Päänäyttelystä 2006

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Mia Mäkelä

Viesti Kirjoittaja Mia Mäkelä » 15 Elo 2006 17:55

Seija Savas kirjoitti: Nyt kun olen seurannut teidän keskustelua, olen alkanut miettiä, uskallanko enää keskitason pentuni kanssa mennä enää näyttelyyn. Näkeekö tuomari koirien paperit etukäteen, onko hänellä antipatioita esittäjää tai esitettävää kohtaan?
Ei missään nimessä saa vaikuttaa pärstäkerroin tai kasvattaja koiran sijoittumiseen, ja rehellisesti sanottuna tätä "pärstäkertoimen mukaan arvostelua" näkee äärimmäisen harvoin SPL:n puolella!

Tuomari periaatteessa ei näe listoista seuraavaa koiraa, koska kehäsihteerit kirjoittavat arvostelua ja tuomari näkee koiran numeron. Esittäjähän voi periaatteessa olla kuka tahansa, eikä sen mukaan pysty päättelemään kenen kasvatti on kyseessä; onhan minunkin Rumaa Reikkolaista esittänyt erinomaisesti Impolan Auli parikin kertaa :).

Eli rohkein mielin vaan sinne näyttelykehiin mukaan, siinä missä kentällekkin :). Se vaan on totta että 99% tunnelmasta tekee itse omalla asennoitumisellaan :tsemp:

Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola » 15 Elo 2006 20:47

Juuri näin Mia. Miksi sinä silti sanot Helmiä rumaksi, sehän on kaunis koira. Useasti tuppaa unohtumaan, että G=Gut=Hyvä. Helmillä on oikein tasapainoinen rakenne, ja se liikkuu hyvin.

Näin se pitäisi olla, että näyttelyissä käydään, koska siellä on kivaa. Aina joku koira on ensimmäinen ja joku on viimeinen. Se koira on sijoituksestaan huolimatta meille aivan yhtä rakas. Joskus koiran heikkoon menestykseen voi olla syynä huono kunto, huono karva tai huono esiintyminen. Näitä kaikkia voi korjata. Koiraa voi treenata esiintymään, sen kunnosta voi ja pitää muutenkin huolehtia, ja näyttelyä varten koiran voi pestä ja kammata. Eli aina kannattaa yrittää uudelleen.

Keskitasoisessa koirassa ei ole mitään vikaa. Suurin osa koiristahan on noita keskitason koiria. Harrasta koirasi kanssa kaikkea, mikä on sinusta kivaa. Käy näyttelyissä, kouluta koirastasi vaikka agilitykoira, tai mikä tahansa sinua kiinnostaa. Koiraharrastus on sitä varten, että saa tehdä sellaisia asioita, joista nauttii koira ja sen omistaja.

Suurin osa koiristani on ollut keskitason koiria. Kävin silloin niidenkin kanssa näyttelyissä, kisailin jäljellä ja viestillä. Sain paljon kavereita ja kehityin kouluttajana. Luonteelle tekee myös hyvää, ettei pidä itsestäänselvyytenä sitä, että aina pärjää hyvin. Siinä oppii nöyryyttä. Nyt jälkeenpäin, kun koirani ovat pärjänneet hieman paremmin, siihen suhtautuu suurella kiitollisuudella ja nöyryydellä.

Tule vaan edelleen näyttelyihin. Niinkuin Mia tuossa jo sanoi, siellä viihtyminen on todella paljon sinusta itsestäsi kiinni. Tule omana itsenäsi, niin kaikki menee varmasti hienosti. Tervetuloa vaan harrastamaan meidän muiden mukaan.

Seija Savas

Viesti Kirjoittaja Seija Savas » 16 Elo 2006 22:14

Juu, meillä oli kivaa ja mielellään lähden uudelleen mukaan. Seuraavan kerran osaan varustautua paremmin, mutta näitä helteitä ei ehkä enää tänä vuonna tule. Oppia ikä kaikki, onneksi on mukavia ihmisiä, jotka auttavat. Kuten Leena, joka antoi autossaan pennulle viileän lepopaikan!

Jatkamme viikottaisia treenejä kentällä mukavan opettajan ja ryhmän kanssa.

Mutta kertokaas, miten pentu oppii eron näyttelykehässä vetämiseen (lue eteenpäinpyrkimys) ja tapakasvatukseen, jossa ei saa vetää?

Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola » 17 Elo 2006 06:20

Miksi pentu ei saisi normaalilenkeillä vetää? Minä olen aina antanut koirien vetää, jotkut ovat kiskoneet aika kovastikin. Olen aina ajatellut, että koirat treenaavat siinä omien lihastensa lisäksi minun lihakseni. Ja kun koirien kanssa on käynyt lenkillä, ei paljon punttisalia ole enää tarvittu ; )). Jos koirat vetävät, vetäkööt.

Tuo lenkillä vetäminen ei silti ole yhteydessä näyttelyssä kehässä kulkemiseen. Kehässähän koira ei saa kiskoa. Siinä se vaikeus onkin, että koiran pitää kulkea halukkaasti, mutta ei ylenmäärin vetää. Jos se vetää, se painaa pään alas, ja koira ei saa kunnon etuaskelta. Se meno ei ole kauniin näköistä.

Tuo edelläkulkeminen opetetaan niin, että omistaja kulkee edellä, ja esittäjä tulee koiran kanssa perässä. Koira pidetään ravilla. Jos koira pyrkii liikaa ja alkaa kauhoa, omistajan pitää mennä kauemmas edelle. Se koiran esiintyminen on koirakohtaista, se pitää jokaisen koiran kohdalla kokeilla erikseen. Mikä juuri tälle koiralle toimii.

Tsemppiä harjoitteluun!

Marja Wuorimaa

Viesti Kirjoittaja Marja Wuorimaa » 18 Elo 2006 23:53

Pitkästä aikaa otan kantaa asioihin. Mutta mutta... Näyttelyissä voi olla tosi kivaa jos lähdet sinne iloisella asenteella ja teet parhaasi.
Eli koirasi on hvyin harjoitettu näyttelyjuttuun ja itse jaksat ja viitsit pinkoa kehän ympärillä avustamassa.

Toto joka 20kg sitten viitsi pinkoa kehää ympäri

p.s. terkkuja kaikille "vanhoille" kavereille

Juha Vartiainen

Viesti Kirjoittaja Juha Vartiainen » 19 Elo 2006 16:15

Aulille.

Miellyttävää jännetupin tulehdusta sekä mukavia lenkkihetkiä vetojen parissa. Hanki reki talveksi niin koirasi saa vetää sinua ja kauppakassiasi lihasreenien merkeissä.

Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs » 19 Elo 2006 20:16

Meilläkin hurtta saa vetää.Veto on sellasta tuntuvaa,mutta hillittyä,ei kauho kieli vyön alla keuhkot erkkiä huutaen.Tulehdussairaudet ei ole kiusannu. :D
Talvella vetää potkukelkkaa ja kyydissä matkustaa miä ja Norsu. :harhar:

Kehässä kulkemisesta miä en sitte tiiä,ku sen,että myö näyttettäis hölmöltä siellä.

Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola » 20 Elo 2006 20:20

Ei ole minuakaan tulehdukset kiusanneet. Mutta haba on komee ja peräpää ei ihan vielä roiku; )) Koirat saa vetää ihan rauhassa, mutta ei ne kuitenkaan yli puolta kilometriä mitenkään älyttömästi vedä. Niin kauan, kun minulla ei ole vaikeuksia taluttaa kahta tai kolmea sakemannia kerralla, koen, etteivät ne vedä liian kovaa.

Kauppareissut tehdään yleensä polkupyörällä. Kaksi tai kolme koiraa dogbikereihin kiinni, reppu selkään ja menoksi. Koirat vetää mut ja kauppatavarat. Matkaa tulee reilut kuusi kilometria. Kaupassa ollessani koirat odottavat kaupan edessä. On tullut tuo BH-koetta varten treenattua ihan siinä samalla.

Riikka Salomaa

Viesti Kirjoittaja Riikka Salomaa » 20 Elo 2006 23:10

Minua ainakin ärsyttää, jos koira vetää remmissä, koska useimmiten on aina jotkut lastenvaunut työnnettävänä tai joku kassi kannettavana, eikä niitä käsiä tahdo muutenkaan olla riittävästi. :lol:

Ulkoilutuslenkit kun päästään useimmiten tekemään niin, että koira juoksee vapaana.

Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola » 21 Elo 2006 06:44

Nuo vetämisjutut on makuasioita. Jotkut kokee ongelmaksi, jotkut ei. Se ei kuitenkaan ole koirankoulutuksessa tai pidossa mikään kynnyskysymys.

Eräs SV -tuomarimme (käyttöpuolen, kilpailullut monta kertaa MM-kisoissa) kertoi minulle kerran tarinan. Hän oli ollut koiransa kanssa ulkona kävelemässä. Koira oli kiskonut taluttimessa tapansa mukaan. (Koiralla SchH3). Joku vanha rouva oli tullut katsomaan ja antanut hyvän neuvon. Tämä oli ohjannut koiran omistajan läheiselle koirankoulutuskentälle, koska tuon rotuiset koirat pitää opettaa.

Mitäpä sitä enää rouvalle kommentoimaan. Hyväähän tuo tarkoitti. Tuomarimme oli kovasti kiittänyt neuvoista ja avusta. :lol:

tiina järvinen

Viesti Kirjoittaja tiina järvinen » 21 Elo 2006 10:13

Ihan mielenkiinnosta tartun aiheeseen vetäminen, tuolla eräällä koirapalstalla eräs ongelmakoirakouluttaja sanoo vetämisen olevan merkki siitä että koira johtaa sinua eli se kuuluisa "johtajuusongelma". Mitä mieltä kanssaihmiset ovat asiasta, meillä koirat vetävät alkulenkistä ja loppumatka mennään nätisti :wink:

Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs » 21 Elo 2006 11:37

"Äläs vedä"-käskyllä koira lopettaa vetämisen."Siinä"-käskyllä se kävelee rinnalla,mutta ei tarvi tehdä tottistasoista seuraamista.

Meillä siis tuo "johtajuusongelma" ratkaistaan yksinkertaisella tavalla.Käsketään lopettaa se vetäminen. :D Ja vaikka koira saakin vetää,se vetää mun päättämään suuntaan.

Noista johtajuusteorioista en jaksa kantaa ihmeempää ressiä,kun tuntuu,että jokainen koiran ele ja tekonen väännetään johtajuusongelmaksi.
Meillä saa olla johtajuusongelmia niin kauan,kun elämä koiran kanssa sujuu itkemättä,ilman suuria ruumiillisia vammoja ja kauhua ympäristössä aiheuttamatta. :D

Johanna Mattila

Viesti Kirjoittaja Johanna Mattila » 21 Elo 2006 12:45

Meillä öbaut sama systeemi kuin Sirpalla. :lol:

Käsky on Nätisti (...KELE) ja homma toimii.

Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen » 22 Elo 2006 20:20

Kyssäriä pukkaa:
Saako koira jolla Spl SchH tulos vastaan ottaa Forssan näyttelyssä joka on anottu kennelliitolta V arvosanan?

Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen » 26 Elo 2006 14:01

Aika hiljasta :roll:

Vastaa Viestiin