei koirien iho kestä jatkuvaa pesemistä. Niinkuin täälläkin joku jo on maininnut, koira rasvoittuu enemmän mitä useammin sitä pesee eli kuinka järkevää se nyt sitten on..Meillä nukutaan sängyssä. :shock:
Elina Karppinen

Viesti Kirjoittaja Elina Karppinen »

Mä pesen keväällä/kesällä, lähteepähän talvikarvakin helpommin pois..
Tito nukkuu sängyssä joskus, useimmiten ei.
Yleensä kuitenkin minun nukahdettua kömpii koppaansa. :lol:
Käy minut nukuttamassa... :D
Aino Hirvonen

Viesti Kirjoittaja Aino Hirvonen »

Molemmat koirat saavat nukkua sängyssä ja välillä sitten nukkuvatkin. Terve koira ei mielestäni ihan oikeasti kaipaa pesua ellei se ole jossain aivan kamalassa saastassa tai vaarallisessa aineessa kierinyt. Kuran huuhtomisen pelkällä vedellä pitäisi kyllä riittää. Jos koiran turkki rasvoittuu, haisee tai tuntuu likaiselta, koira ei ole mielestäni terve vaan jokin mättää ihossa tai muualla elimistössä. Kyse ei ole epähygienisyydestä; kyllä minäkin arvostan puhtautta, ja _koirani ovat puhtaita ja raikkaita_ vaikka en niitä koskaan pesuaineella pese! Huolestuisin jos joutuisin pesemään. :?
Birgitta Vesa-Lehtinen

Pitkäturkkisen pesu

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Jonna Putkonen kirjoitti:Juu, kyllä tiedän ettei koiraa saa liikaa pestä, mutta mitenkäs pitkäturkkiset koirulit?! eikö niillä ala iho hilseilemään ja kutiamaan kun niitä pestään monta kertaa kuukaudessa?
Minulla oli 12,5 vuotta hoffi (pitkäturkkinen siis), jota pesin 2 kertaa vuodessa. Harvemminkin olisi voinut, mutta juoksujen jälkeen neiti mielestäni kaipasi kipeästi pesua. Turkki rasvoittui ja muuttui takkuilevaksi. Pesun jälkeen turkki oli taas yhtä helppo kuin ennenkin eli tarvitsi vain näyttää viisipiikkistä. Ei pitkäturkkinen koira siis automaattisesti kaipaa enempää pesua kuin lyhytturkkinenkaan.

Nykyistä mussukkaani, Elliä, huomenna 12 vk, en ole pessyt, eikä hän mielestäni pesua kaipaakaan. Neiti itse kyllä tykkää lotrailla veden kanssa ja pyrkii aina mukaan suihkuun, kun se on niin kivaa kun korviin menee vettä :lol:
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Kiva kun olette vastailleet niin ahkerasti :P Meillä ei koira nuku sängyssä, olen automaattisesti kun koira saapui taloon, pitänyt sen paikan matolla/lattialla. Pentuna sillä oli nukkumapaikka sängyn vieressä mutta nykyään se nukkuu lattialla sängyn päädyssä. Enkä ole kuullut että se olisi kauheasti asiasta valittanut 8) Se on tietysti jokaisen oma asia minne koiransa opettaa mutta ainahan on enempi tilaa kun ystävä ei ahtaudu samaan pieneen sänkyyn missä pitäisi itse saada nukutuksi.
Heidi Similä

Viesti Kirjoittaja Heidi Similä »

Kumpaakaan koiraa en ole pessyt koskaan (1. 4kk ja 8.v), muuta kuin kurat alavatsasta huuhtonut pois tarpeen niin vaatiessa. Turkit kiiltää ja koirat haisee koirilta, eipä niiden miltään kukkasilta tarvikkaan haista.
Kristina Polso

Viesti Kirjoittaja Kristina Polso »

Joku sanoi että turkin rasvaisuus saattaisi olla merkki sairaudesta. Mitä luulette, voisiko olla että esim suolisto-ongelmat tekis tätä? Kepsukka nimittäin lakkas rasvoittumasta kun suolistotulehdus hoidettiin.
Vastaa Viestiin