Pennun barfista kysyttävää.

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Sanna Hannula

Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Sanna Hannula »

Lisäättekö pennun/aikuisen barf-ruokaan kananmunankuorta tai muuta lisäkalkkia luiden lisäksi? Sitä olen tässä pohdiskellut, kun ajatuksena olisi ruokkia tuleva pentu vieroitusikäisestä lähtien raakaruoalla. Bilinghurst ei taida suositella munankuorta lisättäväksi mikäli oikein muistan..? (en ole vielä hankkinut sitä pentubarf-kirjaa, on ostoslistalla kyllä). Ajattelin suunnilleen ruokintasuhteista pennulle niin, että n. 60 % lihaisia luita, niistä ehkä puolet siipiä ja puolet muuta vaihdellen, loput kasvismössöjä, joissa n. 1/3 lihaa/sisuksia/kalaa/mahaa. Lisäksi jogurtit ja muut lisät. Kannattaisiko siihen mössöön sotkea siis vielä niitä munankuoria ja missä suhteessa? Toisaalta niistä kuorista saatu kalkki toki on luonnollisessa muodossa ja siten "vaarattomampaa" kuin kaupan kalkkivalmisteet..? Mitä mieltä olette?

Niin ja kannattaisiko sittenkin RMB:istä pääosa syöttää jotain muuta kuin kanansiipiä, esim. kanan kauloja ja selkiä ym? Ilmeisesti kanankauloissa ei CaP-suhde ole sittenkään kaikkein optimaalisin?

Ainiin, semmoinen kysymys vielä, että oletteko antaneet pennuillenne jotain ruston toimintaa edistävää ravinnelisää? Näitä samoja aineita taitaa tosin olla myös ajanvieteluiden nivelrustoissa, joista pentu niitä saisi..
Sanna Hannula

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Sanna Hannula »

Hö, eikö kellään mitään sanottavaa..? :?
Sirpa Hörkäs

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Tuolta vois saada nopsemmin vastauksen.

http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/ ... LastLogin=


muoks.No näköjään olitkin sinne jo kyssärin laittanu.
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Pennun kasvattaja varmasti sitten kertoo miten pentusi tulee ruokkia. Kannattaa noudattaa niitä ohjeita ainakin kasvuajan. Aikuiselle koiralle sitte on sama mitä pöperöä kupissa on.
Sanna Hannula

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Sanna Hannula »

^^Hih, olen joka puolella terrorisoimassa :harhar:

^No mää en usko kasvattajan sanaan sokeasti, ihmisiä nekin vaan on. Enkä myöskään usko että teollinen viljahuttu on koiranpennulle oikeanlaista ravintoa. Mutta, täytyypä nyt ensin hankkia se Billinghurstin pentubarf-kirja ettei nousta persus edellä puuhun taas.. Onneksi tässä on koko kesä aikaa :wink:
Laura Peteri

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Laura Peteri »

Eipä taida kukaan uskaltaa suositella mitään, kun tuosta riittävästä kalkin määrästäkin on niin monta erilaista näkemystä.. Monessa paikkaa kasvavalle pennulle suositellaan suurempiakin määriä kalsiumia eli lihaisia luita kuin tuo 50%, mutta Ca/P-suhde on sitäkin tärkeämpää pitää tasapainossa. Monissa kalkkivalmisteissahan on kalsiumia ja fosforia oikeassa suhteessa jo valmiina. Mieluummin itse ainakin niitä syötän tarvittaessa lisänä kuin kananmunankuoria,tietää ainakin määrät tarkkaan eikä tarvitse arpoa (kasvuaikana oikeasti laskin laskimella, että kaikkea oli oikeassa suhteessa). Kerran-pari viikossa itse olen tosin kananmunan kuorineen antanut raakana. Kasvista riittää n.viidesosa ruokamäärästä. Ja kalaa ja sisäelimiä (maksaa) ei kannata yliannostella, D ja A kun ei ole vesiliukoisia. Miksi jogurttia?
Kanansiivissä on minun käsittääkseni melkoisen oikeassa suhteessa lihaa ja luuta.
Lisäksi C:tä ja öljyä ja merilevää.. jne..
Netistä ja kirjoista löytyykin sitten runsain määrin tietoa lisäravinteista ja ravintoarvoista (ja sata erilaista oikeaa neuvoa)...
Milko Naumanen
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Joulu 2007 17:43

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Milko Naumanen »

Tuohon pentubarffiin en ota kantaa,mutta muuten.
Itse syötän ns normaali barffiin verraten enemmän lihaa,olen vähentänyt siipien/yms määrää ja lisännyt lihaa.

Jos mietitään mitä koiraeläimet syövät luonnossa/ensiksi niin kyllä se liha menee ensiksi alas,proteiinit ensiksi ja sitten kelpaavat muut ns jämä osat.

P.S. lukekaa esim lemmikkipalstan ruoka osioista Jagsterin tekstejä,siinä on ruokinnan spesialisti.
Laura Peteri

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Laura Peteri »

Juu pennun kanssa en välttämättä uskaltaisi lähteä kokeilemaan kovin vähäisiä kalsium-määriä, mutta esim ao. linkissähän annetaan ymmärtää, että proteiinia ei voi liikaa syöttääkään.
http://www.koirakopla.com/proteiininmaara.htm
Sanna Hannula

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Sanna Hannula »

Kiitos vastauksista. :)
Laura: Ajattelinkin siis syöttää sen 60 % (noin) RMB:itä, se taitaa olla se tavallisin suositus. Loppu sosetta, jossa ajattelin 1/3 tai max puolet lihaa/kalaa/sisuksia. Niin sitä siis tarkalleen ottaen olen pohdiskellut, että lienee viisainta (tälläkin luumäärällä ja näin kohtuullisella lihamäärällä) CaP-tasapainottaa se mössöosuuden liha munankuorella 1 tl/ 1 kg lihaa? Pistäisin pakkaseen siis valmiita tasapainotettuja lihamössöjä, enkä antaisi tyyliin pari munaa viikossa kuorineen ja muuten pelkkää lihakasvismössöä. Aikuiselle se on varmasti ok, mutta lienee varmempi antaa pennulle (lähes) kaikki ruuat CaP-tasapainotettuina, kuin antaa hurjan iso määrä kasiumia pari kertaa viikossa..? Muuten en jaksa uskoa, että tuolla RMB-määrällä pentu ei saisi tarpeeksi kalsiumia tai proteiiniakaan..

Mitä Laura tarkoitat niillä kaupallisilla kalsiumvalmisteille, joissa on kalkki ja fosfori valmiina oikeassa suhteessa? Raa'assa lihassa on nimenomaan sitä fosforia, joka pitää tasapainottaa jollain kalkilla.

Jogurttia siis voin antaa mössön mukana kerran-pari viikossa jos vatsa tykkää. Ja miksei joka päiväkin vähän, mikäli sen probiootit rauhoittavat kenties herkkää pennun vatsaa.
Laura Peteri

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Laura Peteri »

Sanna Hannula kirjoitti: Mitä Laura tarkoitat niillä kaupallisilla kalsiumvalmisteille, joissa on kalkki ja fosfori valmiina oikeassa suhteessa? Raa'assa lihassa on nimenomaan sitä fosforia, joka pitää tasapainottaa jollain kalkilla.
En itse ainakaan noilla lisävalmisteilla korvaa luun määrää, vaan syötän niitä muuten tasapainoisen ruoan lisäksi, jolloinka on ihan kiva että Ca/P-suhteet on lisäkalkissakin ok eikä tarvitse enää alkaa vähentelemään mitään ruokavaliosta.


Kananmunakuorien määristä en kyllä osaa sanoa yhtään mitään, toivottavasti joku muu osaa vastata..

Juu ei kai jogurtista haittaakaan ole (siis maustamattomasta, jossa ei ole sokeria). Itse en ole maitotuotteita ruoan sekaan lisännyt, mutta kai ne herkälle mahalle ihan ok on.
Niina Hämäläinen

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

hei, miten ootte saanu koiranne pitämään kasviksista?
Meillä tuo pitää heti paastopäiviä jos kuppiin tyrkkään lihan seassa kasvisoseita.. tiedän kuppi nenän edestä veks ja seuraaval kerral samat pöperöt eteen jne.
Mut sama homma toistuu, ja sit kun jättää kasvikset pois niin ruoka maistuu huomattavasti paremmin. Nirsoilee kyl tosin silloin tällöin lihanki kanssa, mut taitaa liikunnan määrästä ja siten energian kulutuksesta osittain kiinni.. Broilerin siivet on suurinta herkkua, mutta muita luita jätkä kattelee aina vähä siihen malliin et onks pakko syyä.. :)
Laura Peteri

Re: Pennun barfista kysyttävää.

Viesti Kirjoittaja Laura Peteri »

Kyllä meilläkin tuo poitsu lohnii lihat rehujen seasta jos ei ole kunnolla sekoitettu, mutta lihan ja öljyn seassa kasvismössö menee kun kerran nälkä on. Ja mitä kamalamman hajuista kasvismössöä, sitä varmemmin menee kaikki :harhar: (tuli todistettua eilen, kun sotkin kaikennäköistä kasvista tehosekoittimella ihmeelliseksi etovaksi mössöksi :wink: )
Vastaa Viestiin