Korotettu ruoka-astia/-teline?

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Salla Tähti

Korotettu ruoka-astia/-teline?

Viesti Kirjoittaja Salla Tähti »

Mitä mieltä/kokemuksia (?) teillä on korotetusta ruoka-astiasta sakemannille?

On ilmeisesti "tietoa" korotetun astian puolesta (mm. uusin koiramme-lehti) ja vastaan (joku jenkkiläinen tutkimus?)... :epäilys:

Meillä ruokakuppi-teline on (pysyy paremmin paikoillaan kun pentu ahmii ruokaa pohjattomaan vatsaansa! ), mutta kuppien korkeuden kanssa on hieman arpomista suuntaan jos toiseenkin... :oops:
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Palveluskoira-lehdessä oli,että korotettu alusta lisää riskiä saada vatsalaukun kiertymä.

Tämän vuoden lehdessä juttu,2-3 numeroa sitten,Tuomas Kärkkäisen kirjoittama.
Senni Hietaranta

Viesti Kirjoittaja Senni Hietaranta »

Mulla syö molemmat koirat (sakumanni ja dobberi) korotetusta telineestä. Kummallakaan ei ole ollut (eikä toivottavasti tule) kiertymää. Itse ajattelen asian niin, että korotetusta telineestä on helpompi syödä kun ei tarvitse "niellä niin paljon ylöspäin" :nirppis: :harhar:

Juuh, ja kupit pysyy siinä missä niiden kuuluukin olla, eikä löydy esim. olohuoneesta, kuten ennen telineen hankkimista.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Mä olen niin ilkeä,että koirat joutuvat syömään ns ylöspäin :twisted:

vaikka riski olisi pieni korotetulta alustalta,niin en viitsi sitä riskiä ottaa.
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Just se syömisen helppous saattaa aiheuttaa sitä vatsalaukun kiertymää. Kait luonnolla on ollut joku tarkoitus silläkin, että koira "joutuu" syömään ylöspäin.

Toki on olemassa joitain sairauksia, joiden takia eläinlääkäri suosittelee ruokintatelinettä.
Salla Tähti

Viesti Kirjoittaja Salla Tähti »

Mietityttää vaan kun tuosta on niin ristiriitaista tietoa. Luin itsekin sen jutun liiton lehestä ja siitä syystä laskimme alemmas kuppia. Siinä oli sanottu että korotetusta kupista syödessä koira nielee ilmaa enemmän. Nyt sitten luin jutun jossa puhuttiin refluksinista ja siinä taas sanottiin että korotettu kuppi estää sen ettei koira niele syödessä ilmaa. Ota nyt näistä selvää. :roll:
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

Meillä ei ikinä ole koirat syöneet telineeltä, eivätkä tule syömään.
Vatsalaukunkiertymään on menetetty yksikoira. Josta on toisaalla tietoa. Mitä söi ja miten.
Miksi ihmeessä pitää koiran eväät nostaa telineelle ?
Perusteelkaa!
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Jostain muistan lukeneeni tai kuulleeni, että leveän rinnan omaavilla koirilla on herkempi taipumus vatsalaukunkiertymään. Tiedä häntä, mutta mun koirat on aina syöneet ja syövät lattialla olevasta kupista. :)
sari ernvall

Viesti Kirjoittaja sari ernvall »

poistettu
Viimeksi muokannut sari ernvall, 01 Marras 2006 09:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hannele Reini

Viesti Kirjoittaja Hannele Reini »

Meillä romi on syönyt korotetusta telineestä n. puoli vuotta. Kun se söi ihan lattiatasosta, niin ahmi ruokaa kuin viimeistä päivää ja vähän ajan päästä oksenti ne pois. Kun vaihdoimme telineeseen, niin syö nyt rauhallisesti muutama nappula kerrallaan ja pureskelee kunnolla. Sen jälkeen ei ole oksentanut. Myöskin purkkiruoka menee rauhallisesti alas.

Tuota ahmimisen syytä en tiedä. Saattaa johtua sen edellisestä kodista. Se myytiin meidän mielestämme ongelmakoirana. Omistaja ei kyllä sanonut, että se on ongelmakoira. Sanoi vain, että oli loukannut selkänsä ja menossa kolmatta kertaa polvileikkaukseen (silti juoksi talonsa pihassa :roll: ) Entinen omistaja on poliisi. Asuu pienessä paritalossa, jossa oli aika ahdasta romin kokoiselle koiralle. Työn takia usein yksin, joskus jopa 12 tuntia yksin kotona! :shock: Oli sitten yksinäisyydessään oppinut haukkumaan joka ikisen pienen rasahduksen. Se oli todella vaikea opettaa pois, mutta saimme sen kuitenkin lopettamaan sen. Sai kuivaruokaa 1 päivässä ison annoksen (siitä saattaa johtua ahmiminen) ei saanut mitään muuta, ei edes luita. Omistaja sanoi ettei anna siksi, että se lihoo (Vaikka sillä näkyivät kylkiluut hieman karvojen alta). Leluja sillä ei ollut, joskus he olivat leikkineet patukalla ulkona.
Salla Tähti

Viesti Kirjoittaja Salla Tähti »

Hanna Rikkonen kirjoitti: Miksi ihmeessä pitää koiran eväät nostaa telineelle ?
Perusteelkaa!
Minulla on ainakin sellainen käsitys että korotettu ruokateline säästää isomman koiran selkää.

Meillä koira on tottunut että ruokateline on aina hänen korkeudellaan (säädettävää telinettä on nostettu aina kasvun mukaan) joten en ole huomannut että se ahmimiseen olisi auttanut. kun tässä nyt lähennytään yhtä ikävuotta, on innokkuus itsestään laantunut.

Minä olen saanut sen käsityksen että sakemannit kuuluvat tähän "kastiin" jotka ovat alttiita vatsalaukun kiertymälle. Kyllähän sitä tekee kaikkensa estääkseen ettei omalle ihanuudelle tapahtuisi tätä mutta koska täydellistä faktatietoa syistä ei tiedetä on pakko mennä oman pään mukaan...
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Miten ne koira-eläimet siellä luonnossa syö?
Janet Tervashonka

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Salla Tähti:"Minulla on ainakin sellainen käsitys että korotettu ruokateline säästää isomman koiran selkää."

Miten kauan ne sinun koirasi kerrallaan syövät? Meillä ainakin selkä rasittuu syödessä muutaman minuutin päivässä, mutta esim. jäljestäessä tunninkin kerrallaan. Jälkeä ei sentään voi nostaa telineelle.
Marisa Lundström

Viesti Kirjoittaja Marisa Lundström »

10,5 -vuotias narttu syö telineeltä. Syöpi myös lattialta, mutta sen verran alkaa jo jäykkyyttä olla että paremmin näyttää korotetulta alustalta syöminen sujuvan.

Rapiat 9-kuinen penska sen sijaan imuroi lattialta sapuskat naamaansa parissa sekunnissa :D
Salla Tähti

Viesti Kirjoittaja Salla Tähti »

Janet Tervashonka kirjoitti:Miten kauan ne sinun koirasi kerrallaan syövät? Meillä ainakin selkä rasittuu syödessä muutaman minuutin päivässä, mutta esim. jäljestäessä tunninkin kerrallaan. Jälkeä ei sentään voi nostaa telineelle.
juu olinpa taas tyhmä. Tai no tässä tilanteessa täytyy valitettavasti sanoa että eläinlääkäri ja eläinkaupan omistaja ovat tyhmiä kun päästävät suustaan tuollaista "p...aa" :lol:



kiitos niille jotka kertoivat kokemuksistaan. luulenpa että tämä riittääpi minulle :heipat:
Viimeksi muokannut Salla Tähti, 16 Loka 2006 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin