Maksa-arvot

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Ronja Soponen

Maksa-arvot

Viesti Kirjoittaja Ronja Soponen »

Haimasairaudet?

Wanda-neiti on 6,5 vuotias, vuosi sitten leikattu. Tytöllä on ollut kaikenlaista tämän syksyn aikana ja eläinlääkärillä on juostu useaan otteeseen.
Ensin kutinaa ja pakonomaista itsensä kaluamista/rapsuttelua, johon sai syksyn aikana 3 kortisonipiikkiä. Sitten heti perään suolistotulehdus ja antibioottikuuri.
Kaiken tämän keskellä on jotain oleellista jäänyt huomaamatta. Niin itseltä, kuin eläinlääkäriltäkin.

Koira on juonut ja pissinyt normaalia enemmän, minkä ajateltiin johtuvan kortisonista.
Sitten Wanda laihtui suolistotulehduksen aikoihin 4 kiloa, eikä paino lähtenytkään nousuun.
Yhtenä päivänä muuten pirteä neiti ei jaksanutkaan kunnolla hypätä autoon.

Kaikki on tapahtunut kamalan nopeasti ja osa oireista on hautautunut noiden muiden vaivojen alle.
Liikkuu muutoin normaalisti, mutta ei jaksa hypätä. Syö (kuin hevonen, muttei liho), juo (runsaasti), pissii (runsaasti), kakkii (normaalisti), leikkii (paljon).
Selkä, lonkat ja muu luusto kuvattiin ensin, kaikki ok.

Röntgenissä maksa laajentunut ja verikokeissa maksa-arvot koholla:
ALP (AFOS) 610
ALT (ALAT) 1594


Lisäkokeita on lähetetty eläinlaboratorioon, tuloksia odotellaan. Tämän hetken diagnoosina epäilty haimavika ja laajentunut maksa.
Nyt ohjeena jättää aikaisempi rasvainen ruoka pois (ProPlan Sensitive lohiruoka) ja tilalle Hill's Prescription Diet i/d.
Pitäisikö minun osata pyytää jotain erityisiä tutkimuksia / kokeita?

Olen valtavan huolissani. Tiistaihin saakka pitää odottaa viimeisten verikokeiden tuloksia.
Yhtään ei ole vielä tietoa, mistä on kyse (mistä voi johtua, mikä on mahdollinen ennuste).

Tuo nelitassunen on meille niin äärettömän rakas, että ihan kipeää tekee ajatella, että joku päivä sitä ei enää ole.
Vielä enemmän sattuu ajatella, että se päivä ei välttämättä olekaan jossain hamassa tulevaisuudessa vuosien päässä.
Viimeksi muokannut Ronja Soponen, 22 Huhti 2014 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ronja Soponen

Re: Maksa-arvot

Viesti Kirjoittaja Ronja Soponen »

Diagnoosiksi vahvistui haimatulehdus. (En tosin vieläkään uskalla uskoa, etteikö jotakin muutakin olisi vialla)
Onko kellään tästä kokemuksia??? Olisipa edes koiralla kasvattaja, jolta saisi neuvoja ja tukea, mutta kun se on tuollanen kiertolainen.
Avatar
Eija Käyhkö
Keskustelun ylläpito
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Elo 2003 08:16

Re: Maksa-arvot

Viesti Kirjoittaja Eija Käyhkö »

Lemmikkipalstan Klinikkaklubilta löytyy kirjoituksia haimatulehduksesta. Mene palstan etsintäsivulle http://www.lemmikkipalstat.net/cgi-bin/ ... &default=1 ja kirjoita hakusanaksi haimatulehdus, niin löydät muutaman ketjun aiheesta.
Anne Anttila

Re: Maksa-arvot

Viesti Kirjoittaja Anne Anttila »

Hei!

Toivottavasti teillä menee jo paremmin! Omakohtaisia kokemuksia haimatulehduksesta ei ole, mutta käsittääkseni tuo kortisoni voi altistaa sille. Varmaan otattekin asian esiin eläinlääkärin kanssa. Sinänsä haimatulehduksesta voi kyllä toipua, mutta tuloksena voi olla myös haiman vajaatoiminta. Eräät kuvaamasi oireet (juominen, laihtuminen, huonoturkkisuus) voisivat viitata siihen, että teillä haiman vajaatoiminta on voinut olla kehitteillä jo ennen haimatulehdustakin. Haiman vaajaatoiminnan voi todeta verikokeella ja jos vajaatoiminta on olemassa, koiran tulee saada haimaentsyymiä suun kautta (koska oma haima ei siis enää tuota sitä riittävästi) joko ostettavista erioisvalmisteista (Viokase, Pantzym) tai tuoreesta/pakastetusta sianhaimasta. Haimavika ei ole maailmanloppu vaan sen kanssa koira yleensä pystyy elämään normaalia elämää!

Terv. Anne Anttila
Avatar
Jenni Heikkinen
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Tammi 2010 12:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Maksa-arvot

Viesti Kirjoittaja Jenni Heikkinen »

Minun bernillä on ollut kolme akuuttia haimatulehdusta, epäilys on että johtuu koiran kortisonilääkityksestä, tai lähinnä kortisonin lisänä syötettävästä nesteenpoistolääkkeestä. Selvin oire meillä on ollut kaikilla kerroilla koiran levottomuus ja nuutuneisuus, voimakas oksentelu ja ruuasta kieltäytyminen. Ekasta tulehduksesta, sen oireista ja hoidosta olen kirjoittanut tänne. Viimeisin akuutti haimatulehdus oli kesän helteillä, just kun itse olin kesäleirillä sakemannini kanssa.

Kesän kohtauksen jälkeen jätettiin koiralta nesteenpoistolääkitys kokonaan pois. Lopun ikäänsä on värärasvaisella ruokinnalla ja sen suhteen saakin olla aika tarkkana. Jos haluat, niin voit laittaa mulle mailia jennihe(at)gmail.com.
Vastaa Viestiin